Do nového týdne taková fotka můj pocit o tom že třeba lehký dotek
motýlích křídel dokáže zázraky...
Vítám vás v novém týdnu. Neuvěřitelný humbuk kolem
ptačí chřipky plní nepřetržitě media. V té hysterii kolem všech těch
poplašných zpráv zajímavým způsobem čím dál více zaniká fakt, že jsme
děšeni nemocí která nevznikla (virus H5N1 není schopen způsobit
pandemii) a nejpíš ani nevznikne. Dokonce začíná splývat chřipka, ptačí
chřipka a smrtící neexistující epidemie ďábelských vlastností hubící
celé lidstvo. Takže jen pár faktů na okraj:
Ptačí chřipka je virové onemocnění. Viry se přenášejí
vzduchem, kontaminovaným krmivem, vodou či oblečením. Nejrychleji se
rozšiřuje u divokých kachen a domácího ptactva, zvláště kuřat. Napadá
ale i prasata.
Poprvé se objevila před sto lety v Itálii.
Nový druh ptačí chřipky, který napadá prostřednictvím viru H5N1 i
člověka, se poprvé objevil v roce 1997 v Hongkongu. Postihuje především
kuřata a přenáší se z ptáka na člověka přímo.
H5N1 se opět objevil v prosinci 2003 v Jižní Koreji. V Asii zemřelo na
infekci od konce roku 2003 téměř 70 lidí. Tedy přesně:
Vietnam 44
Thajsko 12
Kambodža 4
Indonésie 5
Kolik lidí si myslíte že od roku 1993 zemřelo na
obyčejnou chřipku, nebo zápal plic? Nebo na otravu alkoholem, přežrání,
či udušení rohlíkem? Asi více než 70, že? A pročpak se ten nešťastný
virus do dnešního dne se ještě nepromutoval s nějakou chřipkou? Proč
zrovna letos? Viděl to někdo z kapitánů farmaceutického průmyslu v
křišťálové kouly? Nebo létají právě teď vlaštovky zatraceně nízko? Bylo
by to směšné kdyby lidi tak nevyváděli a a tak upřímně nepodléhali
panice. Zkrátka opět obchod se strachem. Vyděšenému stádu se lépe
vládne...
Ptačí vejce pro půl
miliardy
SLOUPEK LN
Doslova kukaččí vejce zanesla Milada Emmerová svému nástupci, když
rozhodla v návalu levicové ušlechtilosti, že pojišťovny zaplatí seniorům
nad 65 let očkování proti chřipce.
Pojišťovny se okamžitě začaly stavět na zadní. To ale ještě jejich
cifršpioni netušili, že někde v dunajské deltě první ptáče začíná
chrchlat na ptačí chřipku a že Evropská unie doporučí bezmála půl
miliardě občanů svých členských států, aby se nechali očkovat proti
ptačí chřipce.
Nevadí, že proti ptačí chřipce žádná vakcína není. Stačí prý se očkovat
proti obyčejné chřipce, míní český hlavní hygienik. Jak ví, že vakcína
proti chřipkovému viru A a B zabere i proti ptačí chřipce? Vědět to
nemůže, zato může doporučit nákladné očkování.
Musí to být sladký život být akcionářem továrny na léčiva!
V globálním světě vznikají nemoci a choroby, o kterých nikdo nikdy
neslyšel a o to větší plochu plní na stránkách médií. A kdo by se
odvážil říci, že - kupříkladu - ptačí chřipka je humbuk, neřkuli
reklamní trik? Byl by vyhlášen za hlupáka a nelidu.
Proto se očkujte, vážení. Mladí si to zaplatí sami, starým to uhradí
pojišťovny.
Až sleze náplast z vpichu, dočteme se možná o nové zajímavé chorobě: v
Patagonii vypukla hadí kolika, hrozí pandemie!
Lidové noviny, 14. 10. 2005, ONDŘEJ NEFF
"Kojenec vytažený z nicoty křičí, odsouzenec zbavený života se
brání též."
