Neoficiální stránky Divadla Járy Cimrmana Jára Cimrman
Švestka

Titul: Mladá Fronta DNES
Datum vydání: 17.11.1997
Autor: Zdeněk A. Tichý

Cimrman psal i pro železničáře

Neschopnost udržet myšlenku a neschopnost myšlenku opustit jsou dvě základní Cimrmanem pojmenované vady stáří, jež inspirovaly vznik inscenace Švestka v Divadle Járy Cimrmana. Ctitelé českého génia se při této premiéře pochopitelně dočkali v obligátním semináři i řady dalších nečekaných odhalení z jeho života. Tentokrát přišlo na přetřes hlavně Mistrovo dentistické působení mezi železničáři s pojízdnou zubní vrtačkou M 6. Úvodní přednáška sice ve srovnání s jinými hrami vyzněla o něco méně košatěji, ale i tak jsou v ní mnohé výroky, jež začaly lidovět sotva spadla opona. K nejkouzelnějším patří Cimrmanova polemika s chybujícím stvořitelem, jenž člověka vybavil něčím tak nedokonalým, jako jsou zuby. Představa "ústních paznehtů" místo chrupu je podobně fascinující jako líčení svérázných zubních protéz, a tak si již ani autoři nemuseli vypomáhat komickou shodou jmen, když u historky se sádrovou protézou "Veselý železničář" a s vítáním císaře uvedli coby přednostu stanice Jaromíra Duška. Ovšem seminární výstup ve stylu sklerotického Zdeňka Nejedlého je tak strhující, že stojí za to ho zhlédnout v podání obou alternujících Ladislava Smoljaka i Zdeňka Svěráka. Ostatně, totéž platí o hře Švestka samé, v níž se spolutvůrci textu střídají v roli Přemysla Hájka, vechtra ve výslužbě, který s bratrancem Motyčkou a horolezcem Sváťou Pulcem přijede do zastávky Středoplky očesat švestku. V tom jim však brání Hájkova notorická zapomnětlivost, neochota nového vechtra Kamila Patky zapůjčit jim drážní žebřík či příchody dalších osob. Cimrmanovské kouzlo netkví jen v textu samém a v brilantních dialozích, ale i v jeho osobité, až naivisticky bezelstné interpretaci. To platí také o Svěrákovi, byť je v ansámblu nejherečtější osobností. Jeho vechtr překypuje i při vší skleróze energií a z hlasu je cítit ironická pichlavost, zatímco Smoljak využívá jemnějších, civilnějších tónů důvěrné bodrosti. Petr Brukner (alternuje Miloň Čepelka) září v ženské trojroli, již zvládá za pomoci masek z japonského divadla, a coby horolezec Pulec, který se zřítil z Milešovky, drandí na vozíku Jan Kašpar či Jan Hraběta. A Petr Redinger dal o premiéře v roli vechtra Patky znát, že si soubor vychovává generaci schopných nástupců. Švestka ostatně potvrdila, že k tomu Divadlo Járy Cimrmana má dost dobré důvody. Pokud totiž jeho tvůrci mají v zásobě další podobné nádherně bláznivé nápady, pak mohou směle myslet na příští tisíciletí.

Divadlo Járy Cimrmana, Praha - Jára Cimrman, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák: Švestka. Režie Ladislav Smoljak, výprava Jaroslav Weigel. Česká premiéra 14. listopadu v Žižkovském divadle Járy Cimrmana.