Grafiti je fenomén, ne jen
vandalismus
Jsem mlád a nemám žádnou zeď. Nikdo mi ji tedy nepostříkal
barvou (zato boty ve školní šatně ano - červeným autolakem,
prásknul jsem ho a dostal sníženou známku z chování. Sprejer to
však nebyl. Jen vandal.). Jan Řehounek, autor úvodníku ze
čtvrtého čísla Polabských listů, je starší a moudřejší, má dům
a zdi alespoň čtyři. Neposprejoval-li mu je někdo, naštvaly ho
jistě alespoň postříkané městské hradby, o kterých mnohokráte
psal.
- Shodneme se snad, že devastovat kulturní památku může jen
barbar. Ale zdá se, že grafiti samy o sobě chápe většina jako
vandalství. Napadlo vás však o nich přemýšlet jako o umění?
Pokusili jste se vyluštit alespoň jeden ze sprejerských
klikiháků? Hledat jejich smysl? Nebo snad prohlašujete i
Picassova plátna za mazanice jen proto, že je na první pohled
nepochopíte?
- Grafiti je umění. Má svou historii, své mistry, používá
specifické techniky a formu vyjádření. Srovnání s
,,galerijním`` uměním vůbec není nesmyslné - sprejeři (či
writteři, jak si říkají) rozkládají předměty na základní
tvary jako kubisté, hrají si s písmem jako v kaligrafii, v
jejich dílkách nalezneme znaky konstruktivismu i popartu.
(Mimochodem - v dlouhé ulici v Nymburce stojí ,,Haringova
zeď`` s malůvkami podle Keitha Haringa, který prý pouliční
malby velice ovlivnil. Považujete je za vandalismus?) Grafiti
- umění - má dnes už i své ,,kunsthistoriky`` - nadšenci
obcházejí velká města a pořizují celé archívy sprejerských
fotografií, které pak vystavují na Internetu. Badatelé v
oboru archeologie současnosti dokonce pečlivě zmapovali
některá sprejerská teritoria. Fenoménu, který je kulturně
spojen s hudebním žánrem Hip Hop, tancem Break,
skateboardingem - tedy aktivitami, které rozvíjejí obratnost
a fyzickou zdatnost (pravda, neorganizovanou v Sokolu) - se
věnují i mnozí společenskovědní odborníci.
- Podle sociologie se každá společnost obává odlišností od
průměru - deviací. Snaží se je odstranit a proto je trestá.
Deviace je ale zároveň životně nezbytná pro vývoj. Malíři, o
kterých se dnes učíme ve škole a jejichž díla patří ke
kulturním pokladům, byli ve svých začátcích tvrdě napadáni a
vysmíváni v odborných kruzích.
- Ať si tedy sprejeři čmárají někde, kde to nikomu nevadí?
Souhlasím! S radostí ke své realizaci využívají tovární zdi,
opuštěné domy nebo železniční koridory.... Nevyřešená zůstává
otázka poškození cizího majetku. Tedy morálně či kulturně,
právně to už odhlasoval parlament. Totiž - mají děti,
vyrostlé v pražských megasídlištích, v odcizeném světě, se
zaměstnanými rodiči, daleko od přírody, právo počmárat
panelák nebo sámošku a říct - podívejte se, tady žijí lidi,
ne králíci!? A proč vlastně někomu vadí, když místo šedé zdí
míjí ukázky svérázného umění?
Honza Šípek, 18. 2. 2001
Polabské listy, číslo 10. čtvrtého
ročníku, 7. března 2001.
Zpátky na článečky...


Copyright Kangaroo
1997 - 2001 poslední aktualizace
nápady, připomínky ->
kangaroo@eldar.cz
Mapa stránek