|
|
|
|
Pohled na svět který nás obklopuje, se vyvíjí po tisíce let. Díky hypermaterialistické výchově, kterou nám vymývá mozek naše školství možná máte pocit, že mechanistický přístup k přírodě, k naší planetě a Vesmíru je ten nejpokrokovější názor, který existuje, jediný pravdivý. To vše jenom proto, že je posvěcený oficiální vědou a jejími zubícími se (vědec mediální) či výhružně zachmuřenými (vědec akademický) představiteli. Existují ale i jiné cesty k poznání než jsou obří počítače, drahé cyklotrony a pasti na nové a nové částice. Chtěl bych na této stránce, aspoň trošičku, přiblížit jiný pohled na "realitu", pohled který se také vyvíjel tisíce let, ale směřoval a dodnes směřuje k poněkud jiným cílům, i krapet jinými metodami - magii. Zároveň budu konfrontovat magii se současnými vědeckými teoriemi. Jak bude čas stránka poroste. Zároveň se upřímně omlouvám skutečným mistrům a zasvěcencům za zjednodušování složitého tématu.
Základem magie jakožto umění je "magické chápání světa". Pokusím se tento pohled na přírodu přiblížit. Pokud budu hodně zjednodušovat dá se říci, že magie vidí přírodu jako anorganickou - svět nerostů, organickou - svět rostlin a živočichů, Vesmír - svět kosmických těles a sil a astrální rovinu veškerého bytí - sjednocující prvek celého vesmíru. Lidé, kteří jsou součástí živočišné přírody se pohybují libovolně v prostoru, ale nemohou měnit tvar. Tato možnost je právě daná pouze astrálním bytostem - Géniům, kteří jsou obyvatelé astrální říši a jsou pro většinu lidí neznámí a neviditelní. Astrál - astrální říše, už od začátku vývoje magie před tisíci let, bezprostředně ovlivňuje jevy, které ani v dnešní době věda není schopna uspokojivě vysvětlit. Astrál stojí v pozadí dějů jako je vývoj života na Zemi, dědičnosti, morfické rezonance (viz dále), paranormálních jevů. Podle magického pohledu na přírodu, má veškerá příroda kromě fyzického těla, ještě tělo astrální. To lze chápat jako jakousi formu, fyzické tělo jako odlitek. Nebo lépe astrál je možné chápat jako jednotné informační pole, které je napojeno nejen na život na této planetě, ale astrální říše prostupuje celým vesmírem. Potom lze říci, že astrální tělo není nic jiného, než obměna tohoto jednotného pole, s kterým zůstává stále ve vztahu a udržuje vlastnosti organismů a dějů v souladu s vůlí přírody. Mág proto působí na astrální rovinu bytí a ovlivňuje tak rovinu fyzickou s daleko menší námahou, než kdyby působil přímo na fyzično. Z toho všeho například vyplývá, že podstatou astrologie není působení "planet" (psáno v uvozovkách proto, že astrologie nazývá planetami i Slunce a Lunu, nebo pro ně zavádí název Světla) na fyzické tělo, ale působení struktury ve kterou jsou "planety" uspořádány na strukturu astrálního světa, či astrálního těla. Vliv uspořádání "planet" na osud člověka není proto přímým působením na fyzické tělo, ale na tělo astrální. Pro zajímavost - magické chápání přírody neredukuje planety na šutry, působící na okolí gravitační silou a kroužící v područí gravitace jiných těles, ale vidí je jako živoucí organismy, srovnatelné např. s buňkami a jejich působení na okolí je potom podobné. Když se rozhlédneme kolem sebe vidíme, že příroda na celé naší planetě je složitě strukturovaná do obrovského množství vzájemně se proplétajích ekosystémů. Magie chápe naší planetu nejen jako živoucí organismus, ale i jako organismus nadaný svým způsobem, i inteligencí. Zkrátka, tvar a vlastnosti pozemských bytostí jsou výsledkem působení astrálního světa a bytostí či inteligencí, které je obývají. Ve stavech změněného stavu vědomí, když jsou sejmuty závory hmoty, je možné zahlédnout a pochopit tyto síly a inteligence tak, jak nám to naše smysly normálně neumožní. Právě působením na tyto síly je možné měnit skutečnost kolem sebe. Na přírodu můžeme působit třemi způsoby:
To je velmi zkratkovitě přiblížená magická teorie přírody. Jaké je pak postavení člověka v takto pojaté přírodě ? Skutečný člověk by si měl uvědomovat, že jeho hlavní síla je sílou duchovní, jenom tak pak může skutečně přírodu ovládat, nikoliv zotročovat (což se děje nyní) a může s ní jednat jako se sobě rovným. Svým organismem je člověk ponořen do samého středu přírodních sil a působit na síly přírody může zase jen přes svůj organismus. Příroda je dvojí: fyzická a astrální, ale astrální se dělí na dvě části - fyziologickou a psychologickou, proto je možné v konečné fázi považovat přírodu za trojitou. Je třeba mít stále na paměti, že jsou to přírodní síly, jež obíhají v lidském těle a že náš lidský organismus je nakonec jen pozemskou bytostí, živočichem, daným přírodou k službě nesmrtelného ducha, skutečného člověka. V tom je klíč všeho vědomého magického působení. Tuto část bych uzavřel citátem velkého mystika:
Existují paralely k "magickému" pohledu na přírodu i v současném vědeckém světě ? V sedmdesátých letech se začal britský biolog R. Sheldrake zabývat těmi problémy biologie. Které se skrývají za zdánlivě jasnými principy. Jsou to : 1) výskyt charakteristických a specifických forem u živých organismů, 2) systémová regulace, 3) regenerace a reprodukce. Klasická biologie cudně mlčí o tom, že vznik specifických forem je naprosto hádanka, pro druhý a třetí případ raději nevymýšlý řešení vůbec. O co jde ? Žádná forma totiž nemůže vzniknout "z ničeho", systém se neregeneruje "bez vstupní příčiny", a reprodukce a regenerace neprobíhají "bez důvodu". Jak se na celý problém dívá magie je popsáno výše. Vědci zase argumentují genetickými, chemickými a fyzikálními programy - v podstatě tedy argumentují naprosto mechanistickými modely. Tento způsob vysvětlení v sobě ovšem nese rozpor už v zárodku. Chybí totiž PROGRAMÁTOR. Řečtí filosofové zavedli pro tutu problematiku pojem, který se užívá dodnes. Je to entelechie - význam je následující. Vše nese již svůj účel v sobě a pokud je vývojová cesta narušena, snaží se systém dosáhnout svého jinými cestami. Hezká definice, ale nepostihuje důvod tohoto stavu věcí. Nicméně je naprosto očividné, že živá příroda funguje přesně tímto způsobem. Určité vysvětlení (nebo alespoň jeho jakýsi základ) nabízí Sheldrakeova teorie. Podle něho existuje formotvorné zapřičinění, které prostřednictvím prostoru a času určuje jak má co vypadat. Ono "cosi" se dostalo do biologie pod názvem "morfogenetické pole". Toto pole lze přirovnat ke kompletnímu plánu, který předepisuje jak které kolečko v hodinovém stroji bude velké, z jakého bude materiálu, kolik bude mít zubů….Kolečka lze uspořádat různými způsoby, ale konečný výsledek je jen jeden - funkční hodiny, takové jaké byly naplánovány. Vysvětlení popsaného jsou různá. Jedno z vysvětlení oprašuje názor Platóna a Aristotela o věčné stálosti specifických forem. Za zdánlivým chaosem kosmu stojí skrytý řád, který je ovšem pro nás nerozeznatelný. Jiná cesta zastává názor, že formy nebyly od prvopočátku určeny, ale podléhají kauzálnímu vlivu minulých (případně budoucích) forem. Přitom, je ale nutné vnímat slova minulý a budoucí v uvozovkách, protože pro toto ovlivňování není hranicí ani čas (myšleno lineární - tak jak ho vnímáme) ani prostor. Zdánlivě absurdní vysvětlení, které však od vzniku teorie kosmického tmelu a Aspectova důkazu univerzálního, nepřináší z pohledu fyziky žádný problém. Shrňme tedy celou problematiku :
Tohle všechno je výsledkem morfogenetického pole, které stojí v pozadí a ovlivňuje realitu nehmotnou silou - morfickou rezonancí.
Máme tu dvě teorie, dva pohledy na jednu a tu samou problematiku. Dá se říci, že obě říkají totéž, ale jinými výrazy. Obě narušují vžitý mechanistický přístup k přírodě. A z obou je možné si vzít ledasco. Například i poznání, že ve Vesmíru se nic neztrácí, žádný čin, žádná myšlenka. Vše je ovlivňováno vším, včetně našich činů, které dále ovlivňují budoucí děje, aniž to vůbec tušíme. Domyslete to, možná vám z toho nebude lehce.
Pokud se řekne "člověk", většna lidí si představí především tělo. Přitom není složité pochopit, že naše fyzické tělo, je pouze nositelem "pravého člověka" - ducha, kterým je řízeno. Našemu fyzickému tělu můžeme například amputovat ruku, to znamená miliony buněk, ale integrita vědomí tím neutrpí žádnou škodu. Naše vědomí, skutečná duchovní bytost, je nezávislé na na ústrojích, které jsou prostředkem kontaktu s materiální realitou. Nicméně jistě všchni uznáváme, že naše orgány jsou pro nás, v našem současném stavu velice užitečné, aby nám pomáhali udržovat našeho ducha v činnosti a rozšiřovat jeho poznání. Nelze ale redukovat naše vědomí na organickou úroveň, nebo považovat vůli za činnost některých našich orgánů. Podobně se dívá magie na otázku Boha. Souhrn bytostí a věcí, vše co zabydluje naši planetu a vesmír je nositelem božství stejně, jako fyzické tělo člověka nosí a projevuje ducha. Pokud půjdeme tímto způsobem dál, lze říci, že Bůh, přestože je projeven Lidstvem a Přírodou a působí na ně, má přesto svou vlastní a nezávislou existenci. Potom je možné odvodit, že ač je Bůh jakousi prvotní jednotkou, nemá přímý vliv na fungování přírodních zákonů, stejně jako člověk nemusí řídit každý stah srdce, či každé nadýchnutí. Z toho je jasné, že člověk je jediným tvůrcem a soudcem svého osudu - má svobodu jednat podle své vůle v okruhu své osudovosti. Můžeme to přirovnat ke svobodě cestujícího na lodi, který se může libovolně pohybovat po palubách, či ležet ve své kajutě. Boha nemůžeme učinit zodpovědným za své chyby, stejně jako můžeme těžko vyčítat kapitánovi lodi, že jsme se ráno přidusili kusem rohlíku. Zhruba shrnuto, je příroda tělem Boha, lidstvo je životem Boha, ale stejně jako hmotné tělo je tělem člověka a tělo astrální a psychika člověka jsou životními principy člověka, jedná se o člověka v jeho organické podstatě, nikoliv o člověka-ducha. Přesto je lidský duch spjatý s každou částečkou svého těla, na kterou sice nemůže působit, ale může se snadno stát zdrojem jeho utrpení. Stejně tak je Bůh, zprostředkovaně nebo přímo, přítomný v každé části stvoření, je v každém z nás, jako je lidské vědomí schopno vnímat činnost svých buněk, nebo je i ovlivňovat. Příroda a člověk jednají svobodně, ze všech stran obklíčeni působením božství, které unáší vesmír k pokroku, aniž by despoticky zakročovalo v přírodních zákonech, nebo lidských činnech.
V kabale je Otcem nazývaný božský princip působící na chod kosmu, Synem princip působící v lidstvu a Svatým duchem
princip ovládající přírodu.
Pro vysvětlení principu "božství" použiji citát jednoho z největších mystiků :
Nejprve existuje Bůh jen v možnosti, v nevýslovné jednotě, to je první osoba Trojice - čili Bůh Otec, pak se projeví
sám sobě a tvoří si celý pomyslný svět, staví se sobě naproti jako myšlenka, jako universální rozum, to je druhá osoba Trojice -
Bůh Syn, konečně jedná a tvoří, jeho vůle se koná a jeho myšlenka se uskutčňuje mimo něho, to je třetí osoba Trojice -
Duch. Bůh, procházeje věčně těmito třemi stavy, nám skýtá obraz kruhu, jehož střed je všude a obvod nikde.
Vesmír, chápaný jako oživený celek, je složen ze tří principů: Přírody, Člověka a Boha, pokud použiji termíny hermetiků,
potom Makrokosmu, Mikrokosmu a Archetypu.
Člověk je hermetiky názýván mikrokosmem, protože v sobě obsahuje analogickým způsobem zákony, které řídí vesmír.
Příroda tvoří opěrný bod a střed všeobecného projevování ostatních principů. A člověk působící na přírodu svým jednáním,
na ostatní lidi slovem a ve chvílích extáze komunikující s Bohem, tvoří spojnici se Stvořením.
Přemýšlíte právě v této chvíli, zda předchozí dvě kapitoly zobrazují
pohled na svět, který nepatří na konec 20. století? Pochybujete o věčném "božství" a "stvoření" jehož je člověk významnou
součástí, objektem a zároveň i hýbatelem?
"Podle původních Bohrových představ mohou stavy atomu prodělávat jen skokové změny (přechody mezi jednotlivými kvantovými stavy za současného vyzáření fotonu odpovídající energie). Schrödinger viděl hlavní význam své práce v tom, že se v ní diskrétní energetická spektra atomů a náhlé kvantové přechody ukázaly být důsledkem matematicky jasných postulátů kladených na jistou spojitou a plynule se vyvíjející funkci polohy elektronu, tzv. vlnovou funkci.
Ukázalo se ale, že ani to k zažehnání kvantových diskontinuit nestačí. Vypráví se, že po jedné z celo-denních diskusí s Bohrem Schrödinger vykřikl: Jestliže budeme muset jít dál s těmi prokletými kvantovými skoky, pak lituji, že jsem se do toho kdy míchal. Bohr odpověděl: Ale my ostatní jsme vám za to velmi vděčni, protože vaše práce udělala pro zdokonalení této teorie mnoho. Vlnová funkce a s ní související fyzika skutečně přinesly do našeho chápání přírody
(ale i do chápání mezí tohoto chápání) tak zásadní změny,
že diskuse o jejich důsledcích dosud pokračuje. Podívejme se, v čem tyto změny spočívají.
Interference jednoho fotonu
Ufff, zhrňme si to...
Tímto malým výletem do zákoutí kvantové fyziky, jsem opsali kruh a dostali se zpátky k magii.
V předchozích řádkách jsou, podle mého názoru, dostatečně pevně položené základy pro existenci takového myšlenkového
systému jako je magie. Ano je to naše vědomí co kontroluje fyzikální události prostřednictvím zákonů kvantové mechaniky.
Netvrdí snad esoterické texty totéž jinými slovy ?
Budoucí mág musí pěstovat a rozvíjet umění působit vědomě posunkem, pohledem i slovem na okolí, zvládnout výrobu a užití magických pomůcek. Velmi důležitý je i fakt, že je i nezbytné vědět, který okamžik je vhodný ke kterému úkonu. Mág by měl proto zvládat alespoň základy astrologie.
V dalších částech se tedy pokusím přiblížit základy "praktické magie".
Stejně důležitý jako potrava je vzduch který dýcháme. Málokdo si uvědomuje, že jedním z nejrychlejších vědomých
způsobů ovlivnění naší psychiky, astrálního těla a fyzické schránky je právě dýchání. Mimochodem mimo oblast magie je tato metoda využívaná pro léčbu psychických onemocnění či psychospirituálních krizí. Metodiku rozvinul a k dokonalosti dovedl známý český psychiatr působící v USA Dr. S. Grof. Tato léčebná metoda se nazývá "holotropní dýchání". Zájemce o tuto problematiku odkazuji na knihu "Dobrodružství sebeobjevování", kde se S. Grof zabývá popisem své léčebné metody. V ostatních knihách tohoto odborníka jsou položené základy pro nové paradigma smyslu lidské existence a vztahu člověka a kosmu.
Do stavu transu je možné se dostat i formou hluboké relaxace, naopak se zklidněným dýcháním. Je nutné se zaměřit
na rytmus dechu na vzduch vcházející a opouštějící tělo. Cílem je uvést do souladu výdech, pausu a nádech. Většinou
je doporučováno provádět všechny tři úkony po dobu šesti srdečních tepů. To znamená nádech má trvat tak dlouho
než odezní šest úderů srdce, pausa také šest úderů, stejně tak i výdech.
Cílem magického výcviku je naprosté ovládnutí instiktů a jejich podřízení vůli. Mág se nesmí nechat unést reflexivním
vzrušením tak, aby nebyl schopen se mu okamžitě a vítězně postavit na odpor.
