1. Co vás přivedlo k internetu?
Ve
dvanácti letech mě vzrušovaly filmy jako Válečné hry. V sedmé třídě na
výstavě Invex jsem na několika počítačích viděl "ten Internet". Vyťukal
jsem do Netscape Navigatora stránku www.whitehouse.gov,
kliknul na sekci "Co právě teď dělá prezident". Vzrušeně jsem o tom
mluvil ještě několik týdnů. Jeden starý pan překladatel knih o tom, že
útok na WTC je spiknutím americké vlády, se mi nedávno chlubil, že se
"proboural do stránek Pentagonu". Tak takovéhle vzrušení. Ještě než byl
Internet, chodil jsem hodně po BBS. Na to se už docela zapomnělo. Mohli
jste si ke svému počítači dát modem, zveřejnit své telefonní číslo a
lidé se k vám připojovali, nahrávali k vám soubory (to byl obvykle
hlavně text, nic jiného přes tehdejší linky neprošlo - odborné časopisy,
návody, povídky od Tolkiena), nechávali si vzkazy v diskusích.
2. Kdo vás nejvíc podpořil?
Bohuslav Blažek ;-)
Nejvíc
mi pomáhá zpětná vazba od čtenářů stránek. Jakákoliv reakce, i
kritická. Třeba dávám na web své školní seminární práce a pořád
pochybuju: "Má smysl zahlcovat síť těmahle mejma nesmyslama? Dyk tomu
vůbec nerozumim!" A pak mi třeba napíše studentka vysoké školy a děkuje,
že můj referát o knížce Jeana Piageta našla těsně před zkouškou z
psychologie a moc jí pomohl. Psal mi pán, který píše knihu o Keltech,
zda může citovat moji práci o hradišti na Stradonicích. Je to moje
seminárka z gymplu. Čerpal jsem z olezlých knih v Klementinu a z archivu
Historického ústavu, takže informace v ní obsažené nikde jinde na webu
nejsou.
Občas
mi napíše někdo a kritizuje faktické chyby v mých textech - to je přece
nejlepší způsob, jak se rozvíjet! Na webu to jde změnit, opravit.
Můžete to udělat s papírovou knížkou, když po jejím vydání zjistíte, že
něco je špatně? Fascinuje mě možnost, že by vydávané knížky měly své
webové stránky, na kterých by mohli jejich čtenáři debatovat s autory a
autoři přidávat aktuální informace. S kamarády pracujeme na projektu
"Cvrček", který by mohl umožnit podobné vznikání knihy on-line.
Kdo se nebojí, může se o sobě lecos dovědět.
3. Od koho a jak jste se svým dovednostem učil?
Samostudiem.
U tak jednoduchých věcí, jako je HTML (základní jazyk pro psaní
webových stránek), to jde - okoukávat, opisovat, předělávat, co stvořil
někdo jiný. Když pak narazíte na problém, stačí umět se správně zeptat
vyhledávače. To všechno může dělat člověk sám.
Složitější
programování se mi ale líp učí z knih. Pomohly mi hodiny programování
na gymplu. Pro takhle složité věci mi přijde teoretický základ
nenahraditelný. Kamarádi z technických škol sice řeší podivné a zdánlivě
nesmyslné matematické úlohy, ale díky téhle zkušenosti dokáží psát kód
daleko elegantněji, efektivněji a správněji než já. Vždycky oproti nim
budu diletant. Ale na druhou stranu nejlepší programátoři a hackeři,
které znám, se taky všechno učili sami, obvykle s pomocí Internetu.
4. Popište složitou síť všech svých webů - jak se od sebe oddělovaly, kdo všechno se na nich účastnil, zda některé zanikly...
První
vznikla moje osobní stránka. Snažím se tam zpřístupnit všechno, co
udělám do školy nebo pro radost. Seminárky, povídky, fotky, obrázky,
zajímavé odkazy.
Pak jsme si s kamarády založili vlastní server Eldar.cz.
