„Shalom": vzpomínka na holocaust
Autor:
David Bimka
Vyšlo: 11.7.1998 v časopise Legatis
Psal se rok 1942 a vrchní velení SS (v čele s Adolfem Eichmannem) už mělo jasno v
otázce „konečného řešení". Tisíce židů byly vháněny do dobytčích vagónů a také jako
dobytek sváženy do táborů. „Arbeit macht frei" hlásal vždy nápis na uvítanou. „Prací
ke svobodě" ovšem tato cesta nevedla. Stáčela se k oprýskaným barákům s nápisem
„sprchy." Dnes víme, že tam žádné sprchy nebyly. A pak už jen obludná krematoria,
tisíce mrtvých těl.
Takto otřesný návod je pouze zlomkem hrůz, které museli židé prožít během Druhé
světové války. Maudhausen, Sachsenhausen, Buchenwald, Terezín, Osvětim, Treblinka,
Mejdanek… Slova nahánějící strach, dávno mrtvá, a přeci živě připomínající genocidu
národa, který si vytrpěl více, než kterýkoliv jiný. Právě tento pogrom si před
nedávnem připomněl celý svět.
V Izraeli zavládl všeobecný smutek - svátek Johma Šoa. Sirény na dvě minuty
zastavily život, vlajky byly spuštěny na půl žerdi a všechny zábavní podniky zůstaly
uzavřeny. Do Polska přicestoval izraelský premiér Benjamin Netanjahu a spolu s ním se
dalších sedm tisíc židů zúčastnilo tříkilometrového „pochodu živých" mezi tábory
Osvětim a Březinka. Tohoto pietního aktu se zúčastnili též mnozí čeští židé.
V samotných Čechách se však toho zdánlivě příliš nestalo. Zpravodajské relace
odvysílaly pár krátkých záběrů, noviny otiskly fotografii s popiskem a krátký článek
o bohoslužbě ve Staronové synagoze. Těžko uvěřit, že to mohly být všechny ohlasy.
Prohlídka synagogy nepřinesla nic, snad jen zjištění, že se svatostánek proměnil v
turistickou kratochvíli. Ani rabín nebyl k zastižení. Rozhovory pouze „na písemnou
žádost". Zbývalo obrátit se na židovské muzeum.
Vystoupal jsem schody k vrátnici a vysypal jsem co potřebuji. Přitom si mě
podezřívavě prohlíželi pánové za prosklenou stěnou. Po notném dohadování se přeci jen
daří kohosi v oddělení holocaustu přesvědčit. Výměnnou za občanku dostávám kartu k
elektronickému zámku na dveřích.
Široké tiché chodby, rozléhající se krok, secesní zábradlí a vyobrazení památek na
zdi vykreslují zvláštní atmosféru tvrdě kontrastující s tím nejlepším zabezpečením.
Konečně stavím před oddělením holocaustu. Pouze zvonek, dveře bez kliky.
Zabzučení a mohu dál. I zevnitř dveře postrádají kliku. V místnosti velikosti malé
tělocvičny se na policích kupí až ke stropu knihy. To vše jsou materiály o
holocaustu, jak jsem později poučen. Na židli sedí postarší žena, snad něco přes
šedesát a představuje se (na vlastní žádost si nepřeje být jmenována, uvádím pouze
titul doktorky).
Šokuje mě číslo vytetované na její levé ruce. Hlavou mi probleskne přeslavná
fotografie muže v uniformě SS, stojícího v hromadě mrtvol, s úsměvem na rtech. Rychle
odvracím zrak a prosím o svolení k použití diktafonu. Po ujištění, že pásek není
určen ani pro fašisty ani komunisty, svoluje. Říká: „Za komunismu nebylo možno
připomínat Jomha Šoa, ale teď se pořádá v Praze vzpomínka v Pinkasově synagoze za
přítomnosti rabína, kde se modlí Kadiš (modlitba za mrtvé - pozn. autora) a jsou
čtena jména některých obětí. Podobný akt se koná také u památníku v Terezíně.
Dnes židé žijí naprosto svobodně, již se nesetkáváme s diskriminací. Moje nejlepší
kamarádky židovky nejsou a spousta dalších přátel také ne. S rasovými útoky velké
problémy nemáme, rozhodně ne větší, než v jiných zemích. Ovšem názory jiných… Někdo
může mít jinou zkušenost Pouze před rokem kdosi prohodil kámen oknem synagogy, ale to
jsou spíše výjimky. Zabezpečení, které tu máme, je hlavně na ochranu cenných
památek."
Je příjemné slyšet, že židé už nežijí v ghettu a jsou mezi námi. Člověk by si myslel,
že lidé konečně mohou být informováni o hrůzách holocaustu smrti šesti milionů jejich
příbuzných. Skutečnost je však k pláči - 16% Čechů neví, co to holocaust je (!) a 5%
si myslí, že počet obětí z koncentráku je přehnaný. Zprávy z výzkumu Washingtonského
muzea holocaustu jsou však ještě více alarmující - už každý pátý Američan si pod
pojmem holocaust nedokáže nic představit.
Doufejme, že už se nikdy nebude opakovat tak cílevědomé a organizované vyvražďování
lidí a židé nebudou muset říci Kadiš tolika milionům. Snad tuto strašlivou kapitolu
dějin lidstvo nikdy nezapomene.