Důležitým faktorem působícím na psychiku a ulehčujícím magický výcvik je hudba. Stejně jako dýchání, tak i hudba
byla po tisíciletí používaná jako součást různých rituálů, směřujících k navození změněných stavů vědomí. Monotónní bubnování
šamanů, chřestění to vše ná vliv na fyziologickou aktivitu mozku a ovlivňuje vědomí, či nevědomí.
Meditace,Vzdělávání by mělo být jen pomůckou, nikoliv účelem a konečným cílem, pokud nechcete aby se z vás stal "praktický" a "správně uvažující" reprezentant "západní kultury". Jak se nejlépe naučit meditaci ? 1. Snažte se nahradit odpovědi a nápady pocházející z paměti (de facto přicházející více méně reflexivně) odpověďmi skutečně uváženými a vlastními. Pro meditaci není větší překážka, než příliv myšlenek a nápadů, které známe nazpaměť - instantními odpověďmi z učebnic. Člověk chrlící nespočet ideí zachycených v paměti, aby dokázal svou olbřímí inteligenci je stejný jako člověk opakující do omrzení staré vtipy, aby dokázal jak je jedinečně duchaplný a vtipný. Uvážlivý člověk, byse měl vyhýbat rozepři a neplodným polemikám. Je to zcela zbytečné.Téměř vždy své protivníky raníme a tak, díky své ješitnosti, vytváříme z lidí, kteří třeba byli našimi myšlenkami napůl zvikláni, zarputilé odpůrce vykládaných názorů. Intelektuální souhlas je plodem čistě osobní snahy. Je proto lepší naučit se mlčet pokaždé, vypukne-li "vášnivá diskuse". Ovlivňujte lidi, vyslovujte své myšlenky co nejjasněji, ale mějte tolik sebeúcty, aby jste při obhajobě svých myšlenek nesklouzávali do hádek. Je to naprosto bezúčelné plýtvání intelektem. První cvik meditace tedy spočívá v uvědomění si vlastních nápadů. Dáváme průchod své aktivní inteligenci, před pamětí a v ní naučenými moudry. 2. Zvykněte si ví pozorovat, než jen vidět události, které se nám každodenně přihodí. Je třeba stále zkoušet uvědomovat si neviditelné idee a souvislosti zahalené pod viditelným a hmotným zjevem věcí a dějů. 3. Pokud se vám daří vidět a oddělit skryté od zjevného, ideu skrytou za tvarem, esoterický svět zakuklený do světa exoterického, je nutné jít dál a hledat vzájemné vztahy ideí mezi sebou. Pro to má velký význam užívání analogie (obdobnosti). Kámen, rostlina, zvíře, které nemají pro běžného člověka význam, mohou mágovi ukázat své astrální signatury, poutající tento kámen k oné rostlině, zvířeti či člověku, nebo k určitému rozestavění hvězd. Právě v tom spočívá například celé "zázračné" působení léčitelů. S pomocí své intuice a víry tito (často prostí) lidé často dokáží víc, než svede moderní medicína, s mechanickým uvažováním a schematicky ordinovanými léky, bez zájmu vidět potíže pacienta v souvislostech. "Magie je věda o vztazích", řekl na adresu magie Kircher, a myslím že je to vcelku trefná definice. 4. Krom používání meditace na přírodní výtvory je dobré používat stejnou techniku i na umělecká díla. Zkuste si v galerii vybrat třeba jeden obraz a v tichosti nad ním setrvat. Pokuste se sami analyzovat myšlenky umělce, zkuste prožít jeho pocity, myšlenky, skryté vztahy v díle. Tím cvičíte i svou schopnost empatie (vciťování), která je vyjímečným jedincům vrozená, ale všichni se ji můžeme naučit. Tato schopnost je nezbytná například pro astrology, kteří musí často volit jedinou interpretaci v mnoha rozporných aspektech a vybrat pro člověka specifickou matrici chování. To bez schopnosti empatie není možné. Stejný postup používejte i na knihy a netříštěte pozornost čtením několika knih najednou. Mimochodem, doporučené postupy platí pouze pro skutečná umělecká díla, například četba novinových článků vyžaduje inteligenci automatické pračky a s meditací zde mnoho nezmůžete:-))) Jinými slovy, zprostředkované, filtrované informace mají často nulovou hodnotu.
Hade, 2.9.1999 |