Na Hotelové škole v Poděbradech (přestože tam ani jeden z nás
nestudoval) nám dovolili připojit si ho k akademické síti Cesnet.
Postavili jsme si ho z vlastního hardwaru a podpořili pár stovkama z
vlastního kapesného. Server vypadá jako něco složitého, ale je to
vlastně jenom obyčejný počítač, nejlépe s volně šiřitelným operačním
systémem Linux, připojený k síti. Tam máme své stránky a prostor jsme
nabídli i kamarádům a zajímavým lidem na Internetu. Každý, kdo přijde s
aspoň trochu zajímavou myšlenkou, u nás může dostat téměř neomezený
prostor. Všechno si děláme sami ve svém volném čase, díky "partyzánskému
způsobu boje" to stojí jenom velmi málo peněz.
Další velký projekt je Nymburk.net.
V Nymburce chybí nezávislé noviny, regionální tisk skoupily Deníky
Bohemia. Na našem webu nejen že otiskujeme všechny názory, ale snažíme
se přimět k napsání článku i lidi, kteří by se jinak nevyjádřili. Ke
každému článku se dá vést polemika s autorem. Teď sestavujeme i archiv
nahrávek nezávislých regionálních kapel (Nymburk.net/mp3). Nemají obvykle možnost vydávat jinde, díky Síti se jejich muzika dostane k lidem, kteří by o ní jinak ani neslyšeli.
Jednou týdně hodinu vysílám ve studentském internetovém Rádiu Akropolis (www.radioakropolis.cz,
dříve Rádio Strahov). Redakci tvoří osmdesát dobrovolníků, kteří
připravují každý den živý program. Díky nízkým nákladům na vysílání se
daří provoz utáhnout z grantů a přispění Paláce Akropolis. Náš pořad
Jitro kouzelníků (eldar.cz/jitro)
je takové povídání nad čajem, hledání neotřelých životních názorů,
pohledů na svět a aktivit. Internetové rádio má tu výhodu, že pořad jde
doprovodit i textem a fotkami, uložit ho do archívu, nechat k volnému
stažení kdykoliv.
Jsem posedlý propojováním všech těchhle webů. Fascinuje mě hypertextový odkaz, který umožní odskok na související informace.
Spoustu
webů jsem vytvořil a pak přestal udržovat, když mě téma přestalo
zajímat. Nechávám je viset i v neaktivní podobě, lidé na ně doteď chodí a
posílají reakce.
5. Přivedl vás internet spíše k novým přátelům nebo spíše do izolace s obrazovkou?
Rozhodně
to první. Mám několik přátel, které jsem poznal po webu, důvěřujeme si a
sdělujeme nejintimnější věci a nikdy jsme se neviděli. Pak spousta
lidí, se kterými jsem se seznámil skrze webové stránky, své nebo jejich.
Když jsem ještě nedokázal moc komunikovat "v realitě", pomohl mi
Internet, abych se víc otevřel světu.
Člověk,
který sedí před obrazovkou a téměř nevnímá okolí, vypadá na první
pohled izolovaně, ale není to tak. Jenom není zjevné, že komunikuje nebo
něco prožívá. Lidé, kteří mluví o izolovanosti, si neuvědomují, že
počítač je nástroj pro víceméně aktivní činnost. „Ti, kdo ovládají naše
obrazovky, ovládají naši realitu. Proto si své obrazovky raději
ovládejme sami,“ napsal Timothy Leary.
6. Máte chuť někdy to vše, co na internetu umíte, někoho naučit? Pokud ano, už jste to zkoušel?
Vedl
jsem dva počítačové kroužky, jeden v domě dětí a mládeže, druhý na
gymnáziu, kde jsem v té době studoval. Vznikla vždycky nadšená komunita
lidí, kteří se učili i navzájem, jeden od druhého. Na gymplu jsme
vytvářeli on-line hru na hrdiny, která sice nikdy nebyla dokončena, ale
zato nás společný projekt a úsilí hodně stmelily dohromady.
