... aneb časopis studujících
The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth - Zlo

obrázek z článku

Zdravím všechny z vás, kteří se nezalekli temnoty ve všech jejích podobách a zároveň se odhodlali postavit silám Dobra. Seznámím vás s těmi, kteří byli pro zlo přímo stvořeni, a kteří za své přesvědčení snad ani nemohou, až po ty, ve kterých je zlo zakořeněno víc než stromy ve Fangornském lese. Po stručném popisu vojsk temnot ještě rozeberu samotnou kampaň, v níž se mění Tolkienovy dějiny Středozemě už první misí.

Samotná armáda se rozděluje na část pocházející ze Železného pasu a na vojska pocházející přímo z říše zla, Mordoru. Pánové Sauron a Saruman mají oba pod palcem mocná vojska, leč zdá se mi, že původně mírumilovný přítel Gandalfa má ve své moci silnější armádu. Počet jeho stoupenců v jednom oddílu je poměrně veliký (asi 10 ks) a kvalitou se blíží Gondorským bojovníkům.

obrázek z článku obrázek z článku

Základní jednotka je samozřejmě Skurut bojující velmi známým skurutím mečem, nosí plátové brnění, které se stejně jako ruční zbraň dají vylepšit. Zezadu je podporují střelci z kuše, kteří se dostřelem samozřejmě nevyrovnají např. elfům, ale jejich rány jsou dostatečně průrazné na to, aby si s početně slabšími nepřáteli vyrovnali účty. Další podstatní vojáci jsou kopiníci, kteří bez problémů odvracejí útoky jezdectva a zamezují tak ztrátám způsobeným rozjetými koňmi. Osvědčilo se spojit dva oddíly kopiníků se skuruty a čtyři tlupy střelců znovu s pěšáky. S touto armádou a občasnou podporou obléhacích strojů se dá bitva o Středozem bez problémů vyhrát a až budete moci vyvolávat Balroga, odpadnou i katapulty či beranidla. Další zajímavá jednotka je Berserker, jenž sám o sobě jen zabírá cenné velitelské body, ale vhodně využit způsobí dokonalý rozvrat nepřátelských sil. Umístěn na žebřík, který se později opře o hradby protivníka, bleskově skočí mezi snažící se obránce a rozmáchlými ranami je hubí, nebo sráží ze zdi dolů. Jeho ještě nebezpečnější vlastností je zapalování min trhajících hradby jako kusy papíru a způsobujících tak těžké škody. V líhni se narodí vždy pouze jeden, což ho spolu s cenou výroby činí, i přes zjevné fyzické výhody, nevhodným pro běžný boj v poli. Obdobou jízdy v Železném pasu jsou jezdci na Vrrcích. Ti v plném trysku sráží i oplátované Gondořany a s trochou zkušeností je pouhým nárazem dokáží dokonce zabít. Sarumanovo obléhací vybavení se dá shrnout velmi krátce - hahrnuje balisty, beranidla, žebříky a miny, jejichž vynikající vlastnosti jsem popsal už u Berserkera. Z budov jsou zajímavé tvrze, které vyrovnávají absenci hradeb u temných táborů. Na získávání surovin se hodí hutě (zlevňují vylepšení a obléhací stroje) a jatka (snižují cenu jezdců na vrrcích).

obrázek z článku

Mordorské síly zahrnují obyčejné beznadějně nejslabší skřetíky, které od okamžitého vyhubení drží dál pouze početnost hordy. Ze strategického hlediska je zajímavým elementem jejich cena, která se rovná nule. Líhně na třetí úrovni a pasivní kouzlo Povolání hord zajišťují velmi rychlý přísun čerstvých bojovníků, kteří se většinou nedožijí ani druhé úrovně a jichž je v pořádném boji opravdu vysoká spotřeba. Ve stejných líhních se vyrábějí i lučištníci, kteří už nejsou zadarmo, ale už také nejsou tak zoufale slabí. Pokud jim vyzkoumáte ohnivé šípy a pro větší šanci na přežití je spojíte s obyčejnými skřety, je tu jistá šance, že postoupí i na nějaký vyšší level. V Mordoru se dá vynalézt pouze vlajkonoš a ohnivé šípy, takže své ošklivé svěřence nepodpoříte ani kvalitnějšími zbraněmi. V paláci Haradských můžete přivádět na svět vrhače kopí, kteří jsou sice celkem kvalitní, ale v oddílu je jich prostě moc málo na to, aby se dali v bitvě nějak zásadně zneužít. Jejich výhoda tkví v tom, že se dají poslat do plošin na zádech olifantů, a tak pod ochranou čtyř tisíc „bodů životnosti“ přerostlého slona mohou v klidu metat své oštěpy. Vojáci Rhunu jsou opravdovou elitou mezi ostatními humanoidními ctiteli zla. Není jich sice příliš (5 + eventuelně vlajkonoš), ale dokážou si poradit i s cválajícími jezdci. Je jenom škoda, že je nelze nějak zásadně vylepšit. Naprosto strašliví v rukou dobrého stratéga mohou být horští obři. Dobrého stratéga jsem zmínil cíleně, protože obři jsou sice hroziví, ale pokud je pošlete proti velké skupině střelců, nebudou mít mnoho šancí na přežití. Zákeřní lučištníci si totiž vždy zasednou na jednoho velikána a ten je za chvíli v pekle (kam jinam by asi po smrti šel, není-liž pravda?). Na první úrovni je dobré nenutit obrům kyje ani kameny, aby se mohli plně věnovat ozdravnému pojídaní skřetů. S druhou úrovní získají regeneraci a pokud jim dáte do spárů kyje, velmi se jim rozšíří pole působnosti, a tak začnou pořádat skupinové lety nejen pěšáků, ale i koní, katapulty zničí na jednu či dvě rány a i hradby či věže budou pro jejich ostnaté zbraně příliš málo kvalitní. Ještě mnohem silnější než obři jsou olifanti, už pouhým svým nemotorným pohybem vraždící nepřátele po tuctech. Na zádech mají jakousi věž, do níž se, jak jsem již popsal výše, dají poslat Haradští. Tato stavba je však silně hořlavá, a tak je důležité, držet střelce s ohnivými šípy od ní co nejdál. Další důležitá informace je, že pokud olifant chytne přímý zásah katapultem, letící kámen z něj vyrazí a usmrtí veškeré střelectvo. S druhou úrovní, stejně jako obr, získává regeneraci. Podstatným vojákem je ještě obr s bubnem, který pomocí svého nástroje udílí okolním jednotkám obrovský bonus (+50% útok a obrana a neuvěřitelných 300% zkušeností).

