... aneb časopis studujících
Falcon 4.0: Allied Force

Vydavatel: Lead Pursuit, datum vydání: 6/2005

Již delší dobu jsem nehrál (a upřímně ani nemám chuť hrát) moderní počítačové hry. Nebojte, není to tím, že bych nad hrami nějak zanevřel nebo nedej bože je vůbec nechtěl hrát (toho se, doufám, v nejbližší době nedožiju :-)). Je to dáno tím, že mám poslední dobou dost nabitý program, a proto nemám chuť pouštět se do hraní jiných her, než je ta, kterou budu dnes popisovat a hodnotit.

Jak o mně nejspíš víte, jsem fanda letectví, dost se o něj zajímám, a proto jsem už delší dobu bažil po leteckém simulátoru, který by naplnil má očekávání. Takový simulátor by musel být pokud možno realistický (možná až „hardcore“), mít pro můj počítač snesitelnou minimální konfiguraci (aby hra nevypadala jak tahová strategie :-)) a simulovala moderní proudovou stíhačku, nejlépe F-16. Věřte nebo ne, o prázdninách takový sim vyšel…

Trocha historie…
Pokud vám (aspoň maličko) něco říká název Falcon 4.0, tak se vůbec nepletete, že toto je jeho pokračování (někdo by odhadl datadisk, ale tak málo hra zase nenabízí). Ale zmiňme onu historii… Falcon 4.0 byl projekt Microprose, který vyšel roku 1998. Jednalo (a jedná) se o velmi kvalitní letecký simulátor F-16, který měl až neuvěřitelně pečlivě vytvořený model avioniky F-16 a krom toho až briskně vychytaný „simulátor“ bojiště - počítačově simulované kampaně, do kterých jste se zapojovali jako pilot vybrané akce, nebyla to pouhá náhodná změť misí, kdy byla buď „Mission failed“ nebo „Mission success“. Pokud jednotka (či vy) misi splnila, splnila částečně nebo nesplnila, tak podle toho se plánovaly další mise pozemních, námořních a vzdušných jednotek a také se podle toho odvíjela celá virtuální válka. To byly hlavní devízy základního Falcona 4.0.

Co je vlastně „Allied Force“?
Nejprve se zaměřím na to, co je Falcon 4.0: Allied Force. Tedy… od dob Falcona 4.0 se odehrálo mnoho věcí. Microprose bohužel nakonec projekt přestala financovat, proto byl oficiálně bez budoucnosti, ale jelikož hra podporovala tvorbu i neoficiálních patchů, brzy se vytvořily celé týmy, které takové patche vytvářely, takže hra byla po celých těch dlouhých 7 let postupně aktualizována. Vytvářely se hlavně dva druhy patchů – patche grafické (např. Super Pack a BMS) a patche realističnosti (různé Realistic Patch, Real Sound apod.), které zahrnovaly obvykle dokonalejší a reálnější zvuky či určité dodělávky avioniky. Obecně vzato je tedy Falcon 4.0: Allied Force směsí Super Packu 4, BMS 2 a dalších drobnějších realistických patchů plus (a na to nesmíme zapomenout) nové bojiště – Balkán (+ původní remake Korey).

Vysvětlení „proč Allied Force?“ bude jednodušší, protože jsem to už částečně nakousl. Inu, „Allied Force“ je název operace NATO, která probíhala v roce 1999 na území Balkánu. Samozřejmě šlo o zajištění dodržování rezoluce Rady bezpečnosti OSN z 23.9.1998, proto začal dne 24.9.1999 v 19 hodin první útok (více o Allied Force zde). Jelikož zde mj. operovaly i F-16, je to zajímavá volba.

obrázek z článku obrázek z článku obrázek z článku

S čím si zalétáme?
Možná je tento bod recenze zcela zbytečný, protože je to od začátku jasné, ale stejně musím zmínit vše konkrétně. Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše – jelikož je Falcon 4.0 simulátorem F-16, zalétáme si pouze s F-16. Slovo „pouze“ zde asi není zcela na místě, protože F-16 je nejrozšířenějším stíhacím letounem NATO. Přesněji bych tento letoun charakterizoval jako víceúčelový lehký stíhací bombardér schopný plnit úkoly za každého počasí a v noci. V F4:AF si zalétáte s jeho verzemi F-16AM (Mid-Life Upgrade – jedná se o F-16A v provedení Block 5-15, které byly od roku 1996 upravovány na standard F-16C), F-16C Block 30/32, 40/42, 50/52 (liší se od sebe motorem – F-16C Blocky 30, 40 a 50 mají silnější motory General Electric, F-16AM a F-16C Blocky 32, 42 a 52 mají motory Pratt & Whitney). Mrzí mě jenom to, že se toto rozdělení ve hře malinko míjí účinkem, protože použitý 3D model je bohužel u všech typů stejný (což by neměl, protože F-16AM má jinou kýlovku, letouny s motorem GE mají větší nasávač a také výpusť turbíny).

