Příklad projektu
Projekt: Vnitřní krajina
Realizace: Honza Burian
Typ projektu: Arteterapie, focusing
Počet instuktorů: 1
Doba na přípravu: 10m
Doba trvání: 2-3 hodiny i s reflexí.
Potřebný materiál: Pokud se pracuje v přírodě,
pak je možno nasbírat přírodní materiál. Pokud se hraje v místnosti, použijeme
velké balicí papíry, tužky a barvy.
Cíl: Propojení emocí ve formě slov (na papírku) s jejich skutečným odrazem v tělesném prožívání. To umožňuje lépe porozumět jak nás emoce ovlivňují, získávat nad nimi větší kontrolu, naučit se jak podporovat příjemné prožívání a naopak jak jak lépe zvládat stresové situace. Použití přírodních materiálů navíc umožňuje uvědomit s jakými přírodnímy symboly jsou pro nás rpzné emoce a tělesné prožitky spojeny.
Instrukce: Účastníci se rozdělí do dvojic. Pokud
někdo nemůže najít dvojici, pomůže mu instruktor. Každý si najde místo najde
místo, které mu je blízké a na které si může příjemně lehnout. Lehne si do
libovolné příjemné pozice. Druhý z dvojice vytvoří nějakým způsobem obrys
postavy (vyryje čáru do písku, obloží kamínky listím, či větvemi, vysype obrys
pískem, nebo použije křídu či barvy). Jakým způsobem bude obrys postavy
vytvořen, by měl určit ten, kdo leží. Pak se dvojice vystřídá. Dále tvoří již
každý sám.
Instruktor dá každému papírek, na kterém bude napsána jedna
pozitivní emoce. Účastník se na chvíli pohodlně usadí a krátce se soustředí
na své tělo. Může se například párkrát zhluboka nadechnout, uvědomit si dotyky
se zemí, tělesnou pozici a ostatní smysly (jak mám v puse, co cítím, co
vidím, co slyším ). Potom se každý pokusí ve svém těle zaznamenat pocity, které
se váží k zadané emoci. Opět to nemusí trvat dlouho.
Nakonec účastník znázorní zaznamenané pocity v obrysu
své postavy pomocí dostupných materiálů. Poté může od instruktora obdržet
papírek s jinou emocí. Tentokrát mohou být emoce i negativní, ale
instruktor upozorní účastníky, že mohou negativní emoci odmítnout – v tom
případě dostanou emoci pozitivní. Účastníci by měli znázorňovat jednotlivé emoce
v tom samém tělesném obrysu.
Rizika: Aktivita není fyzicky náročná, avšak může vést k neočekávaně silnému tělesnému a emočnímu prožívání. Potenciální riziko mohou nést zejména negativní emoce. Nikdo by neměl znázorňovat více než jednu negativní emoci a všichni mohou negativní emoce zcela odmítnout. Je dobré sledovat, zda některý z účastníků nezačíná projevovat příznaky smutku či agrese. Je třeba aktivitu včas reflektovat. Vhodná může být neverbální reflexe, kdy účastník zakřičí nebo udělá nějaký pohyb a tím vyjádří své pocity.