Neoficiální stránky Divadla Járy Cimrmana Jára Cimrman

Titul: Právo
Datum vydání: 3.10.1998
Autor: Radmila Hrdinová

Cimrman, Rakousko, jazz a krásná mystifikace

Letošní rok jako by se nakladatelé snažili odčinit všechna příkoří, která historie nakupila na opomíjeného génia Járu (da) Cimrmana. Mladá fronta vydala Sborník o životě a díle českého polyhistora, obsahující texty z nejranějšího období badatelského týmu cimrmanologů, z let legendárního vysílání z rozhlasové Vinárny U Pavouka, jejíž texty se chystá vydat nakladatelství Radioservis.

V těchto dnech se na pultech knihkupectví objevuje další "zakladatelský" titul cimrmanovské literatury - Byli jsme a buben - Odvrácená tvář Járy Cimrmana autorů Jiřího Šebánka a Karla Velebného, kteří stáli spolu s Ladislavem Smoljakem a Zdeňkem Svěrákem u počátku cimrmanovské legendy. Po deseti letech od prvního vydání dostala knížka novou grafickou podobu, výrazně se zlepšila kvalita reprodukovaných fotografií, (pravda, také vzrostla cena útlého svazku takřka na pětinásobek). Na prvním čtení je patrný nezestárlý jazzový humor Karla Velebného. "Kája Velebný vnesl do cimrmanovského tématu neopakovatelný, originální humor. Pro mě to bylo zjevení. Teprve skrze něj jsem se dostal k jazzu a začal se mi líbit," vzpomíná Jiří Šebánek na legendárního jazzmana a výborného člověka Velebného, od jehož smrti uplynulo letos už celých deset let. Jazzová improvizační hravost souzněla dobře s hravostí cimrmanů. "Pro nás to od začátku byla hra. Měli jsme roupy, prostě jsme se nudili, a tak jako jiní hrajou kuželky nebo kulečník, my jsme si hráli s Cimrmanem. Nenapadlo nás, že to přežije tak dlouho. Ale ukazuje se, že je to humor, který má v sobě něco přitažlivého i pro stále nové generace," říká Jiří Šebánek.

Dnešní Cimrman je spojený především se světem starého Rakouska, ale původní vinárny U Pavouka byly ryze současné. "Zněl v nich hlavně jazz, a Cimrman se tam dostal teprve s osobou Karla Velebného alias dr. Evžena Hedvábného, z něhož jsme udělali mluvčího a objevitele Cimrmanovy osobnosti," vzpomíná Šebánek. Znalcům netřeba připomínat, že se tak stalo 23. února, pravděpodobně v deset hodin dopoledne roku 1966 při legendárním výbuchu truhly s Cimrmanovou pozůstalostí na chalupě dr. Hedvábného v Liptákově v Jizerských horách. Atmosféra starého Rakousko-Uherska se do cimrmanovského světa dostávala také s poezií starých fotografií, jichž je v knížce velké množství.

Cimrmanovská mystifikace žije dnes především díky Divadlu Járy Cimrmana a autorské dvojici Smoljak a Svěrák. Jiří Šebánek se s nimi už před lety rozešel. "Měl jsem jinou představu o zacházení s cimrmanovskou látkou. Oni byli pro přístupnější, nechci říci přímo lidovější pojetí, já spíš pro výlučnější, určené konkrétní vrstvě publika. Nešlo to sladit, a tak jsme šli každý svou cestou. Jejich pojetí se ujalo, nic proti tomu, zaplaťpánbůh, že to žije. Tak dlouhou dobu vydrží přece málokterý projekt a málokteré divadlo," hodnotí Šebánek své tehdejší rozhodnutí. "Ale nedá se říci, že by to, co dělá Divadlo Járy Cimrmana, bylo zásadně o něčem jiném. Základ humoru je společný, liší se to v detailech, ale jejich Cimrman není od toho našeho s Kájou Velebným nijak daleko."

Těm, kdo se chtějí dozvědět o velkolepém broadwayském muzikálu bratří Mrštíků a Járy Cimrmana Maryshow, o Cimrmanově působení v Hollywoodu, neřkuli o jeho odkazu hudebním a léčitelském, doporučuji knížku Byli jsme a buben s dodatkem autorů: Během čtení se nedoporučuje řídit motorové vozidlo, vyměňovat žárovky a stříhat živý plot.