Jak se ve hře létá?
Začnu pěkně popořadě. Letový model použitý ve hře je pro vámi ovládaný letoun podle všeho realistický. Samozřejmě nemám možnost srovnání, protože jsem v opravdové F-16 nikdy neseděl, ale budeme věřit vývojářům. Letoun se chová celkem normálně.

obrázek z článku obrázek z článku obrázek z článku

Vývojový tým Lead Pursuit sliboval kromě jiných zlepšení také zdokonalení umělé inteligence. Nemohu pořádně zhodnotit umělou inteligenci pozemních jednotek a lodí, ovšem protiletecká obrana mi přišla dobrá, pozemní jednotky spolu opravdu bojují, takže zde bych asi problém neviděl. Okolní letadla létají na první pohled dobře, ale k realitě to má opravdu daleko. Když pominu, že na ostatní letadla neplatí taková realističnost letového modelu jako na vás, tak ale nemohu nezmínit někdy až tristní chování vlastních letadel. Každý útok se skládá z více vln, přičemž ta první obvykle ničí protileteckou obranu, druhá čistí vzdušný prostor pro bombardovací mise a dále se „pouze bombarduje“ za podpory letadel s A-A raketami a probíhají pozemní akce. Bohužel ale vaši soukmenovci moc letový plán nedodržují, obvykle útočí na první nepřátelský objekt, který vidí (i přesto, že není u bodu útoku a neslučuje se s plánem mise), takže se třeba ničení protiletecké obrany míjí často účinkem a z vaší následující mise se stane neuvěřitelná smršť, ze které je dosti těžké vyjít bez úhony. Není to sice tak hrozné, jak jsem to zřejmě nastínil, ale někdy vám to pekelně zatopí. Obvykle první vlny akcí bývají méně úspěšné, později to jde lépe.

Zmiňoval jsem se, že F4:AF docela reálně simuluje avioniku F-16. Zase – nemohu to potvrdit z vlastní zkušenosti v reálné F-16, ale radarové módy jsou vyvedeny dle reálné F-16 a oproti původnímu Falconu 4.0 fungují daleko realističtěji, hlavně A-A mód TWS. Téměř všechna tlačítka, „kroutítka“ a „přecvakávátka“ v kokpitu jsou myší plně klikatelná. Oproti původnímu Falconu 4.0 byl kokpit ještě o stupínek „zreálněn“ a také přibyly dva nové panely vedle sedačky pilota (ovládání elektřiny, avioniky, paliva a manuální nastavování statické polohy klapek. Díky (či kvůli?) reálné avionice je tento simulátor velmi obtížný, možná by se dal zařadit do kategorie „hardcore“. Pokud nehrajete (jak se říká) „na easy“, ale vše na „realistic“, promění se váš počítač v takový malý domácí virtuální mezinárodní konflikt s reálnou F-16 před nosem. Upozorňuji proto, že F4:AF není simulátor pro arkádové piloty – F4:AF je profesionální simulátor F-16 se vším, co k tomu patří (i 700 stránkový manuál).

Ještě se malinko pozastavím u rádiové komunikace – F4:AF je takový jeden velký dialog, protože rádio se ve hře netrhne při operaci tolika jednotek a při různých varování AWACSu. Jak to ale funguje v praxi? Navádění letiště je parádní, tam není co dodat. Spojování s AWACSem je fajn, bez potíží… ostatně vše ostatní taky, jak příkazy „křídlu“ nebo formaci, tak i komunikace s tankerem. Prostě dobře odvedená práce. Jenom bych ve hře uvítal více vlastních zvuků jako komentáře aj., jinak opravdu fajn.

