© Copyright Jozef Karika®
Abychom předešli zbytečným diskusím poznamenejme hned úvodem, že spor o autenticitu Necronomiconu a Lovecraftových mýtů nepovažujeme za důležitý a přikláníme se k postmodernímu přístupu chaos-magie objasňovaném P. Hinem: „Na rozdíl od množství magických systémů, které jsou všechny založeny na určité mýtické nebo historicky odvozené minulosti (jako Atlantida, Lemurie, Albion, atd.), chaos-magie se volně inspiruje science-fiction, kvantovou fyzikou a čímkoliv jiným, co si její praktici zvolí. Spíše než se pokoušet obnovit a udržovat tradici vedoucí nazpět do minulosti (a k bývalé slávě), je chaos-magie přístupem umožňujícím jedinci využít cokoliv, co považuje za vhodné jako dočasnou víru, nebo systém symbolů. To, na čem záleží, je výsledek jaký získáte, ne ‚autenticita' použitého systému.“ ([115], 10).
Stejně tak A. Hulse o obou verzích Necronomiconu tvrdí: „Z těchto dvou verzí knihy Necronomicon se odvíjí nová magická tradice, obohacená novými mocnými jmény, která se zakládají na hierarchii kosmických sil, jež předcházely starověkým bohům a bohyním Babylonu a Sumeru. Ať už je to celé vymyšlené, nebo ne a skutečný Necronomicon samozřejmě nikdy neexistoval vně Lovecraftovy imaginace, přesto jsou obě tato díla, totiž Necronomicon a Crowleyho magické texty, základními texty moderní magie. Budoucí generace mágů budou považovat obě tyto tradice za skutečné a autentické magické učení minulosti asi tak, jako my dnes nahlížíme dílo Deeovo, Agrippovo a mnoha dalších.“ ([121], 94). V zásadě tedy může být jakýkoliv "vymyšlený" koncept cennější, než historicky autentický systém, ukáže-li se v individuální magické praxi jako efektivnější stimulans víry 1.
Korespondence Prastarých a Lovecraftových zón se sefirami Stromu života podle K. Granta:
Sefera (klifa) |
Lovecraftův korelát |
Keter |
Yuggoth (Kadath) |
Chochma |
Kadath (Azathoth) |
Bina |
Cthulhu |
Daat |
Yog-Sothoth |
Chesed |
Nodens |
Gebura |
Hastur |
Tiferet |
Azathoth |
Necach |
Shub-Niggurath |
Hod |
Nyarlathotep |
Jesod |
Yig |
Praktik může navazování komunikace s Prastarými započít skrze jejich velekněze - „pána vodní propasti“ - Cthulhu, snícího v podmořském městě R´lyeh. Cthulhu dokáže stimulovat lidskou snovou aktivitu do forem, ve kterých dochází ke zhlídnutí gigantických bizarních měst Prastarých; později k vizím samotných Prastarých a komunikaci s nimi. K navazování snového kontaktu s Cthulhu může mág využít metody sigilární magie, postupy snění nebo bdělého snění. Efektivním je Lovecraftovo zaklínadlo uctívačů kultu Cthulhu, nesoucí nelidský původ: Ph`nglui mglw`nafh Cthulhu R`lyeh wgah`nagl fhtagn.
Toto zaklínadlo je vhodné opakovat před usnutím spolu s dynamizovaným přáním navázání kontaktu. Kromě vizí nelidsky působících skulptur a monumentálních budov je prvním znakem blížícího se setkání s Prastarými výskyt tzv. zvědů (Castaneda) v mágových snech a to ve formě šoggotů - slizkých proměnlivých „organických“ mas, nesoucích nejčastěji chobotnicovité prvky. 2
Pro tvorbu základních rituálů a magických postupů s Prastarými vypracoval fráter Tenebrous základní korespondenční síť.