7. Co by se mělo dělat si internetem ve škole? Měl by tam vůbec fyzicky být, není to nejlepší způsob, jak ho dětem zprotivit?
Pro
mnoho lidí je školní počítačová učebna jedinou možností, jak se na
Internet dostat. Dají se tam trávit hodiny a přitom je to vlastně
aktivní učení vedené vlastním zájmem. I bezcílné brouzdání člověka
rozvíjí, rozšiřuje mu obzor: Můj bratr, který v životě nepřečetl jedinou
knihu, si oblíbil stránky, na nichž jsou popsané nonsensy a opomenutí
ve známých filmech. Třeba že jeden herec v Titanicu má na rukou
digitální hodinky. Dívá se jiným způsobem na televizi, kterou by se
jinak nechal ovlivňovat až do zblbnutí. Pak sedíme před superfilmem na
Nově a předháníme se v tom, kdo ve filmu objeví větší absurditu. To má
podle mě smysl, i když to tak na první pohled nevypadá.
Studentské
koleje, zvláště technických škol, jsou ohromné mozkové tanky. Ví se a
mlčky trpí, že na nich jsou ohromné archivy "nelegálního" softwaru,
hudby a filmů. Ale to je právě ta nejlepší možnost rozvoje studentů.
Naučit se pracovat s drahým softwarem se v praxi může hodit daleko víc
než teorie nabiflovaná ze školy. Seznamování se s ním je aktivní
činnost. Člověk si hraje, zkouší, co jde. Má možnost srovnávat,
vyměňovat si zkušenosti s ostatními.
V
našem internetovém rádiu vysílají lidé často úzce specializovaní na
jeden druh hudby. Mají ohromné archívy muziky posbírané z Internetu,
pečlivě setříděné, popsané a udržované. Koupit ji na cédéčkách by si
nemohli dovolit nebo by unikátní nahrávky tady ani nesehnali. Časem se z
nich stávají odborníci, mnozí pracují jako recenzenti v hudebních
časopisech, jiní pořádají festivaly. Díky "ilegální" hudbě ("kopírování
zabíjí muziku" opakují tupě někteří popoví interpreti) získali ohromný
rozhled, který scéně pomáhá, posouvá ji dál. Musím ale dodat, že náš
"oficiální rádiový archiv" se skládá ze samých originálních cédéček,
které dostáváme od nahrávacích společností, a že řádně platíme poplatky
OSA.
Filmy
jsou další fenomén, který se rozšiřuje díky rostoucí propustnosti
linek. Ze sítí jako GNUtella (nástupce zakázaného Napsteru) je možné
získat téměř jakýkoliv aktuální film, často ještě před premiérou. Síť je
přitom založena na vzájemnosti. Dáte k dispozici muziku a filmy, které
máte na svém disku, a stahujete od ostatních. Síť nemá žádný centrální
server, nejde tedy zavřít, zakázat či ukřižovat. Filmy jsou obvykle k
dispozici k angličtině, ale titulky se dají vyrobit velmi jednoduše na
počítači - takže třeba "technici" na kolejích seženou film, "humanisti"
ho do druhého dne přeloží a dají překlad k dispozici ostatním.
Tvořivost, která nepotřebuje oficiální molochy.
Škola
by měla naučit studenty Internet používat, hledat v něm, udělat si
vlastní webové stránky. Byl bych pro to, aby školy dávaly na svých
serverech prostor pro studentské weby a nezasahovaly do toho, co se na
nich píše. Stačí zakázat porno a protizákonné věci.
Dávat
na web práce studentů. Diplomky jsou obvykle jen ve speciálních
knihovnách, seminárky končí bez užitku v šuplících učitelů. Mladí
nápadití lidé do nich často vkládají všechnu svou invenci a čas. To je
absurdní. Nejlepší vizitkou školy by mohly být práce studentů
zveřejňované na jejích webech.
Že by škola někomu Internet znechutila, jsem ještě neslyšel.
