| 
   
    
      |  | 
      Vítám vás v novém týdnu. Přiznávám že i mě poněkud zastihla okurková 
      sezóna a vzhledem k tomu že jsem minulý týden měl dovolenou a navíc byl 
      offline tak ode mne nemůžete moc novinek očekávat. Zkrátka a dobře lepší 
      je taaakhle pěkně lenošit. |  
 
"...je to takhle lepší, budeme si všechno představovat, to bude daleko 
krásnější. Budeme si každý den vymýšlet výlety, hry v zářících bazénech, skvělé 
parties s lampiony, flirty se zajímavými lidmi, tance na nočních palubách 
jachet. Nejsme přece tak tupí, abychom potřebovali 
skutečnost..."
 
 Michal Ajvaz, Druhé město
 
 Náhodná ukázka od mojí maličkosti pro tento týden...
 POTOPA SVĚTA 
 Nejnovější pohled přírodovědců na biblickou potopu světa.
 
 Bible je natolik základem západní kultury, že záleží na tom, zda její příběhy 
mají, či nemají pravdivé jádro. Nejnovější pohled přírodovědců na biblickou 
potopu světa: potopa byla, a byla to jedna epizoda v rámci tání kontinentálního 
ledovce na konci zatím poslední doby ledové. Týkala se úrodné pobřežní, zřejmě 
hustě obydlené oblasti dnešního Černého moře (předtím sladkovodního jezera). K 
vlastní potopě došlo v důsledku přepadu slaných vod ze Středozemního moře 
Bosporem do Černého jezera. Někdy kolem r. 5600 před n. l. se z Anatólie do 
Černého moře řítil vodopád nesrovnatelně větší, než je dnešní Niagarský. Slaná 
voda ničila vše živé, záplava nevídaných rozměrů byla nevyhnutelná. Kdo včas 
utekl, zachránil se. Noe (Nóach) alias Uta-napištim alias Xisuthros (Ziusudra) 
se stal symbolem člověka, který byl včas varován a vzal to vážně. Zachránil se 
na plavidle, spolu s příbuzenstvem i s menší zoologickou zahradou. Ti, kteří 
přežili, se rozprchli na všechny světové strany. I my můžeme být potomci svědků 
této katastrofy.
 
 
 POTOPA PODLE BIBLE
 Bible popisuje potopu světa v knize Genesis (První Mojžíšově) Starého zákona. 
Nejprve ocituji pár veršů bezprostředně před líčením potopy, a to podle 
kralického překladu (1613), a poté podle nového ekumenického překladu (1978). 
Role překladu je dost podstatná. Pak již budu citovat o potopě jen podle nového 
překladu, neboť ten je méně rozšířen. Citaci dle starého překladu si dnes může 
každý snadno nalézt (např. v tradičním vydání Bible svaté v nakladatelství 
Biblické dílo, Praha, 1969).
 Genesis, kap. 6, verše 1-4: "Stalo se pak, když se počali množiti lidé na zemi, 
a dcery se jim rodily, že vidouce synové Boží, any krásné jsou, brali sobě ženy 
ze všech, které oblibovali... Obrové pak byli na zemi v těch dnech, ano i potom, 
kdy vcházeli synové Boží ke dcerám lidským, ony rodily jim. To jsou ti mocní, 
kteříž zdávna byli, mužové na slovo vzatí."
 Ekumenický překlad téže pasáže: "I stalo se, když se počalo množit lidstvo na 
zemi a zrodily se jim dcery, že spatřili synové božští, jak půvabné jsou dcery 
lidské, a brali si ženy, kterýchkoli se jim zachtělo... Zrůdy vznikaly na zemi 
za oněch dnů, kdy vcházeli synové božští k dcerám lidským, a ty jim rodily - ba 
ještě i potom. To jsou ti bohatýři dávnověku, mužové pověstní."
 Hospodin (Bůh), lituje, že stvořil člověka, trápil se "ve svém srdci" nad 
"nepodařeným experimentem" a rozhodl se lidstvo vyhladit spolu se vším živým. 
Utopit. Jedině Bohu milý Noe byl vybrán, že přežije. Následuje návod, jak 
postavit loď a jak se dále zachovat. Gen. 6: 6-22, 7: 1-24, 8: 15-22 (poznámky v 
závorce autor): "Setřu s povrchu země člověka, kterého jsem stvořil, člověka i 
zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil... Udělej si 
schránu (archu, loď) z goferového (čtyřhranného) dřeva, uděláš komůrky (hnízda) 
v schráně a vysmolíš ji uvnitř i zvenčí smolou... (asfaltem) Tři sta loktů (1 
loket = 0,5 m) bude délka schrány, padesát loktů její šířka a třicet loktů její 
výška. Uděláš světlík (okno) v schráně a shora až na loket jej ukončíš. Vsadíš i 
dvéře do boku schrány. Uděláš v ní spodní, druhé i třetí patro... Vejdeš do 
schrány a s tebou tvoji synové, tvá žena i ženy tvých synů. A od každého 
živočicha všeho druhu po páru... uvedeš do schrány. Ty pak si naber různou 
potravu, kterou lze jíst, a shromáždíš ji u sebe a bude tobě i jim za pokrm...
 V šestistém roce Nóachova života, sedmnáctý den druhého měsíce, byly protrženy 
všechny prameny obrovské propasti a nebeské propusti byly otevřeny. Strhl se 
lijavec nad zemí a trval čtyřicet dnů a čtyřicet nocí... vod přibývalo a 
nadnesly schránu, takže se zdvihla od země... schrána plula po hladině vod. Vody 
na zemi převelice zmohutněly a přikryly všechny vysoké hory, které jsou pod 
nebesy. Do výšky dvanácti loket vystoupily vody, když byly přikryty hory (tedy 
spíše pobřežní kopce). A zahynulo všechno tělo... všichni byli setřeni se země. 
Zachován byl pouze Nóach a co bylo s ním ve schráně. Mohutně stály vody na zemi 
sto padesát dní..."
 Pak následuje známý popis pokusů se suchozemskými ptáky, kteří jsou z paluby 
vypouštěni, aby se zjistilo, je-li pevnina na blízku. Vody opadávají a loď 
přistane, podle bible, "na horách Arménie". Noe a ostatní pak vyjdou z archy ven 
a Noe obětuje Bohu.
 Tomu se to tak zalíbí ("i ucítil Hospodin spokojující vůni..."), že slíbí, že už 
žádná další pohroma typu potopy světa nebude.
 
 
 POTOPA PODLE EPOSU O GILGAMEŠOVI
 Na existenci Eposu o Gilgamešovi jako první poukázal George Smith (1872). Tehdy 
známé klínopisné tabulky a zlomky tohoto eposu byly uloženy v Britském muzeu, 
kde je Smith rozluštil, a zbytek eposu nalezl při vykopávkách v Ninive.
 Asyrsko-babylonské vyprávění i chetitský překlad eposu líčí totéž co bible, ale 
jsou starší, bližší popisované události. Epos o Gilgamešovi - stejně tak jako 
bible - není dílem jednoho autora, napsaným v jednu dobu, ale vyvíjel se 
postupně od konce 3. tisíciletí př. n. l. z původního ústního podání.
 V bibli, jak známo, už nejsou "bohové", ale jeden jediný Bůh, zato v eposu je 
ještě bohů celá skupina a zjevně se nejen hádají, ale jdou i ostře proti sobě. 
Také v eposu se bohové rozhodnou lidstvo zničit, ale nejsou názorově jednotní. A 
také v eposu je vybrán jeden člověk, Uta-napištim, a jeho svita k záchraně. A 
také on má k záchraně postavit loď. Když to udělá, zvládne to, úspěšně přistane 
a vykoná oběť bohům, dostane jako "prémii" za úspěšné přežití dar dlouhověkosti.
 Je to právě Gilgameš, král z Uruku, který chce dosáhnout nesmrtelnosti a vydá se 
na dlouhou cestu (přes "mrtvé moře", patrně Černé moře ještě "rozkarbované" 
krátce po potopě) k tomu, který potopu přežil, k šurupackému králi Uta-napištimu 
pro radu. Ten mimo jiné Gilgamešovi líčí, jak to v době potopy probíhalo (budu 
citovat z českého překladu Eposu o Gilgamešovi, asyrské verze z knihovny 
Aššurbanipalovy, Československý spisovatel, Praha 1976).
 Popis samotného Gilgameše stojí za zmínku. Je ze dvou třetin bůh a z jedné 
člověk. Jeho postava je vysoká jedenáct loktů, "devět pídí v šíři měřila prsa 
jeho". V popisu není opomenuto, jak velký má penis: "tři pídě bylo dlouhé jeho 
mužství". Bůh Enki to s lidmi myslel dobře a úmysl utopit lidstvo prozradil Uta-napištimu 
(str. 87): "Zbuduj archu, abys život svůj zachránil... všechno živoucí sémě do 
lodi uveď. A ta loď, kterou ty postavíš, nechť vyměřeny jsou rozměry její, nechť 
stejná je šířka i délka její... Všechny muže jsem vybídl k práci. Děti nosily 
asfalt a silní vše potřebné přinášeli. Pátého dne jsem navrhl její obrys. Jedno 
jitro (1 jitro = asi 3600 m2) plocha její byla, desetkrát šedesát loktů vysoké 
byly její stěny, desetkrát šedesát loktů ve čtverci byl okraj její střechy... 
Šesti střechami jsem ji pokryl a rozdělil tak v sedmero pater. Její vnitřek jsem 
rozdělil na devět částí... šest sarů (1 sar = asi 8,5 litru) asfaltu jsem do 
pece vysypal, tři sary smůly z ní vyšly... Obtížné bylo ji na vodu spustit. 
Prkny ji podložit musili shora i zdola, až do dvou třetin se na vodě octla... 
Lhůtu mi určil bůh Šamaš: ´Až zrána koláče, večer déšť pšenice sešlu, do lodi 
vstup a utěsni za sebou dveře.' Konečně nastala určená doba... Jakmile zazářil 
první třpyt jitra, ze základu nebes vystoupilo černé mračno. Bůh Adad (Hadad, 
bůh bouřky) v něm hřímal, Šullat a Chaniš (služebníci boha Adada) kráčejí 
vpředu... Erragal (bůh podsvětí) stavidla vytrhl. Kráčí Ninurta, nechá přetékat 
nádrž. Anunnakové (bohové podsvětí) pochodně zvedli a jejich září zažehují zemi. 
Zděšení před Adadem až k nebi stoupá a veškeren jas se v temnotu mění. Širá země 
jak hrnec se roztříštila. Po celý den vál jižní vítr, dul prudce a zkázu 
přivodil zemi. Jak bitevní vřava napadal lidi. Bratr již nevidí svého bratra a 
lidi z nebe poznati nelze. Tu sami bozi se potopy lekli a prchnuvše vystoupili 
až k Anovu nebi."
 
 
 
 V rámci odledňování severní polární čepičky se do tehdy sladkovodního Černého 
jezera dostávala říční voda. Později se podél hranice ustupujícího zalednění 
vytvořila rozsáhlá jezera, země se pod tíhou vody prohnula a zásobování Černého 
jezera se zmenšilo. Stav před 12 500 lety.
 
 "JAK PSI CHOULÍ SE BOZI, JAKO PSI NA RAMPĚ LEŽÍ..."
 (poněkud nedůstojné na bohy, či jediného Boha všemocného) Bohyně Ištar naříká, 
co že to provedla. Naříkají a v pláči schouleni sedí i bozi Anunnakové: 
"Strachem sevřeny byly jejich rty. Po šest dnů a sedm nocí s potopou burácel 
vítr a jižní bouře srovnala zemi... a všechno lidstvo se v bahno proměnilo. Jak 
plochá střecha se prostíral močál." Loď přistála u hory Nisir, což má být Pir-i-Mukurum, 
vysoká 2600 m, v Kurdistánu.
 "Hora Nisir držela loď a zakolísat jí nedala." Pak následuje vypouštění 
holubice, vlaštovky a havrana. Nakonec zápalná oběť na samém vrcholku hory. 
Bohové, kde se vzali tu se vzali, slétli se nad tou vůní a (až na Enlila, který 
chtěl lidi úplně vymýtit) oběti se zúčastnili. Pozoruhodný detail nakonec: 
bohové Uta-napištima "vzali a usadili" při ústí řek (prý na ostrově Dilmun v 
Perském zálivu).
 Vyprávění o potopě proniklo do různých kultur, do řeckých bájí, do Indie a do 
Číny.
 Znají je i američtí Indiáni, Inkové a Aztékové. Je také zachyceno v Eusebiově 
kronice, v Eposu o Ziusudrovi. Tamní Noe - Xisuthros, sumersky Ziusudra (což 
znamená "život dlouhých dnů"), přežije potopu na arše. Po přistání se Ziusudra 
ztratil ostatním lidem spolu se svou ženou, dcerou i lodivodem; všichni bydlí na 
nebi s bohy.
 
 Z HENOCHOVY KNIHY
 Bible je o Enochovi (Henochovi), synu Járeda, dosti skoupá. Gen. 5: 18-24: "A 
chodil Enoch stále s Bohem, a nebyl více viděn, nebo(ť) vzal ho Bůh." Henochova 
kniha (Henochovy spisy) stojí mimo bibli jako apokryf. V ní Henoch putuje "po 
nebi", hovoří s "anděly" a dozvídá se a sepisuje meteorologické, astronomické a 
další informace, např. jak vznikají roční období, fáze Měsíce, a dokonce cosi, 
co by mohl být popis Newtonova gravitačního zákona (kap. 43, Knihy tajemství a 
moudrosti I., Vyšehrad, Praha 1998).
 O potopě světa má Henoch jedno z řady svých "vidění" (kap. 106), kde zmiňuje to, 
co už známe z předchozího textu. Zajímavé jsou další okolnosti. Henochův syn 
Metúšelach našel pro svého syna Lámecha ženu, která mu pak porodila dítě. Divné 
dítě: "Jeho tělo bylo bílé jak sníh a červené jako růže, vlasy na jeho hlavě, 
dlouhé kadeře, byly bílé jako vlna a jeho oči byly krásné. Když je otevřel, 
rozzářil jimi celý dům jako slunce a celý dům se pak velmi projasnil." Otec 
dítěte z toho byl nesvůj a bál se, že dítě nepochází od něj, ale od andělů, "je 
jiné povahy... je jiný než my". Otec Metúšelach přišel ke svému otci Henochovi 
(tedy dědečkovi Lámecha) až "na končiny země", kde Henoch pobýval, pro radu, co 
dělat. Henoch mu pravil, že kvůli lidským hříchům přijde na svět potopa, ale 
toto dítě že ji přežije. "Na zemi nyní plodí obry nikoli duchem, nýbrž tělem. Na 
zemi nastane velká pohroma a země bude očištěna ode vší zkaženosti. Sděl svému 
synu Lámechovi, že syn, který se mu narodil, je vpravdě jeho synem. Dej mu jméno 
Noe."
 
 ASTRONOMIE A POTOPA SVĚTA
 Astronomie potvrdí, že existují kosmické příčiny změn klimatu na Zemi, které 
mohou vysvětlit mimo jiné i střídání dob ledových. Poté přijde geofyzika a 
vysvětlí, jak taková potopa světa (tedy obrovská regionální záplava) v rámci 
skončení jedné (té poslední) doby ledové mohla proběhnout.
 Jelikož jde o časové škály tisíců a desítek tisíců let, můžeme vyloučit vliv 
kosmických katastrof, jako je dopad planetky či komety. Nic takového se nemohlo 
odehrát "nedávno", neboť by po tom zbyly zjevné stopy. Je třeba hledat příčiny 
periodických variací oslunění zemského povrchu. Ty lze dosáhnout buď změnou 
sluneční konstanty, nebo změnou dráhových a orientačních parametrů Země při 
jejím oběhu kolem Slunce. Uvažuje se i inerciální pohyb Slunce.
 Slunce se jako hvězda chová stabilně, rozhodně na časových škálách tisíců let. 
Je staré asi 5,5 miliardy let a v období stability má být ještě 1 miliardu let. 
Kdyby počáteční hmotnost Slunce byla několikanásobně větší, než skutečně byla, 
byl by jeho "život" bouřlivější, rychlejší a ve sluneční soustavě by nemusely 
vzniknout dlouhodobě stabilní podmínky pro vznik a vývoj života až k jeho vyšším 
formám. Také je důležitá přítomnost Měsíce v prostoru kolem Země a jeho slapové 
(gravitační) působení; i Měsíc je významným stabilizačním faktorem zemského 
klimatu, jak uvidíme.
 Sluneční konstantou nazýváme tok celkového záření Slunce dopadající na určitou 
plochu kolmo vystavenou záření ve stanovené vzdálenosti od Slunce. Sluneční 
konstanta pro Zemi je 1,388 kW/m2 (kilowatů na metr čtvereční). Mění se v rámci 
jedenáctiletého a dlouhodobějších cyklů sluneční činnosti, avšak jen o pár 
promile své hodnoty. Změna sluneční konstanty o 4 % by už měla drastický dopad 
na zemské klima. Naštěstí k ničemu podobnému zřejmě nedošlo a patrně nedojde v 
horizontu existence Homo sapiens na této planetě.
 
 Změny excentricity ("eliptičnosti") dráhy planet Sluneční soustavy v důsledku 
jejich vzájemného gravitačního působení.
 
 
 Jinak je to s periodickými změnami hlavní poloosy, excentricity (výstřednosti) a 
sklonu dráhy Země kolem Slunce. Celkový moment hybnosti sluneční soustavy se 
nemůže měnit (protože by byly porušeny základní fyzikální zákony), ale 
excentricity drah a sklony rovin drah planet ano. Pro Zemi to má za následek 
změnu oslunění hlavně v mimorovníkových oblastech. Už v roce 1941 se vědci 
shodli, že je důležité, jak studená jsou léta ve větších zeměpisných šířkách. 
Je-li léto studené a krátké, pak sníh z minulé zimy nestačí roztát a přijde nová 
zima a nový sníh, a zalednění se rychle rozšíří. "Zrušit" tento stav se dá další 
"vhodnou" změnou dráhových parametrů, které příznivě změní osvětlení. Jde o 
změny na časové škále řádově desítek tisíc let (hlavní periody jsou asi 20, 40 a 
100 tisíc let). Novější studie jsou důkladnější a pracují s delšími časovými 
údobími.
 V časovém intervalu od nuly (přítomnost) do minulosti (-1 milion let) se 
předpokládá existence Měsíce, v intervalu od nuly do budoucnosti (+1 milion let) 
se předpokládá, že Měsíc z prostoru kolem Země zmizel. Vidíme, jak by se variace 
sklonu, a tím i oslunění pronikavě změnily. Naštěstí astronomové jsou si jisti, 
že Měsíc máme ještě "nadlouho".
 Další zdroj klimatických změn, který se přidává a kombinuje s předchozími, 
představuje pohyb těžiště Slunce kolem těžiště sluneční soustavy (tzv. 
barycentra). Zde jde o změny ve škále stovek let až jednotlivých tisíců let. 
Slunce je ovlivňováno planetami sluneční soustavy, hlavně největšími a 
nejhmotnějšími, tedy Jupiterem a Saturnem, a hmotný střed Slunce vynuceně obíhá 
kolem těžiště sluneční soustavy. Takový oběžný pohyb Slunce (které je 
"poddajnou" plynnou koulí) vyvolává přesuny hmot (tzv. střižné pohyby) uvnitř 
Slunce samotného, a tím se mění sluneční aktivita. Nejde tedy o gravitační, 
slapové působení - to je neměřitelně malé. Pro lepší představu: označíme-li 
průměr Slunce jako 1, je průměr oblasti pohybu jeho těžiště kolem barycentra 
vyjádřen číslem 4,4, což je asi více, než by kdo čekal. Pohyb se navíc děje 
proměnnou rychlostí (mezi 30 a 60 km/hod). Česká geodetka a geofyzička I. 
Charvátová zjistila, že tento pohyb lze rozložit do fází uspořádaných (kdy dráha 
středu Slunce opisuje jakési trojlístky) a neuspořádaných (chaotických). Ty se 
po sobě střídají. Nejkratší cyklus je zhruba shodný se základním cyklem sluneční 
činnosti (asi 11 let) a nejdelší zatím zjištěný cyklus je asi 2400 let dlouhý. 
Minima sluneční činnosti (například tzv. malá doba ledová, známá ze středověku z 
období let 1620-1710) souhlasí s intervaly chaotického pohybu slunečního centra. 
Naopak uprostřed stabilních intervalů jsou dlouhodobá maxima teplot. Dokonce se 
zdá být pravda, že kolapsy lokálních civilizací se dostavují s konci intervalů 
uspořádaného pohybu. Poslední "mayský trojlístek" skončil kolem r. 750 n. l. a 
pak následoval největší celosvětový chaos prvního tisíciletí. Že by život 
civilizací tak osudově závisel na sluneční činnosti?
 
 
 
 Změny sklonu rovníku Země k rovině její oběžné dráhy kolem Slunce (nahoře) a 
změny oslunění zemského povrchu (dole). Obrázky ukazují stabilizační roli 
Měsíce. Kdyby náhle zmizel (časová stupnice od nuly do budoucnosti), variace 
oslunění by pronikavě narostly a vyvolaly drastické klimatické změny.
 
 POTOPA PODLE RYANA A PITMANA
 Mechanismů zničení lokálních civilizací lze nalézt celou řadu (obrovská 
zemětřesení a výbuchy sopek, mořetřesení a vlny tsunami, efekty El Ni~na a 
další). Hledáme možné příčiny nikoli jen lokální, ale regionální záplavy. 
Tradiční pohled na potopu světa jako na obrovskou záplavu v oblasti řek Eufrat a 
Tigris už nestačí. Potřebujeme moře, mají-li mít bible a Epos o Gilgamešovi 
pravdivé jádro. Je zásluhou Williama Ryana a Waltera Pitmana z americké Lamont-Dohertyho 
observatoře Kolumbijské univerzity, že se na věc podívalinovýma očima a potopu 
světa pojali jako epizodu odledňování po poslední době ledové.
 Jejich populárně-vědecká kniha "Noah's Flood" (Noemova potopa, Touchstone, New 
York 2000) se právem stala bestselerem (i když specialisté v ní jistě problémy 
objeví).
 Kde k velké záplavě mohlo dojít? Kolem Středozemního moře, kde různé civilizace 
rozhodně existovaly, popřípadě na Černém moři, máme-li zůstat v Evropě.
 Z výzkumu geofyzikální lodě Glomar Challenger vyplynulo, že Středozemní moře se 
vytvořilo asi před pěti miliony let - předtím tu byla souš, laguny, jezera. V 
rámci změn klimatu (tehdejšího globálního oteplování) vody Atlantiku přepadly 
přes Gibraltar a dočasně "došplouchly" proti toku Nilu až k dnešní Asuánské 
přehradě - i zde se při provádění geologického průzkumu před stavbou přehrady 
našly pod říčními sedimenty také sedimenty mořské. V té době však Homo sapiens 
sotva "začínal", a proto hledejme dál.
 Výzkumné plavidlo Chain, brázdící asi před 40 lety spojku mezi Marmarským a 
Černým mořem a jih Černého moře, zjistilo, že kdysi tudy protékala voda v 
opačném směru než dnes a že nebyla slaná. Dalším výzkumem v oblasti západu a 
severu Černého moře se prokázalo, že na dně je nejprve vrstva zbytků živočichů 
žijících ve slané vodě, pod ní vrstva bahna a pod ní sladkovodní vrstva. 
Echolokační a seismické výzkumy pobřežní oblasti odhalily hluboké kaňony 
někdejších řek, překryté bahnem. Pod hladinou se nalézají zbytky neolitických 
sídlišť, nejnověji dokonce loď. Zdejší stavby asi nebyly kamenné, spíše jen 
chýše pro pastevce a později prosté domy farmářů (zdi z propletených tyčí a 
větví omazané hlínou). Z takových staveb se toho moc nedochová. Také bylo 
objeveno, že vody Černého moře byly zřejmě "jednoho dne" promíchány až na dno, 
byly plné jedovatých hydrogensulfidů (uvolněných z hornin).
 Dnes je vrstva mezi horní "živou" a spodní "mrtvou" vodou Černého moře v hloubce 
kolem 100 až 150 metrů (a mění se s časem a místem).
 
 Střídání dob ledových podle geofyzikálního modelu (1 Kyr = 1 tisíc let).
 
 
 Ledové a meziledové doby se střídají. Nástup doby meziledové je pomalejší než 
její ústup. Trvá-li celý cyklus asi 100 000 let, pak na zaledňování připadá asi 
90 000 let. Během dob ledových byla oceánská voda chladnější oproti meziledovým 
o 6-8 stupňů Celsia, a proto v ní žily jiné druhy živočichů. O tom nás 
přesvědčily sondy, které odebraly usazeniny ze dna.
 Ryan a Pitman uvážili nejrůznější geofyzikální, geologické, archeologické a 
další údaje a sestavili scénář potopy světa.
 Berme jako počáteční stav - "rok nula" - období před 100 až 120 tisíci lety. Na 
Zemi bylo zhruba dnešní klima. V následné době ledové se dostala střední hladina 
moří o sto metrů níže, než je dnes. Na severní polokouli byla voda soustředěná v 
ledovci, který pokrýval sever dnešní Kanady a USA až po New York, část Evropy a 
Asie. Černé moře, tehdy sladkovodní jezero, bylo zásobováno vodami Dněstru, 
Dněpru a Donu jako dnes, ale klima bylo tak suché, že nedaleko od okraje ledovce 
(sahal pod Moskvu) už byla poušť. Hladina Černého jezera byla nižší než dnes.
 Změna klimatu nastupuje asi před 20 tisíci lety, ledovec začal tát. V jeho okolí 
(sever Evropy a Ruska) se vytvořila obrovská jezera a vody řek od severu 
napájely Černé jezero, které mohutnělo. Jen na jihu byla hradba hor, které 
nepřekročilo. Sladká voda z Černého jezera přetékala do Egejského a 
Středozemního moře (obrázky 5a a 5b ukazují situaci před 14 500 lety).
 Pod obrovskou zátěží vody nově vzniklých jezer kolem tající polární čepičky 
planety se prohnula země a tok vod na jih se oslabil a přesměroval více podél 
hranice ledovce (východ-západ). Tak se do Černého jezera dostává málo vody, je 
sucho, jezero nepřetéká do Středozemního moře a izoluje se od něj. 
Celoplanetárně však oteplení postupuje (i když s proměnnou rychlostí). Na okraji 
vysychajícího jezera vzniká úrodná oblast a člověk to brzy pochopí a oblast 
osídlí.
 Před 12 500 lety nastalo zpomalení odledňování (mladší dryas) a zavládlo období 
sucha.
 Trvalo asi 1000 let a v menší míře se opakovalo před 8000 lety. Celkový trend 
byl však jasný - další tání ledovce, další zvyšování hladiny světových moří, 
tedy i Středozemního. Tak se jeho hladina dostala nad úroveň hladiny Černého 
jezera a slaná voda si postupně našla cestu ze Středozemního moře do jezera.
 Hladina stoupá, Bosporskou úžinou se dostává stále více slané vody do Černého 
moře a je jen otázkou, kdy dojde k tomu, co známe z barvitého líčení z bible, 
Eposu o Gilgamešovi a odjinud. Katastrofa nastala asi před 7600 lety při rozdílu 
hladin kolem stovky metrů. Varování tu jistě byla (například jenom postupně, 
nikoli naráz narůstala rychlost průtoku vody bosporským průlivem, až dosáhla 80 
km/hod). Stále bylo ještě možné prchnout, ale málokdo si nebezpečí uvědomil. V 
intervalu největšího průtoku se Bosporem řítil vodopád dvěstěkrát silnější, než 
je dnešní Niagarský. Za dva dny by naplnil prostor historické části Prahy do 
výšky jednoho kilometru. Zde ale byla obrovská plocha Černého jezera. Hladina 
rostla v průměru o 10-15 cm za den. Na plochém pobřeží potopa postupovala 
rychle. Kdo nechtěl opustit své usedlosti, kdo nevěřil, že voda bude dále 
stoupat a zůstal, zahynul při vichřici, při bouřce (přicházející od jihu), 
utopil se pod přívaly vod nebo pod vrstvami bahna.
 Katastrofa ustala po vyrovnání hladin Středozemního a Černého moře, podle bible 
za 150 dnů od "protržení hráze" (Bosporu).
 
 PŘED POTOPOU A PO POTOPĚ
 Fakta a tušené souvislosti nás svádějí k domněnce, že tou dobou před potopou 
žily na Zemi různé lokální civilizace "vedle sebe" a že pak došlo k návštěvě, či 
spíše invazi a okupaci ze strany těch silnějších a technicky vyspělejších, asi 
zdatných námořníků kdoví odkud, kteří si podrobili místní, převážně zemědělské 
obyvatelstvo. Pro místní obyvatelstvo to byli díky svým technickým dovednostem a 
síle nadlidé, "bohové". Tito "návštěvníci" si uvědomili, co příroda nevyhnutelně 
chystá, a možná chtěli běh věcí ovlivnit, například protrhnout "hráz" dříve, než 
sloupec vody u Bosporu bude příliš vysoký. Ale ani oni neměli šanci. Pak jim 
nezbylo než sledovat průběh pohromy a "choulit se jak psi" někde v nebi (??) na 
jakési "rampě" (ještě tak vědět, co byla ta "rampa" - připustit, že měli létací 
stroje, by bylo lákavé a leccos by vysvětlilo, ale takovou sci-fi si jako 
vědecký pracovník nemohu dovolit). Nóachovi, který s nimi patrně byl v dobrém 
kontaktu a asi byl inteligentní (možná to byl jejich potomek, i když to Henoch 
nikdy svému synovi neprozradil), poradili, jak má přežít. Poradili mu to, co 
sami uměli nejlépe: stavět plavidla. V této partii staré spisy, ať je to bible 
či Epos o Gilgamešovi, připomínají technickou příručku na stavbu lodí. Rada 
padla na úrodnou půdu, archa byla postavena a posádka pohromu přežila. Po potopě 
světa to ale v bývalé "rajské zahradě" vypadalo jako po boji, takže zbylí 
"bohové" odtáhli pryč, protože už nebylo co z koho ždímat. Pak už nejsou na 
scéně "obři" či "zrůdy" či prostě nepřátelé, kteří si berou naše ženy, jak se 
jim zachce (podle toho, který překlad přijmeme), ale ještě doznívá působení 
cizích genů, ještě poté se mohou rodit ("do sedmého kolena") "napůl-lidi 
napůl-bohové", podivné bytosti, odlišné od místních obyvatel (kteří asi byli 
menšího vzrůstu a nejspíš snědí).
 Trauma potopy si odnesli všichni, kdo přežili. Rozprchli se do všech koutů světa 
a ovlivnili ostatní civilizace. Obrovská povodeň v oblasti Černého moře někdy 
před 7600 lety tak mohla zasáhnout do vývoje většiny lidstva.
 V dávné minulosti mohlo být více takových potop (po každé době ledové), ale až 
tam naše kolektivní paměť nesahá nebo jsme příslušné "svědectví" ještě 
neobjevili a nepochopili.
 
 Napsal Jaroslav Klokočník.
 Magazín Koktejl - květen 2002
 
  A jak tento týden ?
 
 Diagram ukazuje situaci ve středu    28.7.2004 . 
Jak vypadají jednotlivé aspekty, které nás budou provázet příští týden ?
  
Sluncestojí ve znamení Lva. Slunce ve Lvu dodává vitalitu a 
teplo. Postavení probouzí v lidech sklony k vyššímu sebeprosazování než jindy, 
někdy až tendence k přehnané okázalosti.
 Od pátku ale bude Slunce poškozeno a tak nečekejte příliš mnoho inspirace 
a bystrých myšlenek. Na víkend budeme zkrátka poněkud přepapaní a nechutně líní 
lvi:-).
 Opozice Slunce s Neptunem bude od pátku vyvolávat konflikt mezi vůlí a ideály. 
Lidé jsou při tomto aspektu hyperemotivní se slabou vůlí, raději lžou než by se 
měli k činu. Pozor na podvody a lži v lásce.
 
Lilith- Černá Luna, která ovlivňuje pudovou sexualitu, se 
  nachází ve znamení Blíženců. V tomto znamení Lilith působí spiritualizaci a 
zjemnění pudů. Její působení je v tomto znamení oslabeno, neb je zde podřízena 
rozumové kritice a instinkty jsou neutralizovány rozumem.
 
Merkurstojí ve znamení Panny. Planeta je zde v plné síle. 
  Přeje lékařským povoláním, filosofii analytickému myšlení. Inteligence je 
  ovšem příliš materialistická a vyznačuje se až sobeckou opatrností.
 Konjunkce Merkuru s Marsem dodává psychickou energii, 
  přidává smysl pro humor, přeje manuální zručnosti a intelekt ostří směrem k 
  satiře.
 Opozice Merkuru s Uranem bude způsobovat že v mezilidských kontaktech 
  zaznamenáme mnohem více sarkasmu než normálně. Lidé mají tendence kráčet proti 
  proudu veřejného mínění, trpí nevyvážeností ideálů. Aspekt často způsobuje 
  mezigenerační pře. Lidé jsou i nervově labilnější než obvykle. Pozor při 
  cestování, neb zde se nervová labilita bude projevovat nejvíce.
 
Venušestojí ve znamení Blíženců. Symbol lásky a tělesnosti v podvojném znamení. Může 
  svádět k nevěrám, dejte si pozor i na infantilní milostná vzplanutí:-))). 
  Planeta přeje poezii, tanci, smlouvy uzavřené v tomto období vedou obvykle k 
  úspěchu.
 Sextil Venuše s Marsem bude rušen opozicí Venuše s Plutem.
 
  Mars stojí ve znamení Lva. V tomto znamení 
  planeta přeje činnostem. Podporuje úspěch ve sportu. Lidé propadají nadšení k 
  jakýmkoliv činnostem kde rozhoduje síla a energie.
 Trigon Marsu s Plutem do soboty přeje tajné činnosti, konspiraci, ilegálnímu boji a všem 
  rebelům. Osobně bych se obával v kombinaci s výše uvedeným aspektem nárůstu 
  terorismu, spiknutí a levot všeho druhu.
 
Jupiter stojí ve znamení Panny. V tomto znamení je planeta 
  poškozena. Přeje pouze obchodu. Lidé pod vlivem Jupiterova působení mají 
  problémy s pochopením skutečných citů a duchovna. Planeta způsobuje že vše se 
  topí v přízemnostech, konzumním způsobu života. Roste i nebezpečí 
  mezigeneračních konfliktů a střetů s těmi kdo představují opačný pohled na 
  život.
 Sextil Jupiteru se Saturnem je aspekt při kterém 
  balancují nové myšlenky v rovnováze se starými, a děje které jsou v tomto 
  období zahájeny mohou přinést významné změny do budoucna.
 Kvadratura Jupiteru s Plutem ještě více 
  zhoršuje už tak nevalné působení Jupitera. Aspekt symbolizuje podvod, poškození 
  běhu věcí, neštěstí, krize. Vzhledem k postavení planety v Panně může i 
  znamenat ještě další zhoršení vztahu lidí ke skutečnému životu, duchovnu 
  přírodě.
 
Saturnstojí ve znamení Raka. Planeta je v tomto znamení 
  poškozena a narušena. Symbolicky to lze označit tak jako když se kámen, symbol 
  pevnosti a jistoty ztrácí v moři. Celkově postavení planety může znamenat 
  problémy s přírodou, přírodní katastrofu ve které hraje roli voda nebo moře. 
  Saturn nás vybízí abychom se více zabývali minulostí, historií.
 
Uranje retrográdní a stojí ve znamení Ryb. Planeta působí v tomto 
  znamení působí jen slabě. Přeje především tvůrčí činnosti v oblasti skrytých 
  věcí - v esoterice, okultismu a podobně. Planeta může způsobovat utrpení v souvislosti s otřesením zdánlivě 
  neotřesitelných "jistot".
 
Neptunje retrográdní a stojí ve znamení Vodnáře - přeje ideálům a idealistům.
 
Plutostále ve znamení Střelce a je retrográdní. Planeta přeje nové mystice, 
  objevování skrytých věcí a ideálů. Díky retrográdnosti mohou být ponory do 
  skrytých tajemství až nebezpečné.
 Pokud čtete tyto stránky pravidelně jistě víte, že poloha posledních tří 
  planet je vždy dlouhodobá a symbolizuje směr kterým se doba ubírá z 
  dlouhodobého hlediska. Tento týden bude nejsilněji působit Slunce,Merkur a Mars. Sami vidíte že 
  tento týden i vliv hvězd poněkud zlenivěl a situace zachovává stále stejný 
  dlouhodobý ráz. Mějte se hezky... 
Hade, 25.7.2004
   |