Prastarý |
Charakteristika |
Směr |
Živlový atribut |
Znamení |
Yog-Sothoth |
krajní manifestace prvotního chaosu |
jih |
pozitivní oheň; aktivní duch |
Lev |
Azathoth |
vládce vesmíru |
jih |
negativní oheň; pasivní duch |
Lev |
Hastur |
hlas Prastarých |
východ |
vzduch |
Vodnář |
Dagon |
praotec moří |
západ |
voda |
Škorpión |
Shub-Niggurath |
černý kozel lesů s tisícem kůzlat |
sever |
zem |
Býk |
Nyarlathotep |
plazivý chaos, posel Prastarých |
- |
éter |
- |
V následujících tabulkách přihlížíme k sumero-babylónské verzi Necronomiconu.
Základní korespondence:
Božstvo/Zonei | Sféra | Číslo | Barva | Západní korelát |
---|---|---|---|---|
Enlil | primum mobile | - | - | Pagros |
Enki; Lumashi | sféra stálic | - | - | Naedis;Brugel |
Adar | saturnská | čtyři | černá | Zazel |
Marduk | jupiterská | deset | purpurová | Hismael |
Nergal | martická | osm | tmavočervená | Barcabel |
Shammash | sluneční | dvacet | zlatá | Sorat |
Inanna | venušská | patnáct | bílá | Kedemel |
Nebo | merkurská | dvanáct | modrá | Taftartarat |
Nanna | lunární | třicet | stříbrná | Chašmodaj |
Živlové korespondence:
Božstvo/Zonei | Sféra | Číslo | Barva | Západní korelát |
---|---|---|---|---|
Enlil | primum mobile | - | - | Pagros |
Enki; Lumashi | sféra stálic | - | - | Naedis;Brugel |
Adar | saturnská | čtyři | černá | Zazel |
Marduk | jupiterská | deset | purpurová | Hismael |
Nergal | martická | osm | tmavočervená | Barcabel |
Shammash | sluneční | dvacet | zlatá | Sorat |
Inanna | venušská | patnáct | bílá | Kedemel |
Nebo | merkurská | dvanáct | modrá | Taftartarat |
Nanna | lunární | třicet | stříbrná | Chašmodaj |
Zodiakální korespondence:
Znamení | Božstvo | Západní korelát |
---|---|---|
Beran | Agru | Amiel |
Býk | Kakkab u alap shame | Phobifel |
Blíženci | Re´u kinu shame u tu´ame rabuti | Quocenel |
Rak | Shittu | Diviron |
Lev | Kalbu rabu | Awmaiah |
Panna | Shiru | Nefekel |
Váhy | Zibanitum | Sycion |
Štír | Akrabu | Gawegudon |
Střelec | Pa-bil-sag | Heilulon |
Kozoroh | Suxur mash | Roquael |
Vodnář | Gula | Vobadel |
Ryby | Dilgan u rikis nuni | Casiwon |
Klifotické korespondence 50-ti Mardukových jmen 3:
Číslo | Jméno | Přivolávací slovo | Sefira/ | Západní korelát (vládce pětice) |
---|---|---|---|---|
klifa | ||||
1. | Marduk | DUGGA | ||
2. | Marukka | - | ||
3. | Marutukku | - | Malchut | Lilit |
4. | Barashakushu | BAALDURU | ||
5. | Luggaldimmerankia | BANUTUKKU | ||
6. | Nariluggaldimmerankia | BANRABISHU | ||
7. | Asaruludu | BANMASKIM | ||
8. | Namtillaku | BANUTUKUKUTUKKU | Jesod | Chašmodaj |
9. | Namru | BAKAKALAMU | ||
10. | Asaru | BAALPRIKU | ||
11. | Asarualim | BARRMARATU | ||
12. | Asarualimnunna | BANATATU | ||
13. | Tutu | DIRRIGUGIM | Hod | Taftartarat |
14. | Ziukkinna | GIBBILANNU | ||
15. | Ziku | GIGGIMAGANPA | ||
16. | Agaku | MASHGARZANNA | ||
17. | Tuku | MASHSAMMASHTI | ||
18. | Shazu | MASHSHANANNA | Necach | Kedemel |
19. | Zisi | MASHINANNA | ||
20. | Suhrim | MASHSHANERGAL | ||
21. | Suhgurim | MASHSHADAR | ||
22. | Zahrim | MASHSHAGARANNU | ||
23. | Zahgurim | MASHTISHADDU | Tiferet | Sorat |
24. | Enbilulu | MASHSHANEBBU | ||
25. | Epadun | EYUNGINAKANPA | ||
26. | Enbilulugugal | AGGHA | ||
27. | Hegal | BURDISHU | ||
28. | Sirsir | APIRIKUBABADAZUZUKANPA | Gevura | Barcabel |
29. | Malah | BACHACHADUGGA | ||
30. | Gil | AGGABAL | ||
31. | Gilma | AKKABAL | ||
32. | Agilma | MASHSHAYEGURRA | ||
33. | Zulum | ABBABAAL | Chesed | Hismael |
34. | Mummu | ALALALABAAAL | ||
35. | Zulummar | ANNDARABAAL | ||
36. | Lugalabdubur | AGNIBAAL | ||
37. | Pagalguenna | ARRABABAAL | ||
38. | Lugaldurmah | ARATAAGARBAL | Bina | Zazel |
39. | Aranunna | ARAMANNGI | ||
40. | Dumuduku | ARATAGIGI | ||
41. | Lugalanna | BALDIKHU | ||
42. | Lugalugga | ZIDUR | ||
43. | Irkingu | BARERIMU | Chochma | Naedis/Brugel |
44. | Kinma | ENGAIGAI | ||
45. | Esizkur | NENIGEGAI | ||
46. | Gibil | BAALAGNITARRA | ||
47. | Addu | KAKODAMU | ||
48. | Asharru | BAXTANDABAL | Keter | Pagros |
49. | Nebiru | DIRGIRGIRI | ||
50. | Ninnuam | GASHDIG |
Podle Necronomiconu může kněz těchto 50 božích jmen využívat až poté, co vystoupí po „žebříku světel“ do „posvátného města“. Tento výstup můžeme chápat jako zdolání 22 stezek/tunelů Stromu. Podnětným experimentem může být v tomto případě skloubení 50-ti božích jmen Necronomiconu (+22 jeho božstev korespondujících s 22 stezkami Stromu) a 72 merkurských protigéniů, v kabale chápaných jako 72 protipólů „božích přívlastků“.
Číslo | Božstvo/boží jméno (Necronomicon) | Merkurský protigénius | Znamení/stupně | Charakteristika protigénia (Papus) |
---|---|---|---|---|
1. | Anna | Rurralel | Beran 0°–5° | hněv, hlučná povaha |
2. | Gudud | Dithedljah | Beran 6°–10° | všechno, co škodí živým bytostem |
3. | Sin | Sadohel | Beran 11°–12° | pochlebnictví, nevděk |
4. | Dlibat | Nathophel | Beran 16°–20° | špatná výchova, nebezpečné objevy |
5. | Agru | Phamugiah | Beran 21°–25° | nevědomost, špatné vlastnosti |
6. | Kakkab u alap shame | Thathumel | Beran 26°–30° | falešná ctižádost |
7. | Re´u kinu shame | Ibrah | Býk 1°–5° | překážka osvícení |
8. | Shittu | Ibodel | Býk 6°–10° | všechna půdě škodící znamení |
9. | Kalbu rabu | Cabuel | Býk 11°–15° | nenávist a licoměrnost |
10. | Shiru | Ahloiah | Býk 16°–20° | špatné zdraví |
11. | Umunpaddu | Wygel | Býk 21°–25° | pýcha, hněv |
12. | Zibanitum | Sasyel | Býk 26°–30° | lež, zneužití důvěry |
13. | Badur | Fajuviah | Blíženci 0°–5° | nevědomost, lež, omyl |
14. | Akrabu | Iburiah | Blíženci 6°–10° | nařčení, falešné svědectví |