8. Které druhy www-stránek vás dovedou nadchnout a které vás naštvou?
Štvou
mě většinou technické detaily. "Stránky optimalizovány pro Microsoft
Internet Explorer...", používání nepříliš standardních technologií -
vylučuje to z používání takových webů širokou skupinu uživatelů Linuxu
či Macintoshů. Největší pitomost je "Zde zatím nic není, v budoucnu zde
hledejte..." Mate to, zdržuje, zavádí do webu ještě větší chaos.
Nedostatek rozhledu tvůrců některých stránek mě nijak nepopuzuje,
protože ke každému názoru jde snadno najít alternativu. Naopak přečíst
si stránku nácků, anarchistů nebo uživatelů marihuany může být dobrým
vhledem do jejich světa. Z ostatních médií se o nich člověk obvykle
dozví jen to, že jsou "zlí".
Nadšený
jsem z jakéhokoliv projevu tvořivosti. Když si někdo udělá svoji
webovku, vystaví na ní svoje dílka (která někdy nemají "dostatečnou
úroveň" pro zveřejnění v tradičních médiích, často jsou ale velmi
inovativní a plná nápadů). Ten, kdo by třeba seděl před televizí nebo si
píchal drogy (to není fráze, mluvím o skutečných lidech, které znám),
něco vytváří, má z toho radost, dostává zpětnou vazbu. Na serverech jako
www.pismak.cz
stovky lidí publikují svá literární dílka, navzájem si je (velmi
nekompromisně) kritizují, známkují, sestavují si výběry, vlastní
virtuální knihy. Ke každé básničce můžete jako návštěvník přidat svůj
postřeh. Vědí to učitelé literatury?
Nadchnou mě grafické nápady (www.mimo.cz, www.mishka.cz),
hříčky, schovávanky. Miluju milé stránky Žížaly, ženy, která je v
civilním životě designérkou stránek ČT, volný čas věnuje vytváření
krásného milého místa na webu. Nebudu ho popisovat: eldar.cz/zizala.
9. Měl by pedagog komunikovat se studenty hodně e-mailem?
U nás ve škole (www.fhs.cuni.cz)
používáme k zápisu předmětů počítačový informační systém. O půlnoci
prvního února, kdy se otevřel zápis na letní semestr, ho přetížili ti
šťastlivci, kteří mají Internet doma (bylo to o víkendu). Připomíná to
počítačovou hru: zapsat si všechny smysluplné přednášky dřív než
ostatní, zrušit zápis jde později. Zaškrtnout si všechno. Třetího února,
kdy jsem se k síti dostal, jsem už byl na všech zajímavých kurzech přes
povolený počet. To mi přijde trochu absurdní. Ale zase lidi z Ostravy
nemusí jet do Prahy jen proto, aby se napsali na kus papíru.
Podařilo
se mi už ale absolvovat i předmět, aniž jsem kdy viděl jeho
vyučujícího. Z webu si přečíst zadání, doma napsat seminární práci,
poslat ji mejlem. Funguje to, ale je to taky divné. Osobní kontakt je
nenahraditelný. Ale email ve škole používáme hodně, pro rychlou a věcnou
komunikaci je to výborné. Kvůli detailům nemusím do Prahy. A jen málo
svých školních prací jsem musel vůbec tisknout na papír.
10. Prospěl internet vaší češtině, vaší angličtině, vaší sociabilitě?
Čeština
trpí. Zkratkovité vyjařování v mejlech, používání smajlíků, chat -
často rozhoduje spíš rychlost než kvalita vyjádření. I mé stránky jsou
plné překlepů a gramatických chyb, které jsem přehlédl. Web ale taky
není čistě textové médium. Často nás ovlivní hlavně grafická podoba
webu, přehlednost. Dobrý literární projev nestačí.
Ale na druhou stranu nepoužívám češtinu jen na Internetu, čtu a píšu, takže nemám dojem, že bych nějak zakrňoval.
