Nahoru ]


Taková vodní fotečka do nového týdne (speciálně pro tučňáčka:-) )

Vítám vás v novém týdnu. Jako úvod tentokrát použiji článek od Radka Mokrého (dííík), původně určený pro Britské listy. Uvádím ho v plné verzi a necenzurovaný. Je určen všem kteří nepamatují doby "reálného socialismu", či nějakým podivným způsobem na ně zapomněli. Zdá se vám že stíny těch časů jsou již pryč? Hmmmm....

 

Bohatneme s Františkem Janečkem & co.

Radek Mokrý

Zenit socialistického hospodářství řízeného nedostatku, (prosovětským režimem okopčený válečný přídělový systém), čím dál levnější utrejchy v barvených limonádách, pivo z rýže a obchody s gramodeskami nabušené muzikou, kterou nikdo nechtěl. Taková byla 70. a 80. léta. Doba, kdy František Janeček a jeho parta asi pěti rozličných pohlaví zažívala zlaté časy. Byli to „Oni", co to mají dobré u „Nich."

Máme to tu zas. Pějí. Leští kliky. A zase za peníze vybrané od daňových poplatníků, poté, co se zombie vlísaly do rodiny současného premiéra. Chatka v Karibiku pana Janečka zřejmě potřebuje rekonstrukci. Možná bude i vrtulník, to je v módě. Typologie postav stejná kdysi i dnes. Doktor Janeček nám k tomu sotva něco řekne, podívejme se proto na dva sdílnější interprety tehdejší éry. Znali dobový terén a dneska mají popmusic celkem na háku.

Takže, jak to tehdy bylo?

Chrochtychrocht

Platilo se nikoliv za desky prodané, ale honoráře se počítaly rovnou z počtu vylisovaných kusů. Kdo chtěl vydávat, musel nejen ideologicky podkuřovat okupační správě, ale hlavně v přídělovém systému dosáhnout na dodávky hmoty pro výrobu gramofonových desek. A nad přídělovým systémem bděla všemocná Komunistická strana, respektive příslušná tajemnická klika. Nejdřív kšeft, potom ideologie.

Stará známá okrádačka praktikovaná normalizátory dodnes: „Já ti zajistím více výlisků (zakázku) a ty mi za to odvedeš procenta." Pokud tajemníka trápilo normalizační básnické střevo, jeho textík Franta Janeček zhudebnil a tajemník získal nárok na honorář. A ten byl tím větší, čím víc se lisovalo. A lisovalo se tolik, že na ostatní nezbylo.

Žádné zakazování nebylo potřeba, ostatním muzikantům prostě sebrali materiál. Je to stará komunistická metoda. Poprvé ji bolševik vyzkoušel už v únoru 1948. Pravicové listy tehdy jednoduše nedostaly papír, tajemník rozhodl, dělníci jásali, melasa tekla.

…a do Ruska

I muzikant Jiří Helekal měl za bolševika několik slabších záchvatů. Jíst se musí. Ale nikdy nepřekročil určitou mez. Jeho vyprávění o té době leccos vysvětluje.

Po divadle Semafor a účinkování s kapelou Františka Ringo Čecha „Shup Up" normalizace pokročila a vstup do KSČ přinesl odměnu - kšeft v Sovětském Svazu. Koncertní turné začalo v roce 1973.

Helekal sám k tomu v publikaci Miroslava Greclíka Slavičí osudy uvádí: "Bylo to neuvěřitelně výhodné. Kdo tam jel na dva měsíce, mohl si pak za vydělané peníze koupit třeba nové embéčko (osobní automobil v ceně dvou ročních průměrných platů). V Semaforu bylo všechno fajn, ale málo peněz. I kdybych tam byl deset let, pořád bych měl na repertoáru jen deset písniček. Celé dny jsme v tam nesmyslně zkoušeli a chodili na panáky."

Mimo SSSR koncertoval Jiří Helekal v programu Melodie přátel poměrně často i v NDR, NSR, Polsku a Bulharsku. Jeho písně „Muž a skála" z šestého festivalu Politická píseň v Sokolově (1978), „Pyšná dáma" z Děčínské Kotvy (1979) a „Co jsem dělal jak jsem žil" z Bratislavské lyry (1980) jsou názornou ukázkou, kam zavedou člověka kompromisy s idioty.

Pryč byly doby, kdy si přes koleno hodil elektrické cello a trsátkem na něm s kapelou na koncertu vystřihl Bachovu sonátu.

Mnozí dopadli hůř.

Kreténi hudby a klik

Tak jaké to bylo v domácí první lize? Helekal se jí obloukem vyhnul a píše: „Nebyl jsem ochotný se scházet s kretény, zvát je na oběd, leštit kliky a přát ředitelům k narozeninám. Být v druhé lize mi vyhovovalo, protože zpěvák první ligy sice vyprodal Lucernu, ale dostal za to jedenáct set a ještě musel po koncertu udělat a zaplatit recepci, kam musel pozvat spoustu lidí, kteří by mu jinak zpívání zakázali.

Já tohle dělat nemusel a za den stihl jako host vystoupit s Krupicovou kaší a dalšími pěti písničkami na dvou dětských představeních a třech jiných akcích. Můj rekord je devět dětských besídek v jednom dni."

Další dnes polozapomenutý zpěvák Arnošt Pátek (Arnošt Piaček), pozdější nájemce hospody v Praze na Zlíchově, k tomu ve Slavičích osudech na str. 130 uvádí:

„Na konci tříměsíčního zájezdu po Sovětském Svazu jsme udělali velký průšvih v Moskvě. Zrovna tam byly dny kultury ČSSR v SSSR, na kterých byli všichni významní pracovníci Pragokoncertu, soudruzi z Ústředního výboru KSČ a pěvecké špičky v čele s Karlem Gottem.

V hotelu Rossija jsme se opili, udělali větší výtržnost a zdemolovali náš pokoj. Opili jsme se ze zoufalství, když jsme viděli, jak se tam naši prominenti včetně vrcholných zpěváků a umělců klanějí."

„Náš čin byl považován za bojkot celé akce, za což jsme si doma vysloužili zákaz veškeré činnosti. Po příletu do Prahy jsme se ocitli bez práce a dokonce nás chtěli vystěhovat do pohraničí. Bez práce jsem byl půl roku a nakonec jsem držel tyč jako pomocník v geodézii. Manželka byla na mateřské dovolené.

Kamarád naštěstí dělal zvukaře u Evy Pilarové a zmínil se jí o mých problémech. Paní Pilarová mi zatelefonovala, pozvala k sobě domů a tam mi nabídla místo kytaristy v doprovodné kapele. Zavolala řediteli Pragokoncertu a druhý den bylo po zákazu."

Zbývá dodat, že stranickou organizaci v Pragokoncertu vedl soudruh Karel „Paráda" Zich.

Kroky mažou, jéjéje!

„Většina písniček, které jsem napsal i nazpíval se podepisovaly jinými lidmi, kteří měli vliv na to, aby vyšly na desce. Tenkrát se skladatelům neplatilo za prodané nosiče, ale za počet vylisovaných desek. Jestli se prodaly nebo ne, to už nikoho nezajímalo.

Takže vlivní skladatelé chodili do Suprafonu přemlouvat a uplácet dramaturgy, aby se jich vylisovalo co nejvíc. Proto vycházely v obřích nákladech desky, které končily ve šrotu, ale autoři za ten obrovský náklad dostali dobře zaplaceno.

Na druhé straně byly bezvadné desky, které se nedaly sehnat, protože vyšly jen v několikatisícovém nákladu a nikdo neměl zájem udělat jejich reedici, i když byla poptávka."

Veršují funkcionáři

„Mě psal všechny texty Jarda Machek, ale když se podíváte na desky zjistíte, že byl podepsán jen pod některými. Pod většinou byli podepsaní vlivní lidé z Rozhlasu, televize, Suprafonu nebo textové komise, která všechny texty schvalovala.

Tenkrát byli nejdůležitější lidé, co uměli zařídit, aby deska vyšla, a proto se na ni psali jako skladatelé a textaři, aby na jejím vydání byli finančně zainteresováni. Tím pádem se postarali, aby vyšla nejen brzy, ale měla i potřebný náklad.