obrázek z článku

Obléhací stroje zahrnují katapulty, beranidla a obléhací věže. V bitvě u Minas Tirith ještě dostanete z filmu známé beranidlo s psí hlavou, díky němuž nepřátelské hradby skoro padají strachy. Budovy Mordorských jsou tak obligátní, že je nebudu dalekosáhle rozebírat.

obrázek z článku obrázek z článku

Temných hrdinů je v porovnání s těmi dobrými žalostně málo, všeho všudy čtyři, ač například obři na vyšších levelech jsou silnější než leckteří hrdinové. To je vskutku pravda, protože v bitvě o Zlatou síň Rohirů jsem ani neviděl, kde se mi pokoušela konkurovat Eowyn, jak rychle ji skuruti zlikvidovali a uznejte, že tohle se s obrem těžko stane. Saruman má k dispozici rázovou vlnu (odhodí nepřátele před mágem), ohnivou kouli (dají se s ní hubit vojáci a ničit stavby), povolání Červivce (jednotky z cílové zóny jsou chvíli na té „správné“ straně konfliktu) a jakési kouzlo na přidávání expů, které ale selhává u zkušenějších vojínů. Lurtz, s nímž budete čistit Amon Hen, má vynikající schopnost paralyzovat nepřátelského hrdinu, může přehazovat zbraně (luk a meč), k meči se vztahuje schopnost propadnout jakémusi bojovému šílenství, s pátou úrovní získá pasivní schopnost vůdcovství (+100% útoku pro okolní vojáky) a nakonec získá schopnost, díky níž budete ze zabitých jednotek získávat suroviny, ale tato vlastnost se míjí účinkem, pokud máte vyzkoumané příslušné kouzlo. Witch king a Nazgul jsou veskrze stejní, jenom král je o něco silnější (má vůdcovský bonus a lepší fyzické vlastnosti), oba mohou strašlivě zařvat, což většinou způsobí nekontrolovatelný úprk protivníků. Toto je o zlých hrdinech asi vše, co stojí za to zmiňovat.

Kouzla jsou velice podstatnou součástí a všeobecně platí, že je vhodné používat je jak jen to jde, protože po výzkumu už jejich aplikace nic nestojí. Důležité je kouzlo devastace, které upotřebíte hlavně v bitvě v Amon Henu, kde budete na štíru se surovinami a tímto je rychle a efektivně získáte. Pokud míníte na nepřítele posílat obrovské množství zadarmo vyráběných skřetíků, vyplatí se propracovat se ke kouzlu povolání hord. Zajímavá je Temnota, která uvrhne zemi pod sebou do stínu mraků a přidá spřáteleným vojákům různé bonusy. Zdaleka nejlepší kouzlo je však povolání Balroga. Už jeho příchod mezi obyčejné smrtelníky je doprovázen obrovským výbuchem, jež ničí vše živé v okolí. Bez problémů rozbije bránu či skácí věž. Další šance na přežití nepřátel je přímo úměrná tomu, jak rychle dokážou prchat, čímž si ale stejně moc nepomohou, protože Balrog létá velice rychle. Pod správným vedením dokáže srovnat se zemí i největší sídliště nepřátel a pak si zase jen tak zmizet.

V kampani začínáte obranou Železného pasu před Enty (platí na ně ohniví střelci) a už tím, že úspěšně splníte tento úkol, uděláte první krok na trati svých vítězství a změn dějin celého světa. Dále budete pokořovat Rohanská území, dobudete Helmův žleb, zničíte Zlatou síň, ale především budete s Lurtzem bojovat v Amon Henu, kde vyhladíte většinu společenstva prstenu (samozřejmě bez Sama, Froda a Gandalfa, který si rozumně zvolil raději Balroga než vás). Další zlomový bod je pokoření Haradských klanů na jihu, čímž je začleníte do svého mordorského kontingentu. Potom v Odulině doupěti zabijete hobity a seberete Prsten. K této činnosti vám pomůže Odula osobně a samozřejmě Glum. Tak získáte cenných 10 kouzelných bodů. A pak můžete rovnou vtrhnout do Minas Tirith a vyhrát tak celou kampaň, nebo se pustit do dlouhého dobývání celé Středozemě.

obrázek z článku



Publikováno: 24.6.2005 v rubrice PC hry - Recenze
Diskuze: žádný příspěvek
Autor: AleĹĄ JelĂ­nek (Autor)
Náhled pro tisk




Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona