... aneb časopis studujících
Czech International Air Fest 2004

Datum: 5.-6.9.2004, Místo: Brno - Tuřany

Předem bychom chtěli poděkovat panu Dr. Milanu Budínovi a také společnosti Lockheed Martin, kteří nám zajistili VIP vstupenky na CIAF 2004.

Jak jste asi mohli čekat, přinášíme vám (jako loni) zpravodajství z tradičního mezinárodního leteckého dne, který se každoročně koná v České Republice. Nejedná se o nic jiného, než o CIAF 2004 (Czech International Air Fest). V loňském roce jsme vychvalovali účast světoznámých akrobatických skupin a skvělých jednotlivých strojů (F-16AM, Mirage 2005 aj.). Na Slovensku se letos také konal letecký den – SIAD, takže uvidíme, zda 11. CIAF 2004 (podruhé v Brně) letos uspěl…

Izrael přijal nabídku…
Přestože v reklamních letácích k CIAFu 2004 stálo, že se jedná o takových bombách, jako F-117 nebo F-111, nakonec se žádné z těchto překvapení nekonalo.
Tradičně přiletěly Spojené Státy s piloty ve velmi dobré náladě, nezapomněli ani na (také) tradiční F-16, konkrétně letos zde byly F-16C (jedny z nejnovějších bloků) z jednotky „Buzzards“, které byly ale pouze na static displayi (tedy pouze na ukázku na zemi). Překvapením ale byl Americký C-130 Hercules, který vnesl trochu svěžesti.

obrázek z článku obrázek z článku

Anglie zde měla klasicky na „statiku“ dva Harriery GR7, které měly ale bohužel přes kabinu plachty, takže nepůsobily moc pěkně. Letová ukázka Britů byla tradičně létána na stroji Tornado F3, takže ani zde se změna nekonala.
Mezi nejzajímavější ukázky na zemi ale patřil Švédský JAS-39 Gripen, který měl na zemi dvoumístnou verzi, vedle které byl celý velký stánek věnovaný právě Gripenu. Nad vchodem do stánku pyšně stál nápis „Gripen – křídla vašeho národa“ a uvnitř jste mohli vidět nejen velký (asi 1,3m) model JAS-39, ale i reklamní video na velké plazmové televizi.

obrázek z článku

Tou asi nejimpozantnější a nejvýznamnější ukázkou na zemi byla, jak je zmíněno v nadpisu odstavce, Izraelská letadla. Poprvé v historii CIAFu se Izraelské stroje ukázaly v České Republice. Jejich zastoupení bylo opravdu lákavé – C-130 Hercules (z jednotky „Elefants“) a F-16 A a B z jednotky „Golden Eagles“ (popravdě řečeno jsem se těšil, jestli spíše nepřivezou své úplně nové F-16I, resp. upravené F-16D, ale překvapení se nekonalo). Snad jen dodám, že Izrael velmi dlouho nechtěl souhlasit s bezpečnostními podmínkami CIAFu, ale nakonec tedy svolil.

obrázek z článku obrázek z článku obrázek z článku

Ve vzduchu byl vidět jen Gripen a Su-27…
Vzdušná část programu byla letos snad nejslabší za celou historii CIAFu! Do vzduchu se dostala malá část loňského osazenstva, takže nic moc. Ukázala se (de facto) jenom jedna akrobatická skupina, a to Polské stroje Orlík.
Jedinými kapkami naděje mi přišly stroje JAS-39 Gripen a Su-27 Flanker. Gripen předváděl velmi podobnou sestavu, jako loni Belgická F-16AM, takže kromě stroje se v tomto čísle nic nezměnilo. Ukrajinský Flanker a jeho burácející motory určitě zaujaly nejednoho diváka.

Jaký bude příští CIAF?
Tak na tuto otázku odpověď neznám, ale myslím, že by měl být daleko větší (hlavně co do počtu strojů ve vzduchu). Oproti loňskému velmi povedenému CIAFu byl rok 2004 velmi slabým derivátem. Uvidíme… Doufám jen, že bude CIAF 2005 alespoň tak úspěšný, jako Slovenský SIAD.

obrázek z článku

Zajímavé odkazy:
Oficiální stránky CIAF



Publikováno: 7.9.2004 v rubrice ReportĂĄĹže - ReportĂĄĹže
Diskuze: 3 příspěvky
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk



čara Hk (David)
čaračara Re: Hk (AleĹĄ)
čaračaračara Re: Re: Hk (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona