Čtyřnápravový železniční nákladní vůz s otvírací plachtovou střechou řady Tams pro MSTS ------------------------------ verze 1.0 - 25. 08. 2008 ------------------------------ MODEL: ------ 3D model, textury, namapování textur, nastavení spřáhel, nastavení chování: Kank (M.Tvrdik@email.cz, http://eldar.cz/kank) Fotodokumentace: David Hájek (davca@iol.cz) Výkresová dokumentace: Ostravské opravny a strojírny, s.r.o. (www.oossro.cz) Technická dokumentace: ČD Cargo, a.s. (www.cdcargo.cz), PAROSTROJ (www.parostroj.net) Model má nastavená spřáhla na 30 cm (na 80 cm jsou v přiložené složce 80cm) a wag nastavený pro MSTS v 1.4. Model je plně funkční i pod MSTS Bin. Na nákladní vůz má model celkem vysoký počet polygonů. Nechtěl jsem vůz ošidit a aby nebyl pro hru tolik náročný, obsahuje 7 dalších zjednodušených verzí. Zobrazovací vzdálenost Počet polygonů Hodnota Kujus 0-30 m 15 975 3,59 30-50 m 13 395 2,30 50-75 m 9 159 1,57 75-100 m 6 904 1,18 100-150 m 4 255 0,73 150-300 m 2 989 0,51 300-500 m 1 869 0,32 500-1500 m 474 0,08 K modelu jsou přiloženy modely "koncovek" ve dvou verzích - standardní (na zadním čele vagonu) a obrácené (na předním čele vagonu). Model je ve 6 variantách, význam názvů je následující: CD vuz Tams prazdny Vůz ČD Tams v prázdném stavu CD vuz Tams prazdny konc. Vůz ČD Tams v prázdném stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Tams prazdny obr. konc. Vůz ČD Tams v prázdném stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Tams lozeny Vůz ČD Tams v loženém stavu CD vuz Tams lozeny konc. Vůz ČD Tams v loženém stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Tams lozeny obr. konc. Vůz ČD Tams v loženém stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami Model představuje vůz ze druhé a vyšší série. Vozy první série se lišily provedením koše na shrnutý plachtový kryt. Vozy druhé a vyšší série mají použita dvojkolí typu 560 (tvar desky kola zabraňuje deformaci desky při teplotním ovlivnění brzděním, které se projevuje zejména vadným rozkolím) se zvýšenou tepelnou odolností. Lze je identifikovat podle dvou svislých bílých čar na ložiskové skříni. INSTALACE A LICENCE: -------------------- Nainstalováním modelu stvrzujete svůj souhlas s licenčním ujednáním: 1) Model je freeware, archiv a jeho části nesmí být šířeny za účelem jakéhokoliv zisku. Platí pro něj následující omezení: 2) umístění modelu a jeho částí na jiných stránkách než na http://eldar.cz/kank je povoleno pouze v případě, že se jedná o originální (nepozměněný) archiv s modelem. Dále je nutno uvést kontakt na autora modelu a informovat autora o tomto alternativním umístění. 3) Archiv nesmí být šířen bez tohoto readme_CD_Tams.txt 4) Používání a přechovávání modelu je na vlastní nebezpečí. Autor neručí za jakékoliv škody způsobené používáním modelu. 3) Modifikace souborů povolena pouze pro soukromé účely. Jakékoliv šíření a zveřejňování takto modifikovaných souborů je zakázáno. Zásahem do jakéhokoliv souboru ztrácí uživatel nárok na případnou pomoc při vzniku nějakého problému. 4) Do veřejných aktivit lze použít pouze model s originálním pojmenováním. 5) Případní skiny lze zveřejnit až se souhlasem autora modelu. 6) Vyjímky určí autor Instalace: Rozbalte archiv s modelem do složky s Vaším trainsetem (např. C:\Program Files\TrainSimulator\Trains\Trainset Vytvořte novou soupravu vlaku a vyražte na trať! SKUTEČNÝ Vůz: ------------- Vzhledem ke špatnému technickému stavu a vyřazování dvounápravových vozů řady Utz/Tcms začaly ČD uvažovat o pořízení nových vozů s podobnými vlastnostmi. V roce 2000 proto České dráhy, s.o. vypsaly veřejnou obchodní soutěž na rekonstrukci vozů Eas-u, 52. konstrukční skupiny (podvozky Y25, podlaha dřevo/kov) na vozy Tams. Kvůli odstoupení sdružení LOSTR - Bombardier byla zakázka na 153 vozů (1. série) svěřena do rukou firmy OOS Ostrava, s.r.o.. V červnu 2001 byl na výstavě Czech Raildays v Ostravě představen prototyp vozu (31 54 080 7001-1). V průběhu léta byl dokončen druhý prototyp 31 54 080 7002-9, který absolvoval prototypové zkoušky od 12.9. do 24.9.2001 na železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích. Před samotnou rekonstrukcí byly vozy podrobeny prohlídce a očištěny studenou tlakovou vodou. Následně byla provedena částečná demontáž vozu v rozsahu nutném pro provedení rozměrové a defektoskopické kontrole podle opravárenských předpisů ČD. U kontroly korozních úbytků zaměřené na podélníky, hlavní příčníky a čelníky, byla kritéria proti opravárenským tolerancím zpřísněna. Po provedené kontrole a demontáži byly vozy přistaveny k otryskání ocelovým granulátem. To je potřebné zejména pro dodržení požadavku ČD na 60 měsíční garanci nátěrového systému. Na voze je provedena oprava spodku, skříně, pojezdu a brzdy v rozsahu opravárenských předpisů ČD. Je provedena úprava horní vaznice bočnice pro vedení lamelových prvků roletové střechy, úprava čelnic na pevná čela (odebrání závěrů čelnic a zavaření čelnic, původní otevíratelné čelnice nemohly být zachovány z důvodu dosazení koše na shrnutou roletu na jednom čele a mechanizmu pro ovládání roletové střechy na druhém čele) a dosazení upevňovacích prvků do podlahy vozu (tyto upevňovací prvky jsou do vozu dosazovány v souvislosti s určením vozu i pro přepravu výrobků strojírenského průmyslu). Na takto připravený vůz jsou dosazovány komponenty vlastní rekonstrukce vozu, která se neomezila jen na roletovou střechu, ale na vůz jsou dosazovány i další standardní komponenty - táhlové a narážecí ústrojí dle standardu UIC. Vůz je určen především pro přepravu výrobků strojního, hutního a stavebního průmyslu, rozměrnějších kusových zásilek, výjimečně i pro přepravu volně ložených sypkých substrátů, které vyžadují ochranu před povětrnostními vlivy, po tratích o rozchodu kolejí 1435 mm. Kostra spodku vozu je rámové konstrukce, zhotovené z válcovaných i tvarovaných ocelových profilů a plechů. Nástavbu vozu tvoří svařovaná skříň, sestávající ze dvou bočních a dvou čelních stěn. Původní výklopné čelní klapky vozu řady Eas-u jsou u vozu Tams přivařeny ke skříni a k čelníku a pro zpevnění vyztuženy žebry. V každé boční stěně zůstaly zachovány dvoje křídlové dveře o světlosti 1800 x 1800 mm. Otvírací srolovatelná střecha je tvořena plachtou z nánosového PVC, upevněnou k lamelám z ocelových profilů. Lamely jsou prostřednictvím držáků uloženy na pohonném řetězu, jehož dráha je umístěna na horních vaznících bočnic skříně a je chráněna kryty po celé délce vozu. Pohyb plachty je zajišťován pomocí řetězových převodů, ovládaných otáčením ručního kola na boku vozu. Správně uzavřená střecha bezpečně chrání ložný prostor proti vnikání vody. Nakládku a vykládku zboží lze provádět buď po otevření střechy shora, nebo bočními dveřmi; lze využít i běžně používaných mechanizačních prostředků a zařízení. Při vykládce volně loženého sypkého zboží bočními dveřmi je třeba dbát zvýšené opatrnosti při jejich otevírání, aby nedošlo k náhlému otevření vlivem tlaku vrstvy zboží v prostoru dveří. Podlaha vozu je kombinovaná dřevo-kov, dřevěné části podlahy jsou zhotoveny z borových nebo smrkových prken tloušťky 45 mm, přičemž dřevěné části výškově přečnívají nad částí kovovou a vytváří tak překážky proti volnému posunu ložných jednotek. V podlaze vozu je podél bočnic umístěno celkem 12 uvazovacích prvků pro možnou fixaci nákladu. S ohledem na konstrukci podlahy je nutné dbát na to, aby při vykládce volně loženého sypkého zboží mechanizačními prostředky (vykladače, drapáky) nedocházelo k poškozování a nadměrnému opotřebování dřevěných částí. Vůz je na každém čele opatřen jednou levou stupačkou a madly, na straně ovládacího mechanismu i přístupovými stupačkami. Na obou krajních podélnících jsou v oblasti představku umístěny háky na vlečné lano. Doposud (začátek roku 2007) bylo dodáno 653 vozů: 2001-2002: 153 ks 2005-2006: 500 ks V roce 2007 byl podepsána smlouva na dodávku dalších 350 vozů. Manipulace s otvírací srolovatelnou plachtovou střechou: Ovládání otvírací srolovatelné plachtové střechy se provádí ručním kolem, umístěným na obou bočních stranách vozu u jednoho čela (na straně ruční brzdy). Veškerou manipulaci zvládne jeden člověk, ovládání je znázorněno na piktogramu, který je umístěn vedle ručního kola. Zajištění pohybu střechy se provádí hákem, který zajišťuje ruční kolo proti pootočení. Při manipulaci je nutné dodržovat základní všeobecně platné bezpečnostní předpisy. Plachta je v otevřené poloze uložena v koši na čele vozu – v této poloze narušuje volný prostor pro posunovače, proto je jízda vozu s otevřenou střechou zakázána! Na místech nakládky a vykládky lze manipulovat s vozem s otevřenou střechou jen výjimečně a za příslušných bezpečnostních opatření (zákaz vstupu posunovačů). Vůz s nefunkční střechou v otevřené poloze je dovoleno dopravit za bezpečnostních opatření stanovených dopravcem do nejbližší opravny. Otevírání střechy provedeme tak, že nejprve se zvednutím do horní polohy odjistí hák zajišťující mechanismus ručního kola pro ovládání plachtové střechy na boku vozu. Otáčením ručního kola ve směru šipky se otevře ručně (popř. mechanizovaně prostřednictvím čtyřhranu) plachtová střecha. Střecha je zcela otevřena, pokud ukazatel otevření střechy je v zadní krajní poloze (u koše) vyznačené žlutým bodem. Nakonec se tahem dolů zajistí pojistný hák ovládacího mechanismu. Zavírání střechy provedeme tak, že zvednutím do horní polohy odjistíme hák zajišťující mechanismus ručního kola pro ovládání plachtové střechy na boku vozu. Otáčením ručního kola ve směru šipky se zavře ručně (popř. mechanizovaně prostřednictvím čtyřhranu) plachtová střecha. Střecha je zcela uzavřena, pokud ukazatel otevření střechy je v přední krajní poloze (nad ručním kolem) vyznačené žlutým bodem. Nakonec se tahem dolů zajistí pojistný hák ovládacího mechanismu. PROVOZ: ------- Vzhledem k využití tohoto vozu pro přepravu výrobků strojního, hutního a stavebního průmyslu jej potkáte prakticky v celé republice. Nejčasteji ho lze spatřit v soupravách nákladních vlaků na Moravě. Označení vozu: -------------- 31 RIV 54 CZ-ČD 0807 536-6 Tams (S horním indexem 107.9) T - Vůz s otevíratelnou střechou a - vůz se čtyřmi nápravami m - ložná délka <15 m s - maximální povolená rychlost naloženého vozu 100km/h Barevné řešení vozu: -------------------- Vozy jsou opatřeny klasickým červenohnědým nátěrem. Základní technické údaje: ------------------------- Délka vozu přes nárazníky: 14.040 mm Šířka skříně: 3.104 mm Výška vozu nad TK: 3.426 mm Výška podlahy nad TK 1 255 mm Vzdálenost otočných čepů podvozků 9.000 mm Rozvor podvozků (typ Y 25 Cs/Rs) 1.800 mm Průměr dvojkolí: 920 mm Hmotnost prázdného vozu 24.000 kg ± 1 % Hmotnost plně loženého vozu: 80.000 kg Maximální ložná hmotnost třída A 40.000 kg Maximální ložná hmotnost třída B1 47.000 kg Maximální ložná hmotnost třída B2 48.000 kg Maximální ložná hmotnost třída C 56.000 kgo Hmotnost na nápravu (plně lož.): 20.000 kg Ložná délka 12.800 mm Ložná šířka 2.760 mm Ložná plocha 36 m2 Celkový ložný prostor 72 m3 Maximální rychlost (plně lož.): 100 km/h Maximální rychlost (prázdný): 120 km/h Minimální poloměr oblouku: 150/35 m (traťová rychlost/s uvolněnou šroubovkou, rychlostí 10 km/h a za dozoru) Nárazníky: kategorie A, prstencová pružina Tažné ústrojí: neprůběžné s pryžokovovým vypružením Tlaková brzda: DAKO GP, rozvaděč DAKO CV1 -------------------------------- Přeji příjemnou jízdu bez nehod! Pokud budete mít jakékoliv dotazy a názory, posílejte je na mail: M.Tvrdik@email.cz Kank (Michal) M.Tvrdik@email.cz http://eldar.cz/kank