Krytý dvounápravový železniční nákladní vůz s pohyblivými kryty a pevnými čelními stěnami bez klanic řady Kils pro MSTS ------------------------------ verze 1.0 - 22. 03. 2008 ------------------------------ MODEL: ------ 3D model, textury, namapování textur, nastavení spřáhel, nastavení chování: Kank (M.Tvrdik@email.cz, http://eldar.cz/kank) Fotodokumentace, textury: David Hájek (davca@iol.cz) Výkresová dokumentace: Ostravské opravny a strojírny, s.r.o. (www.oossro.cz) Technická dokumentace: ČD Cargo, a.s. (www.cdcargo.cz) Model má nastavená spřáhla na 30 cm (na 80 cm jsou v přiložené složce 80cm) a wag nastavený pro MSTS v 1.4. Model je plně funkční i pod MSTS Bin. Na nákladní vůz má model celkem vysoký počet polygonů. Nechtěl jsem vůz ošidit a aby nebyl pro hru tolik náročný, obsahuje 7 dalších zjednodušených verzí. Zobrazovací vzdálenost Počet polygonů Hodnota Kujus 0-30 m 12 520 2,30 30-50 m 9 912 1,57 50-75 m 6 436 1,02 75-100 m 4 166 0,66 100-150 m 2 464 0,39 150-300 m 1 428 0,23 300-500 m 764 0,12 500-1500 m 314 0,05 K modelu jsou přiloženy modely "koncovek" ve dvou verzích - standardní (na zadním čele vagonu) a obrácené (na předním čele vagonu). Model je ve 24 variantách, význam názvů je následující: CD vuz Kils pra. Vůz ČD Kils v prázdném stavu CD vuz Kils pra.,kon. Vůz ČD Kils v prázdném stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils pra.,ob.kon. Vůz ČD Kils v prázdném stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils loz. Vůz ČD Kils v loženém stavu CD vuz Kils loz.,kon. Vůz ČD Kils v loženém stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils loz.,ob.kon. Vůz ČD Kils v loženém stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils CARGO pra. Vůz ČD Kils se starým logem ČD CARGO v prázdném stavu CD vuz Kils CARGO pra.,kon. Vůz ČD Kils se starým logem ČD CARGO v prázdném stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils CARGO pra.,ob.kon. Vůz ČD Kils se starým logem ČD CARGO v prázdném stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils CARGO loz. Vůz ČD Kils se starým logem ČD CARGO v loženém stavu CD vuz Kils CARGO loz.,kon. Vůz ČD Kils se starým logem ČD CARGO v loženém stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils CARGO loz.,ob.kon. Vůz ČD Kils se starým logem ČD CARGO v loženém stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf1 pra. Vůz ČD Kils s graffiti na levé bočnici v prázdném stavu CD vuz Kils graf1 pra.,kon. Vůz ČD Kils s graffiti na levé bočnici v prázdném stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf1 pra.,ob.kon. Vůz ČD Kils s graffiti na levé bočnici v prázdném stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf1 loz. Vůz ČD Kils s graffiti na levé bočnici v loženém stavu CD vuz Kils graf1 loz.,kon. Vůz ČD Kils s graffiti na levé bočnici v loženém stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf1 loz.,ob.kon. Vůz ČD Kils s graffiti na levé bočnici v loženém stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf2 pra. Vůz ČD Kils s graffiti na pravé bočnici v prázdném stavu CD vuz Kils graf2 pra.,kon. Vůz ČD Kils s graffiti na pravé bočnici v prázdném stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf2 pra.,ob.kon. Vůz ČD Kils s graffiti na pravé bočnici v prázdném stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf2 loz. Vůz ČD Kils s graffiti na pravé bočnici v loženém stavu CD vuz Kils graf2 loz.,kon. Vůz ČD Kils s graffiti na pravé bočnici v loženém stavu, na zadním čele vozu osazen koncovkami CD vuz Kils graf2 loz.,ob.kon. Vůz ČD Kils s graffiti na pravé bočnici v loženém stavu, na předním čele vozu osazen koncovkami INSTALACE A LICENCE: -------------------- Nainstalováním modelu stvrzujete svůj souhlas s licenčním ujednáním: 1) Model je freeware, archiv a jeho části nesmí být šířeny za účelem jakéhokoliv zisku. Platí pro něj následující omezení: 2) umístění modelu a jeho částí na jiných stránkách než na http://eldar.cz/kank je povoleno pouze v případě, že se jedná o originální (nepozměněný) archiv s modelem. Dále je nutno uvést kontakt na autora modelu a informovat autora o tomto alternativním umístění. 3) Archiv nesmí být šířen bez tohoto readme_CD_Kils.txt 4) Používání a přechovávání modelu je na vlastní nebezpečí. Autor neručí za jakékoliv škody způsobené používáním modelu. 3) Modifikace souborů povolena pouze pro soukromé účely. Jakékoliv šíření a zveřejňování takto modifikovaných souborů je zakázáno. Zásahem do jakéhokoliv souboru ztrácí uživatel nárok na případnou pomoc při vzniku nějakého problému. 4) Do veřejných aktivit lze použít pouze model s originálním pojmenováním. 5) Případní skiny lze zveřejnit až se souhlasem autora modelu. 6) Vyjímky určí autor Instalace: Rozbalte archiv s modelem do složky s Vaším trainsetem (např. C:\Program Files\TrainSimulator\Trains\Trainset Vytvořte novou soupravu vlaku a vyražte na trať! SKUTEČNÝ VůZ: ------------- Koncem roku 2006 byl do parku nákladních vozů ČD zařazen krytý dvounápravový železniční nákladní vůz s pohyblivými kryty a pevnými čelními stěnami bez klanic řady Kils, typ 9-245.1 - v číselném technickém intervalu 3380. Tento vůz vznikl modernizací krytého nákladního vozu ČD řady Gbgkks, 12. konstrukční skupiny (typ 9-112.0). Českým drahám bylo dodáno 300 těchto vozů. Díky svému vzhledu si již vysloužil přezdívku "Maringotka". Vůz je určen především pro přepravu kusových i velkoobjemových balených zásilek nebo zásilek uložených na paletách, které při přepravě vyžadují ochranu před povětrnostními vlivy bez nároku na větrání ložného prostoru. Je určen pro tratě o rozchodu kolejí 1435 mm a plně vyhovuje podmínkám pro mezinárodní provoz v režimu RIV. Nadstavba vozu je tvořena dvěma pevnými čelními stěnami a dvěma pohyblivými, do sebe vzájemně zasouvatelnými kryty (tubusy). Pohyblivé kryty jsou tvořeny kostrou svařenou z tenkostěnných uzavřených profilů potaženou trapézovým plechem. Pohybují se po pojezdové dráze, kterou tvoří ocelové pásy, upevněné na vnější straně podélníků vozu. Pojíždění krytů po pojezdových lištách zajišťují vždy čtyři ocelová kolečka s kuličkovými ložisky. Vnikání vody a prachového sněhu do ložného prostoru vozu je zamezeno osazením těsnění z dutého pryžového profilu na čelech vozu a labyrintového těsnění mezi kryty, ze spodu vozu v místě pojezdu je pryžové těsnění proti vnikání prachového sněhu. Spodek vozu je svařované konstrukce. Pojezd vozu tvoří dvě nezávislé nápravy, použito je vozové dvojkolí s celistvými koly o průměru 920 mm (typ ČD 920-562, alt. typ 920-409), nápravová ložiska valivá vzor 59V. Vůz je vybaven neprůběžným táhlovým ústrojím UNIC (TVS 103) se standardními šroubovkami 850 kN (TVS 20). Narážecí ústrojí tvoří trubkové nárazníky s prstencovou zpruhou 30 kJ. Vůz je bržděn pneumatickou samočinnou brzdou s rozvaděčem DAKO CV1 D12, vybavenou stavěčem odlehlosti zdrží SZ 12-400 (alt. SZ 10-400) s přestavovači P-L,N-0,Z-V. Vůz je dále vybaven ruční pořádací brzdou, ovládanou ze země ručním kolem z obou stran vozu. Konstrukce vozu dovoluje rychlou nakládku a vykládku, pohyblivé kryty umožňují optimální přístup k ložné ploše z každé strany vozu i shora. Každý pohyblivý kryt se dá ovládat samostatně; závěrný mechanismus je tříbodový, ovládaný z jedné strany vozu. Ve voze nejsou otvory speciálně určené pro větrání ložného prostoru. Při nakládání je třeba dbát na rovnoměrné rozložení nákladu a jeho zajištění v podélném i příčném směru vozu, aby po dobu přepravy nemohlo dojít ke kontaktu zásilek s pohyblivým krytem; náklad nesmí bránit zavření pohyblivých krytů a v žádném případě se jich nesmí dotýkat po jejich uzavření. Pro zajištění nákladu je vůz vybaven 12 upevňovacími prvky v podlaze (po 6 na každé straně vozu). Dále je v podlaze vozu umístěno 12 vázacích ok (po 6 na každé straně vozu). Proti bočnímu posunu lze náklad zajistit ocelovou lištou, která převyšuje podlahu o 30 mm. Kromě toho jsou na každé čelní stěně vozu ve výši 1 metru 2 upevňovacími prvky. Podlaha vozu je zhotovena z dřevěných desek tloušťky 45 mm a při použití manipulačních (vysokozdvižných) vozíků zaručuje kolové zatížení 30 kN. Na celé ploše podlahy vozu lze umístit 24 kusů průmyslových palet (1200 x 1000 mm) nebo 31 kusů europalet (1200 x 800 mm); stohování palet je možné. Před jakoukoliv manipulací s pohyblivým krytem a před každou nakládkou nebo vykládkou je nutné vůz zajistit proti pohybu utažením ruční pořádací brzdy, příp. jiným vhodným způsobem. Všechny práce související s nakládkou nebo vykládkou se smí provádět jen do rychlosti větru 10 m/s. Jízda vozu s otevřeným pohyblivým krytem je zakázána. Postup manipulace s pohyblivým krytem je znázorněn piktogramy umístěnými na voze. Otevírání pohyblivého krytu: nejprve se odjistí páka závěrného mechanismu a pohybem páky na čele vozu směrem nahoru se odjistí závěrný mechanismus. Potom se ručně odsune uvolněný pohyblivý kryt směrem od čela do potřebné vzdálenosti. Zavírání pohyblivého krytu: pohyblivý kryt se přitáhne ručně za madlo k pevnému čelu tak, až oblouk krytu dosedne k pryžovému těsnění čela. Pohybem páky závěrného mechanismu směrem dolů se zavřou uzávěry, uzavřená poloha je zajištěna západkou závěrného mechanismu. Nakonec je nutné zkontrolovat správnou polohu háků v uzavřeném stavu a zajištění pák závěrného mechanismu. PROVOZ: ------- Jelikož jde o vozy určené zejména k přepravě čehokoliv paletizovaného, je (bude) možné potkat je prakticky na všech tratích v ČR, případně v pohraničí. Poživájí se zejména k přepravě lahví, obkladaček, kamenné vlny, přepravek, kaučuku, nebo pracích prášků. Mezi místa nakládky patří například stanice Chlumčany u Dobřan, Nové Sedlo u Lokte, Citice, Borovany, Lubná, Lužná u Rakovníka, Podbořany, Horní Bříza, Bohumín, Vlkov u Tišnova, Hnojník, Bruntál, Boletice nad Labem, Teplice v Čechách, Kyjov, Sázava Černé Budy, Rakovník, Praha Strašnice. Jelikož byly některé přepravy omezeny, nebo se přešlo k využívání jiné řady nákladních vozů, stojí velká část těchto vozů ve stanicích Ustí nad Orlicí, Lhotka nad Bečvou nebo Valašské Meziřičí. Označení vozu: -------------- 21 RIV 54 CZ-ČD 3380 033-5 Kils (S horním indexem 245.1) K - Plošinový dvounápravový vůz běžné stavby se sklopnými nízkými stěnami a krátkými klanicemi i - s pohyblivým krytem a pevnými čelními stěnami l - bez klanic s - maximální povolená rychlost naloženého vozu 100km/h Barevné řešení vozu: -------------------- Vozy jsou opatřeny klasickým červenohnědým nátěrem. Několik prvně vyrobených vozů má na bočnicích staré logo ČD Cargo. Základní technické údaje: ------------------------- Délka vozu přes nárazníky: 14.020 mm Šířka skříně: 3.006 mm Výška vozu nad TK: 4.290 mm Výška podlahy nad TK 1 240 mm Rozvor vozu: 8.000 mm Průměr dvojkolí: 920 mm Hmotnost prázdného vozu: 15.000 kg +-150 kg Hmotnost plně loženého vozu: 40.000 kg Ložná hmotnost: 25.000 kg Max. ložná hmotnost třída A (režim S) 17,0 t Max. ložná hmotnost třída B (režim S) 21,0 t Max. ložná hmotnost třída C (režim S) 25,0 t Hmotnost na nápravu (plně lož.): 20.000 kg Ložná délka 12.760 mm Ložná šířka 2.677 mm Ložná plocha 34,2 m2 Max. světlá výška ložného prostoru 2 805 mm Celkový ložný prostor 88,8 m3 Maximální rychlost (plně lož.): 100 km/h Maximální rychlost (prázdný): 120 km/h Minimální poloměr oblouku: 150/<150 m (traťová rychlost/s uvolněnou šroubovkou, rychlostí 10 km/h a za dozoru) Nárazníky kategorie A: 30 kJ Tažné ústrojí: 15 kJ Šroubovka: 850 kN Tlaková brzda: DAKO CV1 D12 Stavěč zdrží: SZ 12-400 -------------------------------- Přeji příjemnou jízdu bez nehod! Pokud budete mít jakékoliv dotazy a názory, posílejte je na mail: M.Tvrdik@email.cz Kank (Michal) M.Tvrdik@email.cz http://eldar.cz/kank