... aneb časopis studujících

Datum vydání: prosinec 2001, Vydavatel: Eidos

Možná, že si často (a rád) vybírám zvláštní témata. Ani dnes nezůstanu nevěrný tomuto trendu a napíšu recenzi na PC hru Legacy of Kain : Soul Reaver 2, která mi (tak nějak) přirostla k srdci ;)

Příběh a historie...
O čem že tedy Soul Reaver 2 je a proč má číslo "2"? Odpovědi jsou jednoduše dlouhé, takže se dejme do toho. Soul Reaver 2 je již třetím pokračováním série "Legacy of Kain", která je celá jen a jen o upírech a fantastickém světě "Nosgoth". Celá série započala roku 1996 (na PC 1997) hrou Blood Omen : Legacy of Kain. Jednalo se o 2D jednodušší adventurku, ve které jste hráli za čerstvě proměněného upíra. Roku 1999 se ale vše zhouplo na stranu 3D a byl vydán Legacy of Kain : Soul Reaver, což byla krvavá 3D akce o tom, kterak se Kain stal vládcem (nyní již) temného Nosgothu, kterému panovali zlí upíři. Kain ale neunesl, že se Raziel, jeden z jeho vojevůdců, stal lepším než je on sám - narostly mu křídla. Kain mu je ze zoufalství utrhl a nechal ho vhodit do (dalo by se říci) "ohnivého víru", kde se z Raziela díky zásahu jednoho boha stal démon, tedy dosti odporné a dušemi se živící stvoření. Raziel (hlavní hrdina série Soul Reaver) chtěl docílit pomsty, což v praxi znamená zabít Kaina. V prvém partu se to nepovede a Kain uteče časovým přístrojem do jiné dimenze, což ale uvidíte v intru Soul Reavera 2.

Proč "Soul Reaver"?
Název "Soul Reaver" není v názvu nijak náhodně použit - Soul Reaver je totiž název magického upířího meče (je fakt super). Normálně je Soul Reaver klasický (a krásně vlnitý a lebkami ozdobený) kovový meč. Raziel ale dostane do vínku jinou alternativu - symbiotický Soul Reaver, který má stále "při ruce" :-). Během hry jej může nabít různými elementy, což umožní trochu ztížit hru, protože různě nabitým mečem se dají otevírat různé dveře či spouštět mechanismy.

Pár chyb se najde...
Naše upíří 3D akce nemá snad žádnou fatální chybu, ale menší chybky by se našly. Jedna je když položíte zbraň a chcete bojovat třeba rukama (pařátama...) nebo Soul Reaverem, ale při stisknutí tlačítka akce a jste-li blízko zbraně, zbraň si Raziel zase vezme do rukou. Někteří si stěžovali na kameru ve hře, ale mě se zdá dobrá. Nelibou věcí ale je, že se nedají přeskakovat ingame filmečky, které ale bývají dlouhé a pokud vás zabijí někde před dalším "save checkpointem", můsíte třeba desetiminutovou sekvenci zhlédnout znovu.

Bez loadingu...
Všechny ale teď dostanu tím, že při hraní NEUVIDÍTE ANI JEDNU OBRAZOVKU S NÁPISEM LOADING! Celá hra běží krásně plynule, bez trhání při nahrávání - prostě jedna velká dlouhá hra. Je ale pravda, že délka hraní hry se tím značně zkrátí ;). Ne, vážně, Soul Reaver 2 není vůbec dlouhý, při intenzivním hraní 4 hodiny denně se dá dohrát (podle mě) tak za 2 až 4 dny.

Temný zvuk je na jedničku...
Ozvučení hry je zkrátka super - hudba působí 100% tajemným a temným upířím dojmem a podle situace se i mění - bojuješ? Tak trochu přitvrdíme hudbu, zrychlíme rytmus a jedem! Všechny bytosti mají super skřeky. Lidští "zabijáci upírů" na vás pokřikují třeba "Démone, stůj!" nebo "Chy�te toho upíra, je tady!". Větší monstra (taková stvoření podobná Bal-Rogovi z Pána Prstenů) zase křičí tvrdší hlášky. Zkrátka, zvuk je téměř bezchybný. Nesmím ještě zapomenout na to, že je hra nadabována jedněmi z nejlepších anglických dabérů, hlavně bych pochválil dábery Raziela a Kaina, kteří se dle mého názoru do dabingu tak vžili, že hra by působila pěkně i jako film :).

Grafika a architektura...
Ohledně grafické stránky hry nemám žádné námytky - grafika je sice jednodušší na polygony, ale zato bohatá na textury a efekty. Dále musím pochválit grafiky za to, že se dokázali vcítit do doby a vytvořili bezchybnou upířsky gotickou architekturu velkých exteriérů a interiérů. Vše do sebe krásně zapadá a ani na moment nepochybujete, že jste v mýtickém středověku. Snad ještě více chválihodný je i fakt, že gotická architektura působí skvěle i když jsou ze staveb jen ruiny. Krásně působí i začlenění počasí a klimatu do doby, ve které hrajete. V praxi to vypadá tak, že když jste v době, kdy se pořádaly hony na upíry, je hezky, slunce svítí a vše působí světlým a honosným dobrým dojmem. Pokud se ale ocitnete v době fatální vlády upírů, obloha ztmavne, je bouřka a vše působí naopak dojmem temnoty.

Hratelnost je super, ale na jak dlouho vydrží?
Dostáváme se tedy k bodu snad nejdůležitějšímu - hratelnost. Soul Reaver 2 je sice relativně krátkodobá záležitost, ale vtáhne vás do nitra dějin Nosgothu a budete stále prahnout po tom, abyste se dostávali dál a dál a znali celou pravdu o Kainovi a upírech. Na samém konci Soul Reavera 2 vás čeká opravdu nečekaný zvrat...

Finále...
Finální hodnocení není jednoduché a asi rozhodně nebude objektivní, ale holt co se dá dělat!? Soul Reaver 2 je opravdu silně důstojným pokračováním upíří ságy (která mimojiné nekončí, čeká vás ještě "Blood Omen 2" a "Legacy of Kain : Defiance", na kterou se moc těším) s perfektním příběhem a skvělou atmosférou. Nenechte se zastrašit tím, že se jedná jen a pouze o krvavou 3D akci z pohledu třetí osoby! Hru bych spíše zařadil do podobné kategorie jako Tomb Raider, tedy 3D akční adventura, protože zapeklitých questů si zde taky užijete...někdy možná víc, než akce ;)

Hodnocení

Grafika - 85%
Zvuk - 89%
Hratelnost - 78%

CELKEM - 84%

Minimální systémové požadavky
PIII 450MHz, 128MB RAM, 16MB DX8 kompatibilní 3D grafický akcelerátor, 850MB místa na disku, 8x CD-ROM, Klávesnice a myš

Testováno na...
AMD Duron 800MHz, Windows XP Professional SP1 2002, 256MB RAM, DirectX 9, nVIDIA GeForce2 MX400 64MB Tv-out, 8GB volného místa na disku, DVD-ROM mechanika (16xDVD, 48xCD), Klávesnice a myš
Poznámka: Běžela bez jakýchkoliv problémů na maximální detaily 800x600 32bitů.




Publikováno: 24.6.2004 v rubrice PC hry - Recenze
Diskuze: 2 příspěvky
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk

Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku Obrázek k článku


čara Grafika (milan)
čaračara Re: Grafika (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona