Michal Dlouhý dostal okno v okně
Autor:
Barbora Baronová, Jaroslava Kocábková
Vyšlo: 11.7.1998 v časopise Legatis
Okamžitě po představení Macbetha jsme se vydali do zákulisí a požádali představitele
hlavních rolí Evu Salzmannovou (Lady Macbeth) a Michala Dlouhého (Macbeth) o
rozhovor.
Jak se vám dnes hrálo?
Eva: „Dneska se mi hrálo dobře. Naší partě se říká „mokrá verze", protože nám vždycky
začalo pršet. Dnes poprvé nepršelo a bylo krásně, takže se nám hrálo mnohem lépe."
Hrát v dešti, to není asi zrovna příjemné.
Eva: „Příjemné to není, naše premiéra proběhla za naprosto hustého a neutuchajícího
deště. "
Michal: „V dešti má Macbeth také něco do sebe. Podle Borise Rösnera by bylo ideální,
kdyby celou dobu pršelo. Prý to má tu správnou atmosféru. "
Jak dlouho vám trvalo nastudování této hry?
Eva: „Asi dva měsíce, ale tak nestandardně, tj. po nocích. Například generálky trvaly
skoro až do rána."
Stala se vám nějaká zajímavá příhoda během zkoušek?
Michal: „Ano, o premiéře jsem při závěrečném dějství, kde stojím v okně, dostal
takové okno, že takové dlouho nikdo nepamatuje."
Kolik času trvalo nacvičování závěrečné scény se zbraněmi?
Michal: „Tak asi deset hodin, ale zkoušíme ji pořád."
Jsou divadelní prázdniny, proč jste si neudělali také volno?
Michal: „Jednak mě zajímala práce Borise Rösnera jako režiséra a samozřejmě hlavní
role v Macbethovi se neodmítá."
Jak se vám spolupracuje s Borisem Rösnerem?
Eva: „Dobře, protože Boris je vynikající herec, rozumí herectví a je to zároveň
herecký pedagog. "
Michal: „Musím říct, že moc dobře. Kdyby se takto spolupracovalo i s ostatními
režiséry, tak by to bylo úplně ideální."
Dal vám Boris Rösner dostatečné množství prostoru k vyjádření své role?
Eva: „Myslíte, jestli je to režisér-diktátor? Ne, není, Boris Rösner měl velmi
přesnou představu o tom, jak to má vypadat, ale s herci spolupracoval velmi tvůrčím
způsobem."
Hráli jste už v jiných hrách od Williama Shakespeara?
Eva: „Jako mladá herečka jsem hrála v malém podzemním divadle Rubín Julii. Teď po
letech v tomtéž představení hraji chůvu, takže v jedné hře jsem si zahrála dvě role."
Michal: „Ve svém domovském divadle - Činoherním klubu - hraji ve hře Zkrocení zlé
ženy. Jinak jsem hrál v podobném zahradním divadle ve hře Sen noci Svatojánské."
Do jaké míry vás charakter postavy ovlivňuje?
Michal: „Je to těžké. Každá postava trochu člověka ovlivní. Je to vidět hlavně doma,
když se chovám podobně jako ta postava, což je někdy dost nepříjemné."
Je nějaký rozdíl hrát v divadle a venku?
Eva: „Hraní na plenéru má určité zvláštnosti, kterým se člověk musí přizpůsobit. Musí
jinak nakládat s hlasem, s vyjadřováním se, je to obtížnější než v divadle."
Michal: „Nedá se to srovnat, protože obojí je každé jiné. Hrát venku je zajímavé
zpestření."