15. | Pa-bil-sag | Robafel | Blíženci 11°–12° | schisma, sektářství |
16. | Suxur mash | Rebuiah | Blíženci 16°–20° | zrada |
17. | Mastabarru | Ruhiah | Blíženci 21°–25° | ateizmus |
18. | Gula | Vuxapel | Blíženci 26°–30° | nízcí lidé, pohoršující soudní spory |
19. | Dilgan u rikis nuni | Uguon | Rak 1°–5° | ztráty, zoufalství |
20. | Shammash | Ygumiah | Rak 6°–10° | odpadlíci, nepřátelé náboženství |
21. | Ag | Wugiah | Rak 11°–15° | nevědomost, předsudky |
22. | Kaimanu | Erhaliah | Rak 16°–20° | otroci, piráti |
23. | Marduk | Zuquel | Rak 21°–25° | nemoci, mory |
24. | Marukka | Ququel | Rak 26°–30° | poškozování |
25. | Marutukku | Vobipon | Lev 0°–5° | černá magie |
26. | Barashakushu | Povevel | Lev 6°–10° | zrádci, spiklenci |
27. | Luggaldimmerankia | Rizobiah | Lev 11°–12° | nevědomost, otroctví, nesnášenlivost |
28. | Nariluggaldimmerankia | Nivazol | Lev 16°–20° | katastrofy, mrtvice |
29. | Asaruludu | Zerozel | Lev 21°–25° | fanatismus |
30. | Namtillaku | Dehuvel | Lev 26°–30° | nestvůrné zjevy |
31. | Namru | Lebakel | Panna 1°–5° | hrabivost |
32. | Asaru | Hariasa | Panna 6°–10° | špatné vlastnosti |
33. | Asarualim | Ahihuje | Panna 11°–15° | podněcuje vzpouru |
34. | Asarualimnunna | Jahahel | Panna 16°–20° | nesvornost, válka |
35. | Tutu | Ahikavek | Panna 21°–25° | nespokojenost |
36. | Ziukkinna | Ledamen | Panna 26°–30° | chrání nespravedlivé |
37. | Ziku | Ahamiah | Váhy 0°–5° | opačný duchovní směr |
38. | Agaku | Leaher | Váhy 6°–10° | lež |
39. | Tuku | Jezaia | Váhy 11°–12° | vraždy dětí, zlá země |
40. | Shazu | Lehaha | Váhy 16°–20° | melancholie |
41. | Zisi | Likami | Váhy 21°–25° | odpadlíci |
42. | Suhrim | Janiel | Váhy 26°–30° | sklon ke zlu, zrady |
43. | Suhgurim | Habivue | Štír 1°–5° | rozkol |
44. | Zahrim | Hihaleja | Štír 6°–10° | války |
45. | Zahgurim | Lahisea | Štír 11°–15° | vládne atmosférou |
46. | Enbilulu | Lirea | Štír 16°–20° | duševní chaos |
47. | Epadun | Hilaasa | Štír 21°–25° | nepříjemná povaha |
48. | Enbilulugugal | Lahemi | Štír 26°–30° | neplodnost, přepych |
49. | Hegal | Luheve | Střelec 1°–5° | egoismus, nenávist |
50. | Sirsir | Lineda | Střelec 6°–10° | dobrodruhové |
51. | Malah | Hasiahah | Střelec 11°–15° | šarlatán |
52. | Gil | Ahimami | Střelec 16°–20° | pýcha, zloba, rouhání |
53. | Gilma | Laenan | Střelec 21°–25° | nevědomost |
54. | Agilma | Lahetin | Střelec 26°–30° | zhroucení říší |
55. | Zulum | Jahabem | Kozoroh 0°–5° | nepřátelé ctnosti |
56. | Mummu | Jelop | Kozoroh 6°–10° | pýcha |
57. | Zulummar | Hamiman | Kozoroh 11°–12° | zrada |
58. | Lugalabdubur | Lelajai | Kozoroh 16°–20° | hněv, vražda |
59. | Pagalguenna | Haleraha | Kozoroh 21°–25° | bankrot, finanční zruinování |
60. | Lugaldurmah | Ralezim | Kozoroh 26°–30° | neposlušnost, odpor |
61. | Aranunna | Lebamu | Vodnář 1°–5° | nepřirozená neřest, výstřednost |
62. | Dumuduku | Elhiah | Vodnář 6°–10° | mrzutosti, rozvod |
63. | Lugalanna | Elmujana | Vodnář 11°–15° | šílenství |
64. | Lugalugga | Ilihem | Vodnář 16°–20° | falešná moudrost, kritik |
65. | Irkingu | Hawamad | Vodnář 21°–25° | bouře, ztroskotání |
66. | Kinma | Elkanam | Vodnář 26°–30° | špatné vlastnosti |
67. | Esizkur | Jelaje | Ryby 0°–5° | omyl, předsudek |
68. | Gibil | Hajubah | Ryby 6°–10° | hlad, mor, škodlivý hmyz, neplodnost |
69. | Addu | Elhor | Ryby 11°–12° | právo, závěť |
70. | Asharru | Ihamabai | Ryby 16°–20° | ateizmus |
71. | Nebiru | Lejah | Ryby 21°–25° | rozkol, zrada |
72. | Ninnuam | Hamium | Ryby 26°–30° | zoufalství, sebevražda |
1 Velice diskutabilní je autenticita i tak zaužívaných systémů, jakým je tzv. systém kabalistický. Není tajemstvím, že Lévi, linie Zlatého úsvitu a později Crowley původní židovskou kabalu pozměnili a systematizovali natolik, že "kabala", jak ji pozná dnešní hermetismus, je víc umělou než autentickou soustavou, a mág, který se o ni opírá, je ve skutečnosti v podobné pozici, jako mág opírající se o Necronomicon, který je obdobnou změtí autentických starověkých pramenů a fikce.
2 Podle Lovecrafta A. Alhazred „připustil jejich pozemskou existenci pouze ve snech lidí žvýkajících určitou rostlinu s obsahem alkaloidů“. ([196], 165). Podobné bytosti, avšak temnějšího zabarvení a mírnějších, polo-lidských/polo-obojživelných tvarů, se objevují v mágových snech jako předzvěst kontaktu s Dagonem a představují tzv. Hlubinné - tj. Dagonovy sluhy. V této souvislosti působí zajímavě, že Lovecraft přiřadil vzývání Cthulhu snícího v potopeném městě R`lyeh stoupencům jisté odnože kultu vúdú. M. Bertiaux, velekněz novodobého vúdú kultu Černého hada (La Couleuvre Noire), popisuje jedno ze dvou hlavních center magické moci postupů húdú jako prastarý ostrov, který „...se potopil do oceánu a spolu s ním odešli i jeho mágové. Ti však nezemřeli, ale stali se duchy nesoucími rybí, žabí a plazovité formy. Učinili tak, aby mohli pokračovat ve svém díle pod oceánem v jejich obrovském chrámu na dně moře. ... Čím jsou starší, tím jsou mocnější. ... Je tam též prastarý král, který je velice mocným magickým duchem a ‚mistrem slov podmořského ostrova'. Nazýváme ho ‚Maitre' nebo zkráceně ‚Ma-Tr'. Je vládcem duchů na jeho ostrově a nadmíru mocným bohem vúdú.“ ([24], 1). Fráter Eirixion naznačuje souvislost těchto entit s archetypálním základem tarotového atu XIII. Smrt a znamení Škorpióna. Viz též Lovecraftovy povídky Volání Cthulhu a Dagon.
2 Zájemcům o praxi podle Necronomiconu doporučujeme prostudovat toto rozčlenění podle atributů jednotlivých Mardukových jmen.