Ž  Í  Ž  A  L  A    

 


Swami Gnaneswarananda: Yoga for beginners

(kapitola I: JnanaYoga, str. 22)

A dále - lidské tělo je tvořeno ze tří "těl", nazývaných šaríry, což znamená "to, co se mění". Tato tři těla se mění, proto nejsou skutečná, protože co je skutečné, nepodléhá změnám.
Brahman, skutečnost uvnitř každého z nás, je známa jako Atman. Atman je za těmito třemi těly.
První, nejvnějšnější tělo, se nazývá stula šaríra. Je to pevné, materiální tělo, hmotná kombinace pěti pevných elementů. Zahrnuje všechny fyziologické a anatomické části těla - mozek, kosti, tuk, maso, kůži, membrány, vnitřnosti, žlázy, nervy, žíly, vlasy, nehty a tak podobně. Toto vnější tělo je udržováno jídlem.
Druhá šaríra je šukšuma šaríra neboli jemné tělo. Je obsaženo uvnitř fyzického těla a používá ho jako nástroj pro své vyjádření, stejně jako své nástroje používá mechanik. Proto je, co se týče své existence, jemné tělo nezávislé na hrubém, ale je na něm závislé ve svém vyjádření. Skládá se ze čtrnácti částí:
čity  - neboli kosmické mysli, prostředku, ve kterém jsou tvořeny myšlenkové vlny (jako zvukové vlny) nebo vibrace, a v některých případech i přenášeny; buddhi - základní inteligence; ahamkary - vědomí ega; manasu - mysli; pěti prán, neboli vitálních sil a pěti tanmanter.
Pět prán, neboli životní síly, jsou:
(1) prána - energie, která přitahuje věci blíže k tobě (jako dýchání); (2) samana - přizpůsobující energie; (3) apana - vypuzující energie; (4) udana - zdvihající energie; a (5) vyana - vyrovnávající energie.
Pět tanmanter je jemná látka smyslů. Ačkoli jemné tělo podléhá změnám, ne tolik jako materiální tělo.
Třetí tělo se nazývá karana šaríra, neboli příčinné tělo, nejvnitřnější. Obsahuje zárodek nevědomosti - avidyi. Vědomí mayi (Brahmana, který se jeví být mnohým) je zasazeno v tomto těle.
Skutečná podstata, Atman, je Brahman, který se zdá být uzavřen uvnitř těchto tří těl.

Zpět