Nina Bouraoui, Mrtvá ruka
Náhodná ukázka od Polly pro tento týden...
Převzato:
www.blisty.cz
O současné kultuře strachu
Politika se stala soutěžením mezi různými druhy strachu. Strach se stal
kulturním idiomem, jehož prostřednictvím signalizujeme svou nejistotu
ohledně svého místa na světě, píše Frank Furedi, profesor sociologie na
univerzitě v Kentu, v časopise Spiked.
Alarmistickou imaginaci podporuje lidová kultura tím, že neustále
produkuje pořady o blížících se katastrofách, umělých i přírodních. Nyní
se k tomu přidala i vysoká kultura - nová výstava v Muzeu moderního
umění v New York má téma "Nebezpečí moderního života". Strach je však
dnes naprosto odlišný od toho, jak ho lidé vnímali v minulosti. V
minulosti se lidé především obávali nadpřirozených sil. V devatenáctém
století se lidi báli nezaměstnanosti. Dnes se bojíme doslova všeho. Je
to proto, že životu dominují navzájem si konkurující podnikatelé,
prodávající strach. politikové, média, podniky, ekologické organizace,
aktivisté, nás neustále varují, čeho dalšího bychom se měli bát.
Každá významnější událost se stává ohniskem konkurujících si tvrzení
ohledně toho, čeho bychom se měli bát. Katastrofa v Novém Orleansu po
hurikánu Katrina se stala přesně takovým bojištěm o interpretaci
nejrůznějších strachů. V důsledku toho vzniká ve společnosti klima
intenzivní nedůvěry.
Dlouhá léta jsou rodiči nabádáni, abych nevystavovali své děti slunci,
protože hrozí nebezpečí rakoviny kůže. Letos létě se naopak objevila
analýza, která varuje, že děti mají nedostatek vitaminu E, když nejsou
na slunci.
Z výzkumu vyplývá, že když vidí diváci v televizi záběr dítěte,
očekávají negativní informaci. Tak když byli požádáni lidé, aby
interpretovali fotografii muže, který objímal dítě, většina z nich
řekla, že to je fotografie pedofila, nikoliv milujícího otce.
Strach v současnosti ztratil svou vazbu na zkušenost. Když je strach
šířen a podporován tak promiskuitně jako dnes, vyvolává nezaostřený
pocit úzkosti, který se může připojit na cokoliv. Za takových okolností
strach dezorientuje a odvádí nás od našich vlastních zkušeností.
Historicky neměl strach pokaždé záporné konotace. Anglický filozof ze
šestnáctého století Thomas Hobbes považoval strach za součást rozumné
reakce na nové události. Ještě v devatenáctém století byl strach
spojován s úctou, například v souvislosti s bohabojností.
Charakteristickým rysem strachu v současnosti je to, že má nezávislou
existenci. Typická je obava ze zločinnsti. Strach ze zločinnosti je
považován za vážný problém, který nutně nemá příliš mnoho společného s
problémem zločinnosti. Proto se politikové a policie často snaží snížit
strach veřejnosti ze zločinnosti než snížit samotnou zločinnost.
Strach z terorismu je také problém, který je zcela nezávislý na
konkrétní hmotné hrozbě lidem v dané společnosti. Proto je mnoho
opatření ve jménu "boje proti terorismu" ve skutečnosti zaměřeno na
zvládání strachu lidí z terorismu.
Všeobecný strach z nezdravého vlivu mobilních telefonů je intepretován
sám o sobě jako riziko. V Británii usoudili vědci, že tento strach
samotný může vést k nemocem. Státní instituce považují strach za
nezávislou veličinu. V Americe soudy projevují nyní tendenci odškodňovat
strach, i když neexistuje konkrétní fyzická hrozba. Už jen strach, že by
se mohlo stát něco špatného, je často považován za dobrý důvod pro
odškodnění. Například se argumentuje, že lidé, kteří mají strach, že by
mohli onemocnět, protože nedaleko jejich domovů má být postavena
spalovna, mají nárok na odškodnění.
Politická debata se často redukuje na konkurující tvrzení, čeho se máme
bát víc. Strach z terorismu, strach z dětské obezity či strach z
přistěhovalců soutěží o pozornost veřejnosti. Strachu využívají
aktivisté k prosazování své agendy.
Strach je často vyjadřován formou stížnosti na určitou osobu, jako "Bush
mě opravdu děsí". Je ironické, že právě tímto odmítáním Bushovy politiky
strachu vytváří stěžovatel vlastní verzi téže perspektivy tím, že
poukazuje na to, jak děsivý je vlastně prezident.
Politika strachu má tak mocnou rezonanci ve společnosti v důsledku toho,
jak je dnes individuální osobnost definována z hlediska duševního
zdraví. Lidé jsou prezentováni jako jednotlivci, kteří nemají
emocionální zdroje k tomu, aby se vyrovnali s problémy života.
Z nedávné rozsáhlé zprávy o důsledcích Černobylu vyplývá, že exploze
reaktoru způsobila méně než 50 úmrtí. Navzdory tvrzení, že nakonec
zemřou tisíce lidí, celková zpráva je pozitivní. Nebylo zjištěno
poškození plodnosti u postiženého obyvatelstva, ani nevznikly genetické
znetvořeniny. Avšak zpráva samozřejmě zdůrazňuje, že velkým problémem v
případě Černobylu je duševní zdraví postižených lidí.
V soukromém sektoru se věnují celá průmyslová odvětví prosazováním svého
podnikatelského oboru vyvoláváním strachu. V některých případech děsí
podnikatelé veřejnost proto, aby si koupila jejich výrobky. Apely na
potřebu osobní bezpečnosti jsou zdrojem marketingové stratagie pro
pojišťovnictví, zabezpečovací průmysl a zdravotnictví.
Stačí si připomenout, jak lidé před rokem 2000 očekávali, že příchod
roku 2000 způsobí vážnou technickou katastrofu. Tyto obavy zpochybnila
jen hrstka vědců.
Využívání obav z potenciálních katastrof je především motivováno
kulturními obavami. Jedním ze smutných důsledků kultury strachu je, že
každý nový problém je vnímán jako otázka přežití. Užívají se výrazy jako
"mor", "epidemie", "syndrom" - podporuje to dojem, jak nejistá je lidská
existence. Apokalyptická imaginace se stala téměř banální a šíří
"chiliasmus bez smyslu pro budoucnost".
Trh se strachem kvete v prostředí, kde společnost přijala víru, že lidé
jsou bezmocní zvládnout rizika, jimž čelí, a tak neustále čelíme
problému přežití. Od září 2001 zneužívají mnozí strachu veřejnosti z
terorismu k tomu, aby jím podporovali své vlastní zájmy.
Strach byl vědomě zpolitizován. Během historie využívaly vládnoucí elity
strachu jako politické zbraně. Machiavelli radil vládcům, že budou "ve
větším bezpečí, pokud se jich lidé budou bát, než když je budou
milovat". Tohoto principu využívaly autoritářské vlády. Tím, že se
vyvolá společná reakce na údajnou hrozbu, lze národ sjednotit.
V dnešní době je účelem politiky strachu vytvořit konsensus a sjednotit
jinak nejednotné elity. Hlavním cílem politiky strachu je také vytvořit
dojem, že neexistuje jiná alternativa.
Strach nešíří jen pravicoví jestřábi a válečníci. Je to nástroj, kterého
používají politikové z celého politického spektra.