S
angličtinou mi Internet samozřejmě pomohl moc. Odmala díky němu čtu
anglické články, knihy, protože na některá témata se české informace
sehnat prostě nedají.
Sociabilitu neposoudím. Rozrostla se mi ale síť kontaktů a vztahů.
11. Uškodil vám něčím váš intenzivní zájem o internet?
Ne.
Teda možná trochu reálným vztahům, když jsem třeba přeinstalovával
server na úkor bytí s milovaným člověkem. Ale je to to samé, jako bych
třeba celou noc maloval obraz nebo psal. Jsem pohroužený do něčeho, co
mi dává smysl.
12. Čeho chcete prostřednictvím internetu dosáhnout?
Štěstí.
To
je stejná otázka, jako čeho chci dosáhnout v životě. Dalajláma říká, že
je nejdůležitější si uvědomit, že každá bytost touží po štěstí a to je
její hlavní motivací.
13. Co považujete za svůj největší úspěch na internetu a co byste radši nebyl činil?
Jsem věčně nespokojený. Uspokojení cítím málokdy.
Mám radost z projektů, které žijí, kde se potkávají lidé (Nymburk.net). Z archivu pořadu Dračí studna (eldar.cz/studna),
který mi přijde nacpaný informacemi (narozdíl od obecných keců na
jiných mých webech) a užitečný. Pořady, které v reálném vysílání slyšelo
třeba jen několik lidí, si později stáhly stovky uživatelů. V obyčejném
rádiu nebo televizi všechny podněty prosviští a zmizí. Někteří denní
novináři pociťují svoji práci jako skoro nesmyslnou. Po včerejší zprávě
neštěkne pes.
Za
své staré věci se někdy cítím trapně, ale zase se přesvědčuju, že má
smysl je na síti nechávat jako starší fáze vývoje, protože to bych pak
musel smazat úplně všechno.
Mrzí
mě, když jsem třeba někoho bez argumentů urážel nebo zesměšňoval. Třeba
kapitána Dastycha, počítačového policistu, ze kterého si dělali na webu
legraci všichni hackeři. Nebo Davida M., směšnou nymburskou postavičku,
pedantského a omezeného učitele počítačů, s nímž jsme se potkávali na
počítačovém kroužku.
Vůbec
do toho ale nepočítám své webové útoky proti škole. Systém mě drtil a
já psal na web o svém pocitu zoufalství a divné absurditě. Článek si pak
(potají) četli učitelé a byli pobouřeni, šeptali si o tom, ale jenom
jedna osvícená profesorka se mnou o jeho obsahu debatovala. Její reakci
jsem později napsal na web.
Moje
třídní mi napsala (mejlem, seděla přitom v té samé místnosti jako já a
přitom se na mě mile usmívala, nedokázala mi to zkrátka říct do očí), že
až vyrostu, budu litovat, jaké jsem psal hlouposti. Nelituju.
Když
vyšla v jednom pedagogickém časopise výzva, aby lidi posílali své
názory na to, jak by mělo vzdělávání vypadat, poslal jsem jim mejlem pár
svých názorů. Později jsem se dozvěděl, že zástupkyně ředitele s mým
článkem obcházela školu a dávala ho pobouřeně přečíst svým kolegům. Já
ani nevěděl, že to vyšlo tiskem. Ona se mnou o tom samozřejmě
neprohodila slova. Její muž byl učitel chemie a nechápal jsem, proč mi
při zkoušení spílal, že nesnáší lidi, kteří píšou o něčem, čemu
nerozumí. Přitom v článku byly nápady, které by i on mohl upotřebit.
Když
budete mít chuť na tento rozhovor reagovat, stačí napsat na adresu
klokanek(zavináč)eldar(tečka)cz. Odpoveď slibuju zveřejnit na webu.
On-line verze včetně debaty je na adrese http://eldar.cz/kangaroo/my/rozhovor-internet-a-skola.html.
Otázky Janu Kangaroo Šípkovi po e-mailu položil Bohuslav Blažek