Například Michal David, je podepsán jen pod půlkou svého repertoáru. A při tom ho složil skoro celý." Tolik Arnošt Pátek. S Františkem Janečkem spolupracoval s roční přestávkou až do konce roku 1989.

Co dodat?

Alespoň z mého pohledu bývalého redaktora Radiožurnálu mne zmínka o 20 let starém uplácení hudebních dramaturgů rozveseluje. Ta příšerná zombie muzika, co se z éteru linula a line dodnes je připomenutím existence penězovodu autorských desetníků. Co na tom, že většinu lidí zpívající babičky a dědečkové nezajímají. Hlavní zpravodajská stanice má dávno jiné posluchače. Hlavní je, že se koncesionářské veřejnoprávní poplatky každý měsíc přetaví v poplatky Ochrannému svazu autorskému a odtud do správných privátních kapes. Proč ne, když dosavadní ředitel rozhlasu Václav Kasík byl v 70. letech vedoucím orchestru Haničky Zagorové. Kolik normalizačních popěvků z veřejnoprávního média za posledních deset let zaznělo? Chtělo by to analýzu, protože dodnes inkasovat moderní kapitalistické peníze za komunistickou prostituci ve prospěch okupační mocnosti je…je co? No je to jak se zdá normální, ale komunista by vás za totéž poslal pod špagát a vašim dětem by zabavil majetek.

V lepších časech by nás zombie už neotravovaly, měly by urničku s evidenčním číslem na nenápadném místě. Bohužel Hloupost a Naivita převlečené za Pravdu a Lásku měly lepší tah na bránu. „Nejsme jako oni, nejsme jako oni," znělo v listopadu 1989 z balkónu Melantrichu na Václaváku. „Je to v prdeli," došlo mi dole na vlhký dlažbě náměstí pojmenovaném po dávném kolaborantovi a uříznutou lešenářskou trubku jsem kopnul zpátky k popelnicím. Pro tohle jsem se tady nenechal dva roky sprchovat a nekličkoval před pohotovostním plukem.

Aspoň, že ten Boleslav měl tehdá rozum, jinak bychom tady ani česky nemluvili.

 


"Vědomí... nebo jakkoli to nazveš, prostě nemá nějakou vlastní hybnou sílu. Může zaniknout úplně kdykoliv, prostě zhasne a je to. A to se děje pořád, i teď, v tuhle chvíli, po celém světě...
A lidi jenom křičí a umírají, jsou mučený a zabíjený, protože jsou chudý nebo protože napsali nějakej leták nebo protože prostě byli v nesprávnej čas a na nesprávným místě. A nikdo jim nepřichází na pomoc a jejich mučitelé nikdy nedojdou trestu. Místo toho odcházej do důchodu..."


Iain Banks - Vraní ulice

Náhodná ukázka od mojí maličkost pro tento týden...


A do dalšího týdne poučné povídání od Táni)):

Tak mě Libor vyvedl z omylu.
V pátek mi pustil Jedna ruka netleská, ten český film, asi ani ne nový, tož se chvilku dívám, a když jsem pochopila, že hlavní hrdinové toho filmu si z blbých řešení situací vždycky zásadně vyberou to nejblbější, nevydržela jsem to a šla jsem si číst, chvilku jsem si nadávala do intelektuálů, jenže ten film byl psychotrajler, fakt se to nedalo, :o) Ale Libor mi nic nedaruje, jak se dodíval, přišel za mnou, sklapnul mi knihu a celý film mi pěkně povyprávěl, s takovým zaujetím, že jsem neměla to srdce ho zarazit. Ale když skončil, řekla jsem si, že to je přesně ta situace, kdy mu můžu přednést svůj nově objevený Tánin srandovní zákon. On teda to okamžitě pochopil, a okamžitě ho taky odmítnul jako kardinální hovadinu.
"Prosím tě, proč by sis měla dělat srandu z těch co máš ráda? Co ten pes?"
"Jakej pes?"
"No ten od Vladěny." Svitlo mi, mluvil o tom sousedčiným psovi, co po něm hodil petardu.
"Toho nesnáším, a JAKOU mi dělalo radost po něm hodit tu petardu, a JAKÁ to byla sranda, když ten vůl, místo aby běžel od toho, bežel blbec k tomu, a JAKÁ to byla sranda, když nadskočil dva metry, když ta petarda bouchla! TO byla SRANDA!"
"To bylo pěkně blbý, to ti řeknu, to žádná sranda nebyla," zkouším to chabě.
"Tak ty si myslíš, že větší sranda by bylo, kdybych tu petardu hodil po tobě? Bo tě mám rád?"
No to teda sakra ani náhodou!
Vzdávám se svého zákona, kaju se ze své zvrácené, diletantské a nelegitimní zákonodárné iniciativy a přenechávám definitivně vytváření blbých zákonů jiným, povolaným, zákonně zvoleným.

Zdravím!

TK


Převzato: www.blisty.cz

Vědci zaznamenali drastický vzrůst CO2


Nevysvětlený a bezprecedentní vzrůst kysličníku uhličitého v atmosféře během posledních dvou let vyvolává mezi vědci obavy, že se svět možná octl na hranici nezvládnutelného globálního oteplování.

Vědci jsou překvapeni výrazným vzrůstem hlavních skleníkových plynů v atmosféře, k němuž došlo za poslední dva roky a obávají se, že je přirozené systémy Zeměkoule nejsou zřejmě už schopny absorbovat tak efektivně jako v minulosti.
Problémem se bude zabývat tento týden hlavní vědecký poradce britské vlády dr. David King při své výroční podnikatelské přednášce organizace Greenpeace.
Množství kysličníku uhličitého v atmosféře se měří pravidelně už téměř padesát let na Havajských ostrovech, které jsou tak daleko od všech zdrojů kysličníku uhličitého, že se tamější laboratoře považují za spolehlivý zdroj měření.
V minulých desetiletích stoupalo množství CO2 v atmosféře průměrně o 1,5 částí na milion ročně, v důsledku spalování fosilních paliv, ale v letech 2002 se stoupání zvýšilo o více než 2 části na milion ročně.
V minulosti bylo možno vysvětlit náhlé zvýšení koncentrace CO2 v atmosféře například oteplením Tichého oceánu v době nestabilního počasí během tzv. El Niño - v té době totiž oceány vypouštějí kysličník uhličitý a nejsou schopny ho absorbovat.
V posledních dvou letech však stoupla koncentrace CO2 v atmosféře o 2,08 částí na milion v roce 2002 a o 2,54 částí na milion v roce 2003. El Niño se v těch letech nevyskytlo.
Vědci nejsou zatím schopni určit, co to znamená. Charles Keeling, který začal zkoumat výskyt CO2 v atmosféře v roce 1958, konstatoval: "Zvýšení růstu koncentrace CO2 na více než 2 části na milion ročně je skutečně výjimečný jev. Je možné, že má přirozené příčiny, ale je také možné, že je to začátek přírodního procesu, který nemá v záznamech obdoby."
Někteří vědci se obávají, že to může znamenat, že lidstvo bude mít ke zvládnutí globálního oteplování k dispozici jen několik málo let a ne několik desetiletí, jak se dosud domnívali. V nejhorším případě je výjimečný vzrůst koncentrace CO2 v atmosféře známkou, že přestávají fungovat přirozené systémy Země pro absorbci tohoto plynu. To by znamenalo, že byl zahájen nezvládnutelný oteplovací proces, kdy by bylo nemožné zastavit zvyšování teploty. Jakmile začne tát sníh a led na pólech, méně sluneční energie bude odráženo sněhem zpět do vesmíru a skály začnou absorbovat více tepla. To se už děje.
Při zvyšování teploty také pak klesá schopnost vegetace absorbovat kysličník uhličitý.
Peter Cox z britského meteorologického ústavu však poukázal na to, že vzrůst intenzity CO2 v atmosféře není stejný po celé planetě. Údaje získané měřením CO2 v Austrálii a na jižním pólu byly trochu nižší, takže to prý vypadá, jako že k něčemu neobvyklému došlo na severní polokouli. "Je možné, že na severní polokouli došlo k většímu množství lesních požárů a v Evropě bylo velmi horké léto. To vede k odumírání vegetace a k uvolňování uhlíku z půdy."
Předchozími lety, kdy údaje pro vzrůst míry kysličníku uhličitého v atmosféře překonaly hranici 2 části na miliony byly je roky, kdy došlo k jevu El Niño - 1973, 1988, 1994 a 1998.
Loni došlo k tak velké vlně horka, že si vyžádala po celém světě 30 000 mrtvých. Byl to tak výjimečný jev, že se mnoho vědců domnívá, že to mohlo být způsobeno jedině globálním oteplováním. Avšak dr. Cox, stejně jako jiní vědci, varují, že z údajů pro pouhé dva roky se zatím nedá vyčíst nic. "Velmi obtížné by bylo vysvětlit, kdyby k takovému vzrůstu docházelo pravidelně po dobu pěti nebo šesti let," uvedl.
Převzato: www.zvedavec.org

V malé mexické vesničce přiráží ke břehu loďka. Americký turista chválí mexickému rybáři kvalitu jeho úlovku a ptá se ho, jak dlouho mu trvalo, než to nalovil.

"Ne moc dlouho."


"Tak proč jste tedy nezůstal chytat o něco déle a nenachytal jich víc?"

Mexičan mu vysvětluje, že jeho malý úlovek je pro jeho potřeby a potřeby jeho rodiny dostačující.

"Ale co děláte ve zbylém čase?"

"Vstávám pozdě, trochu rybařím, hraji si s dětmi, mám siestu s manželkou, večer jdu do vesnice podívat se za přáteli, dát si pár panáků, zahrát si na kytaru a zazpívat pár písniček... Mám plný život..."

Američan ho přeruší: "Mám vzdělání MBA na Harvardu a můžu vám pomoct. Začnete tím, že budete denně rybařit o něco déle. Pak můžete prodávat ty ryby, které ulovíte navíc. Za tento zvláštní příjem si můžete dovolit větší loď, pak si můžete koupit druhou a třetí a tak dále, až budete mít flotilu rybářských lodí. Místo prodeje ryb překupníkům můžete obchodovat přímo se zpracovatelskými závody nebo si dokonce nějakou takovou továrnu sám otevřít. Můžete pak odjet z téhle malé vesničky do Mexico City, Los Angeles nebo třeba do New Yorku! Odtud můžete řídit obrovský podnik."

"Jak dlouho by to trvalo?," ptá se Mexičan.

"Dvacet, možná pětadvacet let," povídá Američan.

"A potom?"

"Co, potom? Teď právě to začne být opravdu zajímavé," směje se Američan. "Až se vaše obchody doopravdy hodně rozrostou, začnete prodávat sklady a vyděláte milióny!"

"Milióny? Skutečně? A potom?"

"Potom můžete jít do důchodu, usadit se v malé klidně vesničce blízko pobřeží, dlouho spát, hrát si s dětmi, trochu rybařit, mít siestu a trávit večery popíjením s přáteli!"

........co dodat?

 
TVŮRČÍ JISKRA A SCHIZOFRENIE


Geny schizofrenie bývají spojeny s tvůrčími uměleckými schopnostmi. Naznačují to výzkumy vědců z Vanderbiltovy univerzity v americkém Nashvillu. Brad Folley a Sohee Park došli k závěru, že lidé se slabšími příznaky schizofrenie používají současně obě strany mozku a také jejich větší část. To umožňuje jejich uměleckou kreativitu. Nejde o lidi trpící těžkou schizofrenií, tedy psychózou lidově nazývanou rozdvojení osobnosti. Pro tu je klasickým příznakem rozklad osobnosti, těžká porucha myšlení, vnímání, jednání, cítění. Schizofrenii často provázejí halucinace, bludy, dezorganizace řeči či vnímání. Na druhé straně snížení emotivity, iniciativy a vůle. Postiženému někdy halucinace v podobě různých hlasů radí, vyhrožují, pronásledují ho. Schizofrenik se izoluje ve svém světě, v jeho řeči se objevují novotvary (neologismy), citový život se navenek ochuzuje, ztrácí zájem o práci, o studium, ale i o rodinu a blízké. Stává se agresivní, jindy naopak netečný. Upadá do naprostého mlčení, někdy strnulosti nebo provádí neustále neúčelné pohyby. Příčina schizofrenie dodnes není známa. Ví se jen, že při ní dochází k poruchám neurotransmiterů v mozku zejména dopaminu či serotoninu. Existují různé formy a stupně schizofrenie. Příznakem paranoidní schizofrenie je například silná podezřívavost.

GENIALITA

V případě geniálních umělců, které zkoumají Folley a Park, jde obvykle o schizotymii. Tedy ne o těžkou schizofrenii, ale o typ osobnosti či temperamentu se sklonem k samotářství, abstrakci, idealismu a uměleckému chápání světa. Tito lidé se podle Folleyho a Parka obvykle vyznačují lehkou paranoiou, občas nesouvislým vyjadřováním, ale nemají ani halucinace, ani bludy. V testech kreativity dosahují vynikajících výsledků. Vědci z Vanderbiltovy univerzity sledovali mozkové funkce těchto lidí. Prováděli s nimi testy kreativity a monitorovali přitom průtok krve v jejich mozku ve srovnání se zdravými, zcela normálními dobrovolníky a také s typickými schizofreniky při stejných testech kreativity. Schizotymní účastníci používali při testech ve srovnání jak se schizofreniky, tak se zdravými dobrovolníky daleko větší část přední kůry mozkové, která je centrem myšlení a poznávacích procesů. Mozková aktivita u nich byla zcela netypicky téměř rovnoměrně rozdělena mezi obě polokoule. Podle vědců je takový typ mozku vyloženě naprogramován, předurčen k tvůrčí umělecké aktivitě. Se závěry svých výzkumů seznámili Folley a Park letos v červenci účastníky konference v britském Oxfordu. Zněly jasně: "Nemáme pochyby, že geny schizofrenie jsou spojeny s geny pro kreativitu a možná tvůrčí genialitu." Lidé s tímto uspořádáním mozku prokazují výrazné tvůrčí schopnosti a představují dnes zhruba jedno procento světové populace. Záleží na tom, kterým směrem se pak schizotymie vyvíjí. Zda k hlubší poruše osobnosti, případně až k těžké schizofrenii nebo se patogenní rysy nerozvíjí, ale naopak to vede ke geniálním uměleckým projevům.

NEW SCIENTIST, Londýn
Senzace utajovaná půl století
Indiánské sídliště, které americký rančer chránil 50 let před veřejností, považují archeologové za národní poklad USA.

 

 A jak tento týden ?

Astrologický diagram

Diagram ukazuje situaci ve středu 20.10.2004 .
Jak vypadají jednotlivé aspekty, které nás budou provázet příští týden ?
  • Slunce
    stojí do pátku ve znamení Vah. Slunce je zde v pádu a je ve znamení smířlivosti a ženského principu. Lidská vůle je snadno ovlivnitelná, zaměřená na společenské cíle a aktivity. Slunce velmi rozvíjí citovost.
    Od soboty již Slunce bude stát ve znamení Štíra. Slunce je v tomto znamení pochodní osvětlující temnotu. Umožňuje zabývat se svým podvědomím, řešit a přetvářet i dosti složité situace. Přestože je v období setrvávání Slunce v tomto znamení pro lidi velmi významná sexualita tak city hlubokým sestupem do lidské pudové smyslnosti trpí a Slunce přeje spíše tajným láskám, a vášnivému milování beze zbytku.
    Konjunkce Slunce s Merkurem zlepšuje intelekt a dává vyniknout inteligentním řešením a postojům.
    Konjunkce Slunce s Marsem spojuje vůli s činností dává energii a schopnost zvládat i hůře řešitelné děje a situace.
    Bohužel využití psychické energie bude do značné mír narušovat kvadratura Slunce se Saturnem. Vytváří rozpor mezi vůlí, touhami a realizací. Přináší rozporné touhy vytahuje z podvědomí různé bloky a jedná se o dosti neurotický aspekt. Aspekt často vyvolává situační zvraty. Pozor by si měli dát kardiaci, neboť má tento aspekt škodlivý vliv na srdce.
    Od čtvrtka bude působit trigon Slunce s Uranem. Aspekt rozvíjí originalitu, vynalézavost a silnou touhu po nezávislosti. Stinnou stránkou pak bývá že pokud lidé mají pocit že nezávislost nemají často vyvolávají dramatické scény. Aspekt přeje televizi, rádiu, internetu.
  • Lilith
    - Černá Luna, která ovlivňuje pudovou sexualitu, se nachází ve znamení Raka. Postavení přeje vychutnávání smyslnosti a představivost transponuje a rozšiřuje erotickou sféru.
     
  • Merkur
    stojí ve znamení Štíra. Symbolem tohoto postavení je sestup inteligence do podsvětí. Podvědomí hraje v našem myšlení velmi důležitou roli. Vztahy s okolím jsou založeny na intuici. V lidech se zvyšuje kritičnost. Aspekt přeje soudnictví.
    Do úterý bude působit trigon Merkuru s Uranem. Zlepšuje chápavost, přeje reklamě ale poněkud škodí soustředění, neboť se lidé často zabývají až příliš vzdálenými problémy.
    Od pátku bude Merkur poškozen kvadraturou s Neptunem. Budeme roztěkaní fantazie bude skákat z jednoho tématu na druhé a to vše bude znemožňovat jakýkoliv nápad převést do praxe a využít. Aspekt přináší i psychickou únavu  deprese.
     
  • Venuše
    stojí ve znamení Panny. Celý týden bude planeta poškozena. Planeta bude vyvolávat v lidech sklon k potlačování citů. Lidé budou jaksi citově zmražení...
    Kvadratura Venuše s Plutem působí milostné problémy, nestabilitu ve vztazích, nepřeje ani sexu, vyvolává pomluvy. Aspekt je příznivý pouze pro S-M páry.
     
  • Mars
    stojí ve znamení Vah. Planeta je zde poškozena. Bude vyvolávat hádky a boje ukončované defenzívou, neb je agresivita v tomto znamení potlačena. Postavení má neblahý vliv na partnerský život a ve společenských stycích. Pozornost lidí je rozptylována a otupována, lidé trpí nedostatkem vytrvalosti, škodí i sexu neb ten je často příčinou hádek.
    Mars v konjunkci s Jupiterem nebude mít díky postavení planety podstatný význam.
    Trigon Marsu s Neptunem bude do čtvrtka zlepšovat působení Marsu alespoň tím, že nám bude dodávat psychickou energii.
     
  • Jupiter
    stojí ve znamení Vah. Jupiter v tomto znamení vnáší vše co je společné či společenské do individuálních osudů. Lidé se více otvírají a zajímají se o veřejné dění. Jupiter přeje rozkrývání širokých souvislostí v událostech kolem nás. Za zmínku stojí fakt že Váhy jsou tradičně spojovány s Čínou a tak lze očekávat že pod vlivem Jupitera dojde k většímu otevření Číny světu a růstu jejího vlivu na svět.
     
  • Saturn
    stojí ve znamení Raka. Planeta je v tomto znamení poškozena a narušena. Symbolicky to lze označit tak jako když se kámen, symbol pevnosti a jistoty ztrácí v moři. Celkově postavení planety může znamenat problémy s přírodou, přírodní katastrofu ve které hraje roli voda nebo moře. Saturn nás vybízí abychom se více zabývali minulostí, historií. 
     
  • Uran
    je retrográdní a stojí ve znamení Ryb. Planeta působí v tomto znamení působí jen slabě. Přeje především tvůrčí činnosti v oblasti skrytých věcí - v esoterice, okultismu a podobně. Planeta může způsobovat utrpení v souvislosti s otřesením zdánlivě neotřesitelných "jistot".
     
  • Neptun
    je retrográdní a stojí ve znamení Vodnáře - přeje ideálům a idealistům. 
     
  • Pluto
    stále ve znamení Střelce. Planeta přeje nové mystice, objevování skrytých věcí a ideálů.

Pokud čtete tyto stránky pravidelně jistě víte, že poloha posledních tří planet je vždy dlouhodobá a symbolizuje směr kterým se doba ubírá z dlouhodobého hlediska.

Tento týden bude nejsilněji působit Venuše. Síla ostatních planet bude vyrovnaná.

Mějte se hezky...

Hade, 17.10.2004