V současnosti přechází strach volně od jednoho problému k druhému, aniž
by musela existovat příčinná či logická souvislost. V červnu 2002
prohlásil baptistický kazatel reverend Jerry Vines, že Mohammed byl
"ďáblem posedlý pedofil" a že Alláh vede muslimy k terorismu. Toto
náhodné spojené terorismu a pedofilie vedlo k tomu, že se ve veřejnosti
posílil strach z obojího. Totéž se děje, když se každá neočekávaná
klimatická událost či přírodní katastrofa spojuje s globálním
oteplováním. Politika ožívá dnes už vlastně jen v zkarikované formě
paniky.
V jednom smyslu je výraz "politika strachu" vlastně nepřesný. "Politika
strachu" vyjadřuje totiž vzdání se politiky. Dnešní politika strachu
nemá žádný konkrétní cíl kromě toho, že vyjadřuje určitá tvrzení
jazykem, který má širší kulturní rezonanci. Charakteristickým rysem
dneška není naše kultivace strachu, ale kultivace našeho pocitu
zranitelnosti. Kumulativním efektem politiky strachu je posílit pocit
společnosti, že je zranitelná. Čím bezmocnější se cítíme, tím silněji
budeme reagovat na volání sirén strachu.
Máme-li se manipulace strachem zbavit, musíme se zbavit představy, že
jsme ve stavu zranitelnosti. Lidská představivost má obrovskou schopnost
poučit se z rizik, jimž čelí, a zvládat je. Vždycky existuje
alternativa. Je na nás, zda se budeme definovat svou zranitelností,
anebo svou schopností být odolní.
K
následujícímu článku poznámka od mojí maličkosti. Pokud se chcete
seznámit s mými dojmy z návštěvy
Býčí skály najdete je >>ZDE>>
Vědci datovali malby v jeskyni Býčí skála
Laboratorní rozbory ukázaly, že skalní kresby vznikaly v Moravském krasu
již v pozdní době kamenné
Prehistorické skalní umění bylo objeveno v 19. století v jeskyni
Altamira ve Španělsku, ale uznání se dočkalo až počátkem 20. století ve
Francii. Od té doby je otevřena provokativní otázka, zda můžeme podobné
objevy očekávat také v jeskyních střední Evropy? A pokud ne, tedy proč?
Ve dvacátých letech 19. století navštívil střední Evropu největší znalec
pravěkého umění své doby Henri Breuil, poté se malby či rytiny hledaly i
u nás. Ve třech jeskyních -v Býčí skále v Moravském krasu, v Mladči v
Mladečsko-javoříčském krasu a v Domici ve Slovenském krasu - se o
pravěkém stáří tamních maleb vážně uvažovalo, ale dosud to nebylo možné
prokázat.
V posledních letech se objevila možnost radiometricky datovat i velmi
malá kvanta uhlíku, tedy pouhé stopy černé barvy na skalních stěnách.
Největších úspěchů v tom dosáhla francouzská laboratoř v Gif-sur-Yvette.
Proto jsme odebrali vzorky z maleb v jeskyni Býčí skála, které byly
rovněž vytvořeny zuhelnatělým dřevem.
Po neúspěšném pokusu v Gif-sur-Yvette jsme nyní získali prvé výsledky
díky dlouhodobé spolupráci s laboratoří v nizozemském Groningenu.
Žert, nebo padělek?
Stěny hlavního koridoru jeskyně Býčí skála pokrývají až po Šenkův sifon
četné nápisy a podpisy z historických dob.
Několik výtvorů se však z rámce těchto graffit vymyká, například skica
zvířete a geometrické znaky objevené v Jižní odbočce této jeskyně. Jižní
odbočka je poměrně rozsáhlá prostora, daleko od vchodu a denního světla,
kde bylo již od sklonku 19. století doloženo osídlení z mladého
paleolitu (magdalénienu, zhruba 15 - 12 tisíc let) a obvykle se
interpretuje jako lovecké zimoviště. To by samozřejmě pravěkému stáří
maleb na týchž místech nasvědčovalo.
Aktivity několika generací archeologů i amatérů v této části jeskyně
však nevylučovaly ani možnost, že jde o novodobý výtvor - ať už to mělo
být falzum, nebo žert.
V roce 2003 jsme malby v Jižní odbočce předvedli Jeanu Clottesovi,
přednímu světovému odborníku na skalní umění. Vyjádřil se skepticky o
skice zvířete, ale zdůraznil význam geometrických znaků, které by mohly
patřit mladšímu pravěku. Nové výsledky datování jeho odhad rámcově
potvrzují.
Pravěké geometrické motivy
Prvý vzorek jsme odebrali z černé skici zvířete, zřejmě jelena, druhý ze
sintrového povlaku, který překryl její zadní část. Výsledek analýzy
ukázal, že skica vznikla ve středověku někdy v rozmezí let 1265 - 1395.
Datum ze sintru se získat nepodařilo.
Další vzorek, odebraný z geometrických znaků, poskytl hodnotu podstatně
starší, období mezi lety 3330 - 2915 př. n. l. To odpovídá eneolitu
(pozdní době kamenné), kdy se na našem území rychle vystřídalo několik
pravěkých kultur.
Geometrické motivy na stěně jeskyně skutečně připomínají výzdobu rytou
na tělech některých keramických nádob té doby, například u tzv.
kanelované keramiky. Prvá data z Býčí skály tedy neprokázala existenci
skalního umění starší doby kamenné, které bychom mohli srovnat s objevy
v jihozápadní Evropě a které u nás několik generací archeologů
očekávalo.
Nejstarší skalní umění na našem území kladou do pozdní doby kamenné,
eneolitu, což je pro střední Evropu rovněž velmi významný nový poznatek.
Podobná situace může být v Domici na Slovensku, kde se předpokládá
neolitické stáří maleb; jsou rovněž vytvořeny černým uhlem, takže také
tady bude v budoucnu možné aplikovat datování pomocí radioaktivního
uhlíku. Otázka Mladče zůstane otevřená, neboť tamní malby jsou vytvořeny
červeným barvivem, které zatím nikdo datovat neumí.
V každém případě se Česká republika řadí mezi státy, které mají své
nástěnné jeskynní umění.
***
Pravěcí umělci na Moravě
Archeologové poprvé vědeckými metodami datovali kresby v jeskyni Býčí
skála v Moravském krasu. Prokázali, že zde pradávní umělci tvořili už v
pozdní době kamenné.
Výtvor pradávného předka
Jeskyně Býčí skála sestává z mnoha částí, jednou z nich je tzv. Jižní
odbočka.
Zde jsou na skalní stěně geometrické znaky namalované černým uhlem.
Moderní metody dovolují analyzovat i velmi malé množství uhlíku. Proto
odborníci z Archeologického ústavu AV ČR Brno společně s laboratoří v
Nizozemsku mohli určit stáří kresby s velkou přesností. Radiometrické
měření ukázalo, že geometrické znaky vznikly přibližně před 4400 roky.
Jeskyně lidských a zvířecích obětí
První doložený výzkum v jeskyni Býčí skála uskutečnil brněnský lékař J.
F. Hertod již v roce 1669. Legendární nález z doby halštatské učinil v
roce 1872 archeolog Jindřich Wankel. Stalo se tak poté, co mu bratři
Felklové předali bronzovou sošku býčka, kterou náhodně našli v tzv.
Předsíni jeskyně. Wankel zde obnovil výzkum a objevil dvě žároviště. V
menším odhalil zuhelnatělé obilí, dvě železné sekery a střepy velkých
nádob. V druhém zvířecí kosti, bronzový plech, železné části vozu a
lidské ostatky.
V okolí žárovišť leželo 40 ženských koster, některým chyběla hlava,
jiným ruce nebo nohy.
Uprostřed u ohniště stál malý oltář, na němž ležela polovina lebky a dvě
useknuté ženské ruce ozdobené šperky. V pozadí Předsíně byla kovárna
železa a bronzu. Dohromady se zde našly tisíce předmětů z bronzu,
železa, skla a jiných materiálů.
Wankel předpokládal, že v Předsíni byl na pohřebním voze s mnoha
milodary spálen významný velmož.
Během pohřbu mělo být rituálně povražděno na 40 mladých dívek včetně
jejich strážců a přineseny další oběti.
Celý Wankelův nález je dodnes uložen ve vídeňském Přírodovědném muzeu.
Wankelův výklad se později dočkal přehodnocení.
Nové rozbory kostí a předmětů i geologické posudky jeskynních usazenin a
vzorků 3 "žároviště" vyvrátily původní výklad o pohřbu velmože. Také
další hypotézy (povraždění 2 karavany cizích kupců či uprchlíků, zřícení
stropu 1 jeskyně po náhodném výbuchu, ukrytí kmenového pokladu apod.)
neobstály před ověřováním dochovaných památek a samotného naleziště.
Většina badatelů nyní předpokládá, že Předsíň sloužila delší dobu (7.,
6. stol. př. n. l.) jako ústřední obětiště celého regionu.
Lidové noviny, 15. 10. 2005, JIŘÍ A. SVOBODA; JIŘÍ A. SVOBODA, Autor
pracuje v Archeologickém ústavu AV ČR Brno. Článek byl převzat z
říjnového čísla časopisu Vesmír, které vychází příští týden. Text
upravila redakce Lidových novin.
A jak tento týden ?
Diagram ukazuje situaci ve středu 19.10.2005 .
Jak vypadají jednotlivé aspekty, které nás budou provázet
příští týden ?
-
Slunce
stojí
do soboty ve znamení Vah.Slunce je zde v pádu a je
ve znamení smířlivosti a ženského principu. Lidská vůle je snadno ovlivnitelná,
zaměřená na společenské cíle a aktivity. Slunce velmi rozvíjí citovost.
Od neděle bude stát Slunce ve znamení Štíra. Slunce je v tomto
znamení pochodní osvětlující temnotu. Umožňuje zabývat se svým
podvědomím, řešit a přetvářet i dosti složité situace. Přestože je
v období setrvávání Slunce v tomto znamení pro lidi velmi významná
sexualita tak city hlubokým sestupem do lidské pudové smyslnosti
trpí a Slunce přeje spíše tajným láskám, a vášnivému milování beze
zbytku.
Konjunkce Slunce s Jupiterem. Dodává optimismus a
vitalitu (pravdou je že díky začátku školního roku budeme oboje
velmi potřebovat...). Pomáhá vést a dodává síly k dosažení
nějakého ideálu.
Do úterý působí
sextil Slunce s Plutem. Sextil Slunce s Plutem v lidech vyvolává
touhu po vzpouře, zvyšuje i tvůrčí schopnosti a sexualita působí v
souladu s vůlí.
-
Lilith - Černá Luna, která ovlivňuje pudovou sexualitu, stojí ve znamení Lva. V
tomto znamení vůle je tento bod smyslnosti a pudů také vůli
podřízeno. Pudová stránka bývá často sublimována do umělecké
tvorby nebo jiných náhradních činností.
-
Merkur
stojí
ve znamení Štíra.
Inteligence
v tomto znamení sestupuje do podsvětí. Planeta bohužel bude celý
týden poškozena, přeje sarkasmu, necitelnosti a silně zvyšuje nebezpečí
na cestách. Dejte si pozor na prochladnutí hrozí plicní infekce.
V pondělí bude ještě působit
kvadratura Merkuru se Saturnem. Bude
značně narušovat jakékoliv intelektuální plány. a vyvolávat
pesimismus.
Do čtvrtka bude působit kvadratura
Merkuru s Neptunem. Způsobuje
špatnou paměť, apatii, nevyrovnanost, psychickou únavu a deprese.
Celý týden působí opozice Merkuru s Marsem. Aspekt způsobuje
hádky, lidé se vyžívají v sarkasmech, pomluvách, mají jedovatý
jazyk. Vyvolává zátěž nervového systému a neuvážené jednání.
-
Venuše
stojí ve znamení Střelce. Přeje smlouvám se zahraničím. V citové oblasti
pak umožňuje navazování vztahů s cizinci. Díky podvojnosti znamení
lze očekávat že vztahy prožité při tomto postavení planety budou
mít tendence k opakování. Lidé sledují své ideály s láskou a
planeta velmi přeje umění - především malířskému.
Konjunkce Venuše s Plutem způsobuje že lidé vnímají lásku jako cosi
osudového. Aspekt přímo vybízí k hledání milostného ideálu, ale lidé vztah
často promarní kvůli jinému vztahu. Aspekt přeje erotické rafinovanosti,
umělecké tvořivosti. Pánům pak může aspekt přinést krizi v souvislosti s
milenkou.
Do čtvrtka působí trigon Venuše se Saturnem.
Přeje dlouhodobým vztahům, citům prověřeným časem.
Vystřídá ho ve čtvrtek
sextil Venuše s Uranem který přeje náhlým láskám a přátelstvím,
podporuje mimomanželské vztahy a prudké citové prožitky. Přeje
filmovému umění, módní tvorbě.
-
Mars je retrográdní a stojí ve
znamení Býka. V tomto znamení je planeta vždy poškozena. Planeta
podporuje agresivitu a potlačuje v lidech citovost. Lidé po vlivem Marsova působení většinou marní
energii orientací na peníze. Dejte si rozhodně pozor na prochladnutí, neb
planeta přeje angínám a zánětům krku. Díky retrográdnosti bude působení Marsu
stejně problematické jako minulý týden a bude zdrojem
nepříjemností stejně jako minulý týden.
-
Jupiter stojí ve znamení Vah. Jupiter v tomto znamení
vnáší vše co je společné či společenské do individuálních
osudů. Lidé se více otvírají a zajímají se o veřejné dění.
Jupiter přeje rozkrývání širokých souvislostí v událostech
kolem nás. Za zmínku stojí fakt že Váhy jsou tradičně
spojovány s Čínou a tak lze očekávat že pod vlivem Jupitera
dojde k většímu otevření Číny světu a růstu jejího vlivu
na svět.
-
Saturn stojí ve
znamení Lva.
Planeta v této pozici trpí. Vše ovlivňuje politika. Kruté rysy Lva
se zde volně rozvíjejí, vše systémové i systém sám může dospět až
k diktatuře a tyranii. V podstatě se dá i říct že období bude přát
všemu starému a konzervativním autoritám. Opozice Saturnu s Neptunem. Aspekt přináší
zmatek v poznávání reality. Obecně se pak vykládá jako aspekt
rozkladu, hroucení všech jistot. Nebezpečí od vodního živlu.
-
Uran
je retrográdní a
stojí ve znamení Ryb. Planeta působí v tomto znamení působí
jen slabě. Přeje především tvůrčí činnosti v oblasti
skrytých věcí - v esoterice, okultismu a podobně. Planeta může
způsobovat utrpení v souvislosti s otřesením zdánlivě neotřesitelných
"jistot".
-
Neptun
je retrográdní a stojí ve znamení Vodnáře - přeje ideálům a idealistům.
-
Pluto
je stále ve znamení Střelce. Planeta přeje nové mystice, objevování
skrytých věcí a ideálů.
Pokud čtete tyto stránky pravidelně jistě víte, že poloha
posledních tří planet je vždy dlouhodobá a symbolizuje směr kterým
se doba ubírá z dlouhodobého hlediska.
Tento týden bude opět nejsilněji působit Venuše, Slunce a Jupiter.
Pozor na pondělní úplněk a nepříznivý vliv Merkuru a Marsu.
Mějte se hezky...
Hade, 16.10.2005
|