|
Vítám vás v novém týdnu. Přiznávám že i mě poněkud zastihla okurková
sezóna a vzhledem k tomu že jsem minulý týden měl dovolenou a navíc byl
offline tak ode mne nemůžete moc novinek očekávat. Zkrátka a dobře lepší
je taaakhle pěkně lenošit.
|
"...je to takhle lepší, budeme si všechno představovat, to bude daleko
krásnější. Budeme si každý den vymýšlet výlety, hry v zářících bazénech, skvělé
parties s lampiony, flirty se zajímavými lidmi, tance na nočních palubách
jachet.
Nejsme přece tak tupí, abychom potřebovali
skutečnost..."
Michal Ajvaz, Druhé město
Náhodná ukázka od mojí maličkosti pro tento týden...
POTOPA SVĚTA
Nejnovější pohled přírodovědců na biblickou potopu světa.
Bible je natolik základem západní kultury, že záleží na tom, zda její příběhy
mají, či nemají pravdivé jádro. Nejnovější pohled přírodovědců na biblickou
potopu světa: potopa byla, a byla to jedna epizoda v rámci tání kontinentálního
ledovce na konci zatím poslední doby ledové. Týkala se úrodné pobřežní, zřejmě
hustě obydlené oblasti dnešního Černého moře (předtím sladkovodního jezera). K
vlastní potopě došlo v důsledku přepadu slaných vod ze Středozemního moře
Bosporem do Černého jezera. Někdy kolem r. 5600 před n. l. se z Anatólie do
Černého moře řítil vodopád nesrovnatelně větší, než je dnešní Niagarský. Slaná
voda ničila vše živé, záplava nevídaných rozměrů byla nevyhnutelná. Kdo včas
utekl, zachránil se. Noe (Nóach) alias Uta-napištim alias Xisuthros (Ziusudra)
se stal symbolem člověka, který byl včas varován a vzal to vážně. Zachránil se
na plavidle, spolu s příbuzenstvem i s menší zoologickou zahradou. Ti, kteří
přežili, se rozprchli na všechny světové strany. I my můžeme být potomci svědků
této katastrofy.
POTOPA PODLE BIBLE
Bible popisuje potopu světa v knize Genesis (První Mojžíšově) Starého zákona.
Nejprve ocituji pár veršů bezprostředně před líčením potopy, a to podle
kralického překladu (1613), a poté podle nového ekumenického překladu (1978).
Role překladu je dost podstatná. Pak již budu citovat o potopě jen podle nového
překladu, neboť ten je méně rozšířen. Citaci dle starého překladu si dnes může
každý snadno nalézt (např. v tradičním vydání Bible svaté v nakladatelství
Biblické dílo, Praha, 1969).
Genesis, kap. 6, verše 1-4: "Stalo se pak, když se počali množiti lidé na zemi,
a dcery se jim rodily, že vidouce synové Boží, any krásné jsou, brali sobě ženy
ze všech, které oblibovali... Obrové pak byli na zemi v těch dnech, ano i potom,
kdy vcházeli synové Boží ke dcerám lidským, ony rodily jim. To jsou ti mocní,
kteříž zdávna byli, mužové na slovo vzatí."
Ekumenický překlad téže pasáže: "I stalo se, když se počalo množit lidstvo na
zemi a zrodily se jim dcery, že spatřili synové božští, jak půvabné jsou dcery
lidské, a brali si ženy, kterýchkoli se jim zachtělo... Zrůdy vznikaly na zemi
za oněch dnů, kdy vcházeli synové božští k dcerám lidským, a ty jim rodily - ba
ještě i potom. To jsou ti bohatýři dávnověku, mužové pověstní."
Hospodin (Bůh), lituje, že stvořil člověka, trápil se "ve svém srdci" nad
"nepodařeným experimentem" a rozhodl se lidstvo vyhladit spolu se vším živým.
Utopit. Jedině Bohu milý Noe byl vybrán, že přežije. Následuje návod, jak
postavit loď a jak se dále zachovat. Gen. 6: 6-22, 7: 1-24, 8: 15-22 (poznámky v
závorce autor): "Setřu s povrchu země člověka, kterého jsem stvořil, člověka i
zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil... Udělej si
schránu (archu, loď) z goferového (čtyřhranného) dřeva, uděláš komůrky (hnízda)
v schráně a vysmolíš ji uvnitř i zvenčí smolou... (asfaltem) Tři sta loktů (1
loket = 0,5 m) bude délka schrány, padesát loktů její šířka a třicet loktů její
výška. Uděláš světlík (okno) v schráně a shora až na loket jej ukončíš. Vsadíš i
dvéře do boku schrány. Uděláš v ní spodní, druhé i třetí patro... Vejdeš do
schrány a s tebou tvoji synové, tvá žena i ženy tvých synů. A od každého
živočicha všeho druhu po páru... uvedeš do schrány. Ty pak si naber různou
potravu, kterou lze jíst, a shromáždíš ji u sebe a bude tobě i jim za pokrm...
V šestistém roce Nóachova života, sedmnáctý den druhého měsíce, byly protrženy
všechny prameny obrovské propasti a nebeské propusti byly otevřeny. Strhl se
lijavec nad zemí a trval čtyřicet dnů a čtyřicet nocí... vod přibývalo a
nadnesly schránu, takže se zdvihla od země... schrána plula po hladině vod. Vody
na zemi převelice zmohutněly a přikryly všechny vysoké hory, které jsou pod
nebesy. Do výšky dvanácti loket vystoupily vody, když byly přikryty hory (tedy
spíše pobřežní kopce). A zahynulo všechno tělo... všichni byli setřeni se země.
Zachován byl pouze Nóach a co bylo s ním ve schráně. Mohutně stály vody na zemi
sto padesát dní..."
Pak následuje známý popis pokusů se suchozemskými ptáky, kteří jsou z paluby
vypouštěni, aby se zjistilo, je-li pevnina na blízku. Vody opadávají a loď
přistane, podle bible, "na horách Arménie". Noe a ostatní pak vyjdou z archy ven
a Noe obětuje Bohu.
Tomu se to tak zalíbí ("i ucítil Hospodin spokojující vůni..."), že slíbí, že už
žádná další pohroma typu potopy světa nebude.
POTOPA PODLE EPOSU O GILGAMEŠOVI
Na existenci Eposu o Gilgamešovi jako první poukázal George Smith (1872). Tehdy
známé klínopisné tabulky a zlomky tohoto eposu byly uloženy v Britském muzeu,
kde je Smith rozluštil, a zbytek eposu nalezl při vykopávkách v Ninive.
Asyrsko-babylonské vyprávění i chetitský překlad eposu líčí totéž co bible, ale
jsou starší, bližší popisované události. Epos o Gilgamešovi - stejně tak jako
bible - není dílem jednoho autora, napsaným v jednu dobu, ale vyvíjel se
postupně od konce 3. tisíciletí př. n. l. z původního ústního podání.
V bibli, jak známo, už nejsou "bohové", ale jeden jediný Bůh, zato v eposu je
ještě bohů celá skupina a zjevně se nejen hádají, ale jdou i ostře proti sobě.
Také v eposu se bohové rozhodnou lidstvo zničit, ale nejsou názorově jednotní. A
také v eposu je vybrán jeden člověk, Uta-napištim, a jeho svita k záchraně. A
také on má k záchraně postavit loď. Když to udělá, zvládne to, úspěšně přistane
a vykoná oběť bohům, dostane jako "prémii" za úspěšné přežití dar dlouhověkosti.
Je to právě Gilgameš, král z Uruku, který chce dosáhnout nesmrtelnosti a vydá se
na dlouhou cestu (přes "mrtvé moře", patrně Černé moře ještě "rozkarbované"
krátce po potopě) k tomu, který potopu přežil, k šurupackému králi Uta-napištimu
pro radu. Ten mimo jiné Gilgamešovi líčí, jak to v době potopy probíhalo (budu
citovat z českého překladu Eposu o Gilgamešovi, asyrské verze z knihovny
Aššurbanipalovy, Československý spisovatel, Praha 1976).
Popis samotného Gilgameše stojí za zmínku. Je ze dvou třetin bůh a z jedné
člověk. Jeho postava je vysoká jedenáct loktů, "devět pídí v šíři měřila prsa
jeho". V popisu není opomenuto, jak velký má penis: "tři pídě bylo dlouhé jeho
mužství". Bůh Enki to s lidmi myslel dobře a úmysl utopit lidstvo prozradil Uta-napištimu
(str. 87): "Zbuduj archu, abys život svůj zachránil... všechno živoucí sémě do
lodi uveď. A ta loď, kterou ty postavíš, nechť vyměřeny jsou rozměry její, nechť
stejná je šířka i délka její... Všechny muže jsem vybídl k práci. Děti nosily
asfalt a silní vše potřebné přinášeli. Pátého dne jsem navrhl její obrys. Jedno
jitro (1 jitro = asi 3600 m2) plocha její byla, desetkrát šedesát loktů vysoké
byly její stěny, desetkrát šedesát loktů ve čtverci byl okraj její střechy...
Šesti střechami jsem ji pokryl a rozdělil tak v sedmero pater. Její vnitřek jsem
rozdělil na devět částí... šest sarů (1 sar = asi 8,5 litru) asfaltu jsem do
pece vysypal, tři sary smůly z ní vyšly... Obtížné bylo ji na vodu spustit.
Prkny ji podložit musili shora i zdola, až do dvou třetin se na vodě octla...
Lhůtu mi určil bůh Šamaš: ´Až zrána koláče, večer déšť pšenice sešlu, do lodi
vstup a utěsni za sebou dveře.' Konečně nastala určená doba... Jakmile zazářil
první třpyt jitra, ze základu nebes vystoupilo černé mračno. Bůh Adad (Hadad,
bůh bouřky) v něm hřímal, Šullat a Chaniš (služebníci boha Adada) kráčejí
vpředu... Erragal (bůh podsvětí) stavidla vytrhl. Kráčí Ninurta, nechá přetékat
nádrž. Anunnakové (bohové podsvětí) pochodně zvedli a jejich září zažehují zemi.
Zděšení před Adadem až k nebi stoupá a veškeren jas se v temnotu mění. Širá země
jak hrnec se roztříštila. Po celý den vál jižní vítr, dul prudce a zkázu
přivodil zemi. Jak bitevní vřava napadal lidi. Bratr již nevidí svého bratra a
lidi z nebe poznati nelze. Tu sami bozi se potopy lekli a prchnuvše vystoupili
až k Anovu nebi."
V rámci odledňování severní polární čepičky se do tehdy sladkovodního Černého
jezera dostávala říční voda. Později se podél hranice ustupujícího zalednění
vytvořila rozsáhlá jezera, země se pod tíhou vody prohnula a zásobování Černého
jezera se zmenšilo. Stav před 12 500 lety.
"JAK PSI CHOULÍ SE BOZI, JAKO PSI NA RAMPĚ LEŽÍ..."
(poněkud nedůstojné na bohy, či jediného Boha všemocného) Bohyně Ištar naříká,
co že to provedla. Naříkají a v pláči schouleni sedí i bozi Anunnakové:
"Strachem sevřeny byly jejich rty. Po šest dnů a sedm nocí s potopou burácel
vítr a jižní bouře srovnala zemi... a všechno lidstvo se v bahno proměnilo. Jak
plochá střecha se prostíral močál." Loď přistála u hory Nisir, což má být Pir-i-Mukurum,
vysoká 2600 m, v Kurdistánu.
"Hora Nisir držela loď a zakolísat jí nedala." Pak následuje vypouštění
holubice, vlaštovky a havrana. Nakonec zápalná oběť na samém vrcholku hory.
Bohové, kde se vzali tu se vzali, slétli se nad tou vůní a (až na Enlila, který
chtěl lidi úplně vymýtit) oběti se zúčastnili. Pozoruhodný detail nakonec:
bohové Uta-napištima "vzali a usadili" při ústí řek (prý na ostrově Dilmun v
Perském zálivu).
Vyprávění o potopě proniklo do různých kultur, do řeckých bájí, do Indie a do
Číny.
Znají je i američtí Indiáni, Inkové a Aztékové. Je také zachyceno v Eusebiově
kronice, v Eposu o Ziusudrovi. Tamní Noe - Xisuthros, sumersky Ziusudra (což
znamená "život dlouhých dnů"), přežije potopu na arše. Po přistání se Ziusudra
ztratil ostatním lidem spolu se svou ženou, dcerou i lodivodem; všichni bydlí na
nebi s bohy.
Z HENOCHOVY KNIHY
Bible je o Enochovi (Henochovi), synu Járeda, dosti skoupá. Gen. 5: 18-24: "A
chodil Enoch stále s Bohem, a nebyl více viděn, nebo(ť) vzal ho Bůh." Henochova
kniha (Henochovy spisy) stojí mimo bibli jako apokryf. V ní Henoch putuje "po
nebi", hovoří s "anděly" a dozvídá se a sepisuje meteorologické, astronomické a
další informace, např. jak vznikají roční období, fáze Měsíce, a dokonce cosi,
co by mohl být popis Newtonova gravitačního zákona (kap. 43, Knihy tajemství a
moudrosti I., Vyšehrad, Praha 1998).
O potopě světa má Henoch jedno z řady svých "vidění" (kap. 106), kde zmiňuje to,
co už známe z předchozího textu. Zajímavé jsou další okolnosti. Henochův syn
Metúšelach našel pro svého syna Lámecha ženu, která mu pak porodila dítě. Divné
dítě: "Jeho tělo bylo bílé jak sníh a červené jako růže, vlasy na jeho hlavě,
dlouhé kadeře, byly bílé jako vlna a jeho oči byly krásné. Když je otevřel,
rozzářil jimi celý dům jako slunce a celý dům se pak velmi projasnil." Otec
dítěte z toho byl nesvůj a bál se, že dítě nepochází od něj, ale od andělů, "je
jiné povahy... je jiný než my". Otec Metúšelach přišel ke svému otci Henochovi
(tedy dědečkovi Lámecha) až "na končiny země", kde Henoch pobýval, pro radu, co
dělat. Henoch mu pravil, že kvůli lidským hříchům přijde na svět potopa, ale
toto dítě že ji přežije. "Na zemi nyní plodí obry nikoli duchem, nýbrž tělem. Na
zemi nastane velká pohroma a země bude očištěna ode vší zkaženosti. Sděl svému
synu Lámechovi, že syn, který se mu narodil, je vpravdě jeho synem. Dej mu jméno
Noe."
ASTRONOMIE A POTOPA SVĚTA
Astronomie potvrdí, že existují kosmické příčiny změn klimatu na Zemi, které
mohou vysvětlit mimo jiné i střídání dob ledových. Poté přijde geofyzika a
vysvětlí, jak taková potopa světa (tedy obrovská regionální záplava) v rámci
skončení jedné (té poslední) doby ledové mohla proběhnout.
Jelikož jde o časové škály tisíců a desítek tisíců let, můžeme vyloučit vliv
kosmických katastrof, jako je dopad planetky či komety. Nic takového se nemohlo
odehrát "nedávno", neboť by po tom zbyly zjevné stopy. Je třeba hledat příčiny
periodických variací oslunění zemského povrchu. Ty lze dosáhnout buď změnou
sluneční konstanty, nebo změnou dráhových a orientačních parametrů Země při
jejím oběhu kolem Slunce. Uvažuje se i inerciální pohyb Slunce.
Slunce se jako hvězda chová stabilně, rozhodně na časových škálách tisíců let.
Je staré asi 5,5 miliardy let a v období stability má být ještě 1 miliardu let.
Kdyby počáteční hmotnost Slunce byla několikanásobně větší, než skutečně byla,
byl by jeho "život" bouřlivější, rychlejší a ve sluneční soustavě by nemusely
vzniknout dlouhodobě stabilní podmínky pro vznik a vývoj života až k jeho vyšším
formám. Také je důležitá přítomnost Měsíce v prostoru kolem Země a jeho slapové
(gravitační) působení; i Měsíc je významným stabilizačním faktorem zemského
klimatu, jak uvidíme.
Sluneční konstantou nazýváme tok celkového záření Slunce dopadající na určitou
plochu kolmo vystavenou záření ve stanovené vzdálenosti od Slunce. Sluneční
konstanta pro Zemi je 1,388 kW/m2 (kilowatů na metr čtvereční). Mění se v rámci
jedenáctiletého a dlouhodobějších cyklů sluneční činnosti, avšak jen o pár
promile své hodnoty. Změna sluneční konstanty o 4 % by už měla drastický dopad
na zemské klima. Naštěstí k ničemu podobnému zřejmě nedošlo a patrně nedojde v
horizontu existence Homo sapiens na této planetě.
Změny excentricity ("eliptičnosti") dráhy planet Sluneční soustavy v důsledku
jejich vzájemného gravitačního působení.
Jinak je to s periodickými změnami hlavní poloosy, excentricity (výstřednosti) a
sklonu dráhy Země kolem Slunce. Celkový moment hybnosti sluneční soustavy se
nemůže měnit (protože by byly porušeny základní fyzikální zákony), ale
excentricity drah a sklony rovin drah planet ano. Pro Zemi to má za následek
změnu oslunění hlavně v mimorovníkových oblastech. Už v roce 1941 se vědci
shodli, že je důležité, jak studená jsou léta ve větších zeměpisných šířkách.
Je-li léto studené a krátké, pak sníh z minulé zimy nestačí roztát a přijde nová
zima a nový sníh, a zalednění se rychle rozšíří. "Zrušit" tento stav se dá další
"vhodnou" změnou dráhových parametrů, které příznivě změní osvětlení. Jde o
změny na časové škále řádově desítek tisíc let (hlavní periody jsou asi 20, 40 a
100 tisíc let). Novější studie jsou důkladnější a pracují s delšími časovými
údobími.
V časovém intervalu od nuly (přítomnost) do minulosti (-1 milion let) se
předpokládá existence Měsíce, v intervalu od nuly do budoucnosti (+1 milion let)
se předpokládá, že Měsíc z prostoru kolem Země zmizel. Vidíme, jak by se variace
sklonu, a tím i oslunění pronikavě změnily. Naštěstí astronomové jsou si jisti,
že Měsíc máme ještě "nadlouho".
Další zdroj klimatických změn, který se přidává a kombinuje s předchozími,
představuje pohyb těžiště Slunce kolem těžiště sluneční soustavy (tzv.
barycentra). Zde jde o změny ve škále stovek let až jednotlivých tisíců let.
Slunce je ovlivňováno planetami sluneční soustavy, hlavně největšími a
nejhmotnějšími, tedy Jupiterem a Saturnem, a hmotný střed Slunce vynuceně obíhá
kolem těžiště sluneční soustavy. Takový oběžný pohyb Slunce (které je
"poddajnou" plynnou koulí) vyvolává přesuny hmot (tzv. střižné pohyby) uvnitř
Slunce samotného, a tím se mění sluneční aktivita. Nejde tedy o gravitační,
slapové působení - to je neměřitelně malé. Pro lepší představu: označíme-li
průměr Slunce jako 1, je průměr oblasti pohybu jeho těžiště kolem barycentra
vyjádřen číslem 4,4, což je asi více, než by kdo čekal. Pohyb se navíc děje
proměnnou rychlostí (mezi 30 a 60 km/hod). Česká geodetka a geofyzička I.
Charvátová zjistila, že tento pohyb lze rozložit do fází uspořádaných (kdy dráha
středu Slunce opisuje jakési trojlístky) a neuspořádaných (chaotických). Ty se
po sobě střídají. Nejkratší cyklus je zhruba shodný se základním cyklem sluneční
činnosti (asi 11 let) a nejdelší zatím zjištěný cyklus je asi 2400 let dlouhý.
Minima sluneční činnosti (například tzv. malá doba ledová, známá ze středověku z
období let 1620-1710) souhlasí s intervaly chaotického pohybu slunečního centra.
Naopak uprostřed stabilních intervalů jsou dlouhodobá maxima teplot. Dokonce se
zdá být pravda, že kolapsy lokálních civilizací se dostavují s konci intervalů
uspořádaného pohybu. Poslední "mayský trojlístek" skončil kolem r. 750 n. l. a
pak následoval největší celosvětový chaos prvního tisíciletí. Že by život
civilizací tak osudově závisel na sluneční činnosti?
Změny sklonu rovníku Země k rovině její oběžné dráhy kolem Slunce (nahoře) a
změny oslunění zemského povrchu (dole). Obrázky ukazují stabilizační roli
Měsíce. Kdyby náhle zmizel (časová stupnice od nuly do budoucnosti), variace
oslunění by pronikavě narostly a vyvolaly drastické klimatické změny.
POTOPA PODLE RYANA A PITMANA
Mechanismů zničení lokálních civilizací lze nalézt celou řadu (obrovská
zemětřesení a výbuchy sopek, mořetřesení a vlny tsunami, efekty El Ni~na a
další). Hledáme možné příčiny nikoli jen lokální, ale regionální záplavy.
Tradiční pohled na potopu světa jako na obrovskou záplavu v oblasti řek Eufrat a
Tigris už nestačí. Potřebujeme moře, mají-li mít bible a Epos o Gilgamešovi
pravdivé jádro. Je zásluhou Williama Ryana a Waltera Pitmana z americké Lamont-Dohertyho
observatoře Kolumbijské univerzity, že se na věc podívalinovýma očima a potopu
světa pojali jako epizodu odledňování po poslední době ledové.
Jejich populárně-vědecká kniha "Noah's Flood" (Noemova potopa, Touchstone, New
York 2000) se právem stala bestselerem (i když specialisté v ní jistě problémy
objeví).
Kde k velké záplavě mohlo dojít? Kolem Středozemního moře, kde různé civilizace
rozhodně existovaly, popřípadě na Černém moři, máme-li zůstat v Evropě.
Z výzkumu geofyzikální lodě Glomar Challenger vyplynulo, že Středozemní moře se
vytvořilo asi před pěti miliony let - předtím tu byla souš, laguny, jezera. V
rámci změn klimatu (tehdejšího globálního oteplování) vody Atlantiku přepadly
přes Gibraltar a dočasně "došplouchly" proti toku Nilu až k dnešní Asuánské
přehradě - i zde se při provádění geologického průzkumu před stavbou přehrady
našly pod říčními sedimenty také sedimenty mořské. V té době však Homo sapiens
sotva "začínal", a proto hledejme dál.
Výzkumné plavidlo Chain, brázdící asi před 40 lety spojku mezi Marmarským a
Černým mořem a jih Černého moře, zjistilo, že kdysi tudy protékala voda v
opačném směru než dnes a že nebyla slaná. Dalším výzkumem v oblasti západu a
severu Černého moře se prokázalo, že na dně je nejprve vrstva zbytků živočichů
žijících ve slané vodě, pod ní vrstva bahna a pod ní sladkovodní vrstva.
Echolokační a seismické výzkumy pobřežní oblasti odhalily hluboké kaňony
někdejších řek, překryté bahnem. Pod hladinou se nalézají zbytky neolitických
sídlišť, nejnověji dokonce loď. Zdejší stavby asi nebyly kamenné, spíše jen
chýše pro pastevce a později prosté domy farmářů (zdi z propletených tyčí a
větví omazané hlínou). Z takových staveb se toho moc nedochová. Také bylo
objeveno, že vody Černého moře byly zřejmě "jednoho dne" promíchány až na dno,
byly plné jedovatých hydrogensulfidů (uvolněných z hornin).
Dnes je vrstva mezi horní "živou" a spodní "mrtvou" vodou Černého moře v hloubce
kolem 100 až 150 metrů (a mění se s časem a místem).
Střídání dob ledových podle geofyzikálního modelu (1 Kyr = 1 tisíc let).
Ledové a meziledové doby se střídají. Nástup doby meziledové je pomalejší než
její ústup. Trvá-li celý cyklus asi 100 000 let, pak na zaledňování připadá asi
90 000 let. Během dob ledových byla oceánská voda chladnější oproti meziledovým
o 6-8 stupňů Celsia, a proto v ní žily jiné druhy živočichů. O tom nás
přesvědčily sondy, které odebraly usazeniny ze dna.
Ryan a Pitman uvážili nejrůznější geofyzikální, geologické, archeologické a
další údaje a sestavili scénář potopy světa.
Berme jako počáteční stav - "rok nula" - období před 100 až 120 tisíci lety. Na
Zemi bylo zhruba dnešní klima. V následné době ledové se dostala střední hladina
moří o sto metrů níže, než je dnes. Na severní polokouli byla voda soustředěná v
ledovci, který pokrýval sever dnešní Kanady a USA až po New York, část Evropy a
Asie. Černé moře, tehdy sladkovodní jezero, bylo zásobováno vodami Dněstru,
Dněpru a Donu jako dnes, ale klima bylo tak suché, že nedaleko od okraje ledovce
(sahal pod Moskvu) už byla poušť. Hladina Černého jezera byla nižší než dnes.
Změna klimatu nastupuje asi před 20 tisíci lety, ledovec začal tát. V jeho okolí
(sever Evropy a Ruska) se vytvořila obrovská jezera a vody řek od severu
napájely Černé jezero, které mohutnělo. Jen na jihu byla hradba hor, které
nepřekročilo. Sladká voda z Černého jezera přetékala do Egejského a
Středozemního moře (obrázky 5a a 5b ukazují situaci před 14 500 lety).
Pod obrovskou zátěží vody nově vzniklých jezer kolem tající polární čepičky
planety se prohnula země a tok vod na jih se oslabil a přesměroval více podél
hranice ledovce (východ-západ). Tak se do Černého jezera dostává málo vody, je
sucho, jezero nepřetéká do Středozemního moře a izoluje se od něj.
Celoplanetárně však oteplení postupuje (i když s proměnnou rychlostí). Na okraji
vysychajícího jezera vzniká úrodná oblast a člověk to brzy pochopí a oblast
osídlí.
Před 12 500 lety nastalo zpomalení odledňování (mladší dryas) a zavládlo období
sucha.
Trvalo asi 1000 let a v menší míře se opakovalo před 8000 lety. Celkový trend
byl však jasný - další tání ledovce, další zvyšování hladiny světových moří,
tedy i Středozemního. Tak se jeho hladina dostala nad úroveň hladiny Černého
jezera a slaná voda si postupně našla cestu ze Středozemního moře do jezera.
Hladina stoupá, Bosporskou úžinou se dostává stále více slané vody do Černého
moře a je jen otázkou, kdy dojde k tomu, co známe z barvitého líčení z bible,
Eposu o Gilgamešovi a odjinud. Katastrofa nastala asi před 7600 lety při rozdílu
hladin kolem stovky metrů. Varování tu jistě byla (například jenom postupně,
nikoli naráz narůstala rychlost průtoku vody bosporským průlivem, až dosáhla 80
km/hod). Stále bylo ještě možné prchnout, ale málokdo si nebezpečí uvědomil. V
intervalu největšího průtoku se Bosporem řítil vodopád dvěstěkrát silnější, než
je dnešní Niagarský. Za dva dny by naplnil prostor historické části Prahy do
výšky jednoho kilometru. Zde ale byla obrovská plocha Černého jezera. Hladina
rostla v průměru o 10-15 cm za den. Na plochém pobřeží potopa postupovala
rychle. Kdo nechtěl opustit své usedlosti, kdo nevěřil, že voda bude dále
stoupat a zůstal, zahynul při vichřici, při bouřce (přicházející od jihu),
utopil se pod přívaly vod nebo pod vrstvami bahna.
Katastrofa ustala po vyrovnání hladin Středozemního a Černého moře, podle bible
za 150 dnů od "protržení hráze" (Bosporu).
PŘED POTOPOU A PO POTOPĚ
Fakta a tušené souvislosti nás svádějí k domněnce, že tou dobou před potopou
žily na Zemi různé lokální civilizace "vedle sebe" a že pak došlo k návštěvě, či
spíše invazi a okupaci ze strany těch silnějších a technicky vyspělejších, asi
zdatných námořníků kdoví odkud, kteří si podrobili místní, převážně zemědělské
obyvatelstvo. Pro místní obyvatelstvo to byli díky svým technickým dovednostem a
síle nadlidé, "bohové". Tito "návštěvníci" si uvědomili, co příroda nevyhnutelně
chystá, a možná chtěli běh věcí ovlivnit, například protrhnout "hráz" dříve, než
sloupec vody u Bosporu bude příliš vysoký. Ale ani oni neměli šanci. Pak jim
nezbylo než sledovat průběh pohromy a "choulit se jak psi" někde v nebi (??) na
jakési "rampě" (ještě tak vědět, co byla ta "rampa" - připustit, že měli létací
stroje, by bylo lákavé a leccos by vysvětlilo, ale takovou sci-fi si jako
vědecký pracovník nemohu dovolit). Nóachovi, který s nimi patrně byl v dobrém
kontaktu a asi byl inteligentní (možná to byl jejich potomek, i když to Henoch
nikdy svému synovi neprozradil), poradili, jak má přežít. Poradili mu to, co
sami uměli nejlépe: stavět plavidla. V této partii staré spisy, ať je to bible
či Epos o Gilgamešovi, připomínají technickou příručku na stavbu lodí. Rada
padla na úrodnou půdu, archa byla postavena a posádka pohromu přežila. Po potopě
světa to ale v bývalé "rajské zahradě" vypadalo jako po boji, takže zbylí
"bohové" odtáhli pryč, protože už nebylo co z koho ždímat. Pak už nejsou na
scéně "obři" či "zrůdy" či prostě nepřátelé, kteří si berou naše ženy, jak se
jim zachce (podle toho, který překlad přijmeme), ale ještě doznívá působení
cizích genů, ještě poté se mohou rodit ("do sedmého kolena") "napůl-lidi
napůl-bohové", podivné bytosti, odlišné od místních obyvatel (kteří asi byli
menšího vzrůstu a nejspíš snědí).
Trauma potopy si odnesli všichni, kdo přežili. Rozprchli se do všech koutů světa
a ovlivnili ostatní civilizace. Obrovská povodeň v oblasti Černého moře někdy
před 7600 lety tak mohla zasáhnout do vývoje většiny lidstva.
V dávné minulosti mohlo být více takových potop (po každé době ledové), ale až
tam naše kolektivní paměť nesahá nebo jsme příslušné "svědectví" ještě
neobjevili a nepochopili.
Napsal Jaroslav Klokočník.
Magazín Koktejl - květen 2002
A jak tento týden ?
Diagram ukazuje situaci ve středu 28.7.2004 .
Jak vypadají jednotlivé aspekty, které nás budou provázet příští týden ?
-
Slunce
stojí ve znamení Lva. Slunce ve Lvu dodává vitalitu a
teplo. Postavení probouzí v lidech sklony k vyššímu sebeprosazování než jindy,
někdy až tendence k přehnané okázalosti.
Od pátku ale bude Slunce poškozeno a tak nečekejte příliš mnoho inspirace
a bystrých myšlenek. Na víkend budeme zkrátka poněkud přepapaní a nechutně líní
lvi:-).
Opozice Slunce s Neptunem bude od pátku vyvolávat konflikt mezi vůlí a ideály.
Lidé jsou při tomto aspektu hyperemotivní se slabou vůlí, raději lžou než by se
měli k činu. Pozor na podvody a lži v lásce.
-
Lilith - Černá Luna, která ovlivňuje pudovou sexualitu, se
nachází ve znamení Blíženců. V tomto znamení Lilith působí spiritualizaci a
zjemnění pudů. Její působení je v tomto znamení oslabeno, neb je zde podřízena
rozumové kritice a instinkty jsou neutralizovány rozumem.
- Merkur
stojí ve znamení Panny. Planeta je zde v plné síle.
Přeje lékařským povoláním, filosofii analytickému myšlení. Inteligence je
ovšem příliš materialistická a vyznačuje se až sobeckou opatrností.
Konjunkce Merkuru s Marsem dodává psychickou energii,
přidává smysl pro humor, přeje manuální zručnosti a intelekt ostří směrem k
satiře.
Opozice Merkuru s Uranem bude způsobovat že v mezilidských kontaktech
zaznamenáme mnohem více sarkasmu než normálně. Lidé mají tendence kráčet proti
proudu veřejného mínění, trpí nevyvážeností ideálů. Aspekt často způsobuje
mezigenerační pře. Lidé jsou i nervově labilnější než obvykle. Pozor při
cestování, neb zde se nervová labilita bude projevovat nejvíce.
- Venuše
stojí ve znamení Blíženců. Symbol lásky a tělesnosti v podvojném znamení. Může
svádět k nevěrám, dejte si pozor i na infantilní milostná vzplanutí:-))).
Planeta přeje poezii, tanci, smlouvy uzavřené v tomto období vedou obvykle k
úspěchu.
Sextil Venuše s Marsem bude rušen opozicí Venuše s Plutem.
- Mars
stojí ve znamení Lva. V tomto znamení
planeta přeje činnostem. Podporuje úspěch ve sportu. Lidé propadají nadšení k
jakýmkoliv činnostem kde rozhoduje síla a energie.
Trigon Marsu s Plutem do soboty přeje tajné činnosti, konspiraci, ilegálnímu boji a všem
rebelům. Osobně bych se obával v kombinaci s výše uvedeným aspektem nárůstu
terorismu, spiknutí a levot všeho druhu.
- Jupiter
stojí ve znamení Panny. V tomto znamení je planeta
poškozena. Přeje pouze obchodu. Lidé pod vlivem Jupiterova působení mají
problémy s pochopením skutečných citů a duchovna. Planeta způsobuje že vše se
topí v přízemnostech, konzumním způsobu života. Roste i nebezpečí
mezigeneračních konfliktů a střetů s těmi kdo představují opačný pohled na
život.
Sextil Jupiteru se Saturnem je aspekt při kterém
balancují nové myšlenky v rovnováze se starými, a děje které jsou v tomto
období zahájeny mohou přinést významné změny do budoucna.
Kvadratura Jupiteru s Plutem ještě více
zhoršuje už tak nevalné působení Jupitera. Aspekt symbolizuje podvod, poškození
běhu věcí, neštěstí, krize. Vzhledem k postavení planety v Panně může i
znamenat ještě další zhoršení vztahu lidí ke skutečnému životu, duchovnu
přírodě.
- Saturn
stojí ve znamení Raka. Planeta je v tomto znamení
poškozena a narušena. Symbolicky to lze označit tak jako když se kámen, symbol
pevnosti a jistoty ztrácí v moři. Celkově postavení planety může znamenat
problémy s přírodou, přírodní katastrofu ve které hraje roli voda nebo moře.
Saturn nás vybízí abychom se více zabývali minulostí, historií.
- Uran
je retrográdní a stojí ve znamení Ryb. Planeta působí v tomto
znamení působí jen slabě. Přeje především tvůrčí činnosti v oblasti skrytých
věcí - v esoterice, okultismu a podobně. Planeta může způsobovat utrpení v souvislosti s otřesením zdánlivě
neotřesitelných "jistot".
- Neptun
je retrográdní a stojí ve znamení Vodnáře - přeje ideálům a idealistům.
- Pluto
stále ve znamení Střelce a je retrográdní. Planeta přeje nové mystice,
objevování skrytých věcí a ideálů. Díky retrográdnosti mohou být ponory do
skrytých tajemství až nebezpečné.
Pokud čtete tyto stránky pravidelně jistě víte, že poloha posledních tří
planet je vždy dlouhodobá a symbolizuje směr kterým se doba ubírá z
dlouhodobého hlediska.
Tento týden bude nejsilněji působit Slunce,Merkur a Mars. Sami vidíte že
tento týden i vliv hvězd poněkud zlenivěl a situace zachovává stále stejný
dlouhodobý ráz.
Mějte se hezky...
Hade, 25.7.2004
|