obrázek z článku obrázek z článku obrázek z článku

Herní módy
Předem, než začnu popisovat herní módy a kampaň, musím zmínit jednu podstatnou věc. Již jsem do systému kampaně malinko zabrousil, stejně tak do typu vaší úlohy ve hře, teď to trochu upřesním. Po vytvoření vlastního pilota, výběru či nahrání vašeho „xichtíku“, letky, názvu letky a přezdívky (např. Matěj „Joker“ Gottwald), si musíte uvědomit, že není možné ve hře zemřít, resp. když zemřete, započítá se vám to do statistik, ale Matěj Gottwald bude stále aktivní. To je velmi důležité. Kromě vašich úmrtí se samozřejmě do vašeho profilu započítávají obvyklé věci, jako je hodnost, počet nalétaných hodin v F4:AF, počet misí, kampaní, zničených pozemních a vzdušných cílů, také se vám započítává tzv. „Ace factor“ z online hraní (aby bylo hned jasné, s kým máte tu čest – je to jakýsi ukazatel zkušenosti pilota, ale platí pouze pro online a také se pouze online započítává) či výsledky z „dogfight“ (jeden z módů hry, dostaneme se k němu). Nedílnou součástí vašeho profilu jsou zajisté i obdržené medaile.

Instant action je jednoduše charakterizován tím, jak se jmenuje – rychlá akce, neboli dostanete možnost zvolit si kde, kdy a proti komu bojovat, počítač vygeneruje misi a vy už jenom střílíte. Máte na výběr z A-A a A-G boje s možností výběru obtížnosti a zda se mají zapojit SAMy a AAA.
Dogfight je mód, který je možno hrát i online. Jedná se o leteckou bitvu až 4 týmů proti sobě. Navolíte si zde mj. kdo s kým, kdo proti.
Training – no, co k tomuhle napsat? Prostě tréninkové mise, každá se zaměřuje na určitou problematiku (od základního ovládání letadla, přes A-A a A-G radarové módy až po tankování za letu či manévrový souboj).
Tactical engagement je soubor všelijakých jednotlivých misí s konkrétním cílem. Je zde i jednoduchý editor misí.

Zběžně se ještě zmíním o ACMI (prohlížení letových videí, dá se z nich mnohé naučit, můžete ukládat i ta svá) a Tactical reference (databáze všech jednotek ve hře, jejich 3D model, radarový tón a také informace k nim). Teď se ale vrhneme na poslední a bezesporu nejzajímavější herní mód a tím je…

obrázek z článku obrázek z článku obrázek z článku

Kampaň
Konečně se dostáváme k popisu jedné z nejlákavějších věcí na F4:AF, tedy k popisu kampaně a jejího průběhu. Jak jsem již řekl, ve hře máte k dispozici celkem 2 „divadla“ – tradiční Koreu a nový Balkán. Neznamená to ale, že máte k dispozici pouze 2 kampaně! Kampaní je celkem 6 – 3 u každého území. Jedná se o Koreu v době konfliktu, Koreu 2005, Koreu 2015 a stejné protějšky pro Balkán (normální, 2005 a 2015).

U většiny simulátorů jsou kampaně pouhým shlukem relativně logicky do sebe zapadajících misí, ale odpudivé je, že vy sami jste vlastně hlavními aktéry úspěchu či neúspěchu celé kampaně. V F4:AF ovšem ne – zde jste to, co byste byli v pravé válce – jedním jediným článkem. Všechny ostatní jednotky, ať už pozemní či vzdušné, mají své úkoly a ty více či méně plní. Proto pokud před bombardovací misí vaší letky dvou F-16 vyslaných zničit tankovou divizi váš „předvoj“ nesplní svou misi dokonale, můžete počítat s tuhou protileteckou obranou. A takhle bych mohl pokračovat dál. Ale vraťme se ještě k principu celé kampaně – kampaň běží nezávisle na vás v reálném čase, vy si pouze můžete vybrat, zda a kterého z budoucích nebo dokonce probíhajících letů F-16 se zúčastníte či zda mu budete velet nebo budete „pouhé“ křídlo. Je ku přikladu 10:25 a máme zde probíhající let, kdy se letouny podle letového plánu blíží k pobřeží a třeba také let, který startuje až v 10:53 a můžete se jej zúčastnit od samého počátku. Nechce se vám přelétat Jaderské moře? Žádný problém, berte let číslo 1. Nebo snad chcete letět let celý či nevyhovuje vám úkol toho probíhajícího? Leťte let číslo 2 nebo počkejte na nějaké zajímavější nabídky ;-). Samozřejmě, takhle byste uvažovat neměli (a já to ani nedělám), ale ta možnost tu je. Doufám, že jsem vám alespoň trochu nastínil průběh kampaní.

Grafika
Grafika F4:AF je na dnešní poměry dosti zastaralá, protože se od roku 1998 téměř nezměnil grafický engine. To ovšem neznamená, že hra vypadá tak, jako vypadala ta původní – to ne! Právě SuperPack 4 a BMS 2 udělaly své – 3D modely se velmi rapidně zlepšily, i když se to nedá tvrdit úplně vždy, protože některé méně frekventované jednotky mají 3D model buď původní nebo tomu původnímu velmi podobný, ale obecně byly 3D modely zdokonaleny téměř na jedničku s hvězdičkou! Musím přiznat, že takhle kvalitní 3D modely letadel jsem ještě u leteckého simu neviděl (pozemní jednotky jsou horší… ty ale zas tak často neuvidíte ;-)), protože v tomto enginu se vývojáři nemohli schovat za moderní DirectX efekty. Textury samozřejmě doznaly obdobných změn – rapidně se zvýšilo jejich rozlišení.

obrázek z článku

Pokud bych měl mluvit o tom, co se nachází na zemi, tak je to celkem rozporuplné. Sice nám přibyly 3D stromy a trochu se zvýšil i počet budov ve městech, ale stále nejlépe z objektů na zemi vypadají letiště, která jsou jednak podle svých reálných předloh (tedy alespoň půdorysem a umístěním). Celá země je pokryta dlaždičkami pro zjednodušení, města jsou z větší části pouhé textury, sem tam domek. Je sice pravda, že zem by mohla být lepší, ale přiznejme si to – jak moc ji při náletu na cíl v rychlosti kolem 700 km/h při režimu CCIP sledujete? :-D

Celkem vyvedené mi přišly i 3D mraky, které jsou fakt fajn, jenom mohly zmizet ty plošné… ty hře opravdu jenom kazí celkový dojem, protože je jedná pouze o placku s texturou. Tohle je snad největší neduh grafiky hry, jinak fajn. S hrami typu Lock On nebo s novým Flight Simulatorem se to sice moc srovnávat nedá, ale je to více než dostačující.

Zvuk
Tady se nebudu moc rozepisovat, jelikož nemám co bych příliš komentoval. Zvuky v a vně F-16 jsou velice povedené, namáhání draku se taky povedlo, rádiové rozhovory nemá smysl komentovat a zvuky ostatních jednotek jsou víceméně zanedbatelné, ale taky dobré. Výbuchy jsou opravdu dobré, to samé platí asi o všech ostatních zvucích. Prostě – zvuk v F4:AF je takový, jaký by měl být.

Multiplayer
Přiznám se, že jsem neměl možnost hraní po síti vyzkoušet, ale dle tvrzení jiných, velice fundovaných lidí, musím říci, že F4:AF má velmi dobrý a stabilní multiplayer, ovšem s jednou drobnou chybou – nepřesností v umisťování objektů, jinak řečeno – F4:AF není hra pro virtuální akrobatické skupiny, které létají těsné formace. Těm by se drobné chvění a poskakování objektů asi nelíbilo.

Závěr
Jak bych konečně hru zhodnotil? Inu, jsem sice hodně ovlivněn tím, že F-16 je můj život, ale budiž, budu se snažit být nestranný. Tedy… Falcon 4.0: Allied Force je hra pro opravdové virtuální piloty, kteří nechtějí létat se Spitfirem a střílet z kulometu, ale chtějí silný nadzvukový stroj, dokonalý systém boje a kampaní a také maximum reality při akceptování horší (nicméně velmi povedené) grafiky. F4:AF prostě není hra, ale simulátor F-16, což je především to, co by si měl každý před koupí této hry zapamatovat!

Hodnocení

[UL][LI]Grafika: 70%[/LI]
[LI]Zvuk: 89%[/LI]
[LI]Hratelnost: 96%[/LI]
[LI]Multiplayer: 78%[/LI]
[LI]CELKEM: 83%[/LI][/UL]


Testováno na:
Windows XP SP1 a SP2, AMD Duron 800MHz, 384MB RAM, 40GB 7200 ot. disk, 64MB GeForce 2 MX400
Poznámka: Běžela obecně plynule.


Zajímavé odkazy:
Web týmu Lead Pursuit
Web zabývající se Falconem 4.0
Zahraniční web o F-16
Tuzemský oficiální web o F-16

(Screenshoty převzaty ze serveru GameZone.cz.)



Publikováno: 22.10.2005 v rubrice PC hry - Recenze
Diskuze: 5 příspěvků
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk



čara Falcon 4.0 Allied Force - patche (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))
čaračara Re: Falcon 4.0 Allied Force - patche (Marek Ĺ ĹĽastnĂ˝)
čara Falcon 4.0 AF 1.04 (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))
čara Falcon 4.0 AF 1.05 (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))
čara Info. (Marek)

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona