Gambler's Paradise
 
Gabmler's Paradise se snaží pomáhat vám, všem pařanům. Zatím zde najdete pouze několik informací o hře RollerCoaster Tycoon a Star Wars - Episode 1 - Racer, které jsem nejdříve musel jaksi vyškrábnout z nánosu staré stránky, ale v budoucnosti se zde jistě objeví rady i na jiné a snad i zajímavější hry. Gabmler's Paradise se snaží pomáhat vám, všem pařanům. Zatím zde najdete pouze několik informací o hře RollerCoaster Tycoon a Star Wars - Episode 1 - Racer, které jsem nejdříve musel jaksi vyškrábnout z nánosu staré stránky, ale v budoucnosti se zde jistě objeví rady i na jiné a snad i zajímavější hry. Rady na tyto hry jsou poněkud staršího data, ale myslím, že jsou stále aktuální a když se ponoříte na začátek roku 2000, kdy jsem je psal, tak jistě přehlédnete i dnes už přehnané tvrzení o dokonelé graficem zvuku a tak...

Obě hry jsou poněkud staršího ražení, ale Haspro Interactive nedávno vydala obměnu RollerCoaster Tycoonu s příznačným názvem RollerCoaster Tycoon 2. Nutno podotknout, že nejen název je velice originální. Samotná hra je na první i druhý i pátý pohled tak podobná starší verzi, že vypadá více jako další add on, než jako z brusu nová hra. Najdeme zde několik málo vylepšení, ovšem nětšinou spočívají jen v přejmenování starých drah, popřípadě přidání několika parků a atrakcí.
Ale nemůžu jim křivdit až tak moc. Co přibylo je velice zajímavý editor drah, kde si můžete stacět jakoukoliv dráhu bez toho, abyste ji museli draze platit v parku a přibyl také velice zajímavý edtor parků, který se může velice hodit k dalšímu zhratelňování hry.
O dalších zlepšeních, které přináší RollerCoaster Tycoon 2 se ještě rozepíši později, asi někdy mezi zítřkem a začátkem příští epochy, tak se můžete těšit.
 
 
Stojíte před branami ohromného lunaparku, kde se až do nebe tyčí ohromné horské dráhy, všude je slyšet hudba a dětský smích. Stojíte tam, jímá vás posvátná hrůza a nezmůžete se na slovo, jen se vám hlavou honí spousta myšlenek: "Jestlipak budu mít dost peněz na všechny ty atrakce, co jich tady všude je. Jaký by to bylo být ředitelem toho parku tady?"
Už od mala jsem snil o tom, že budu ředitelem zábavního parku. Tenkrát jsem snil o houpačkách, kolotočích všeho druhu a autodromech. Uběhla spousta let a sny se trochu změnily, takže autodrom nahradily formulky, kolotoče trochu rychlejší centrifugy, houpačky trochu povyrostly a překlápí pasažéry hlavou dolů a přibyly horské dráhy, ze kterých jsem měl dříve panickou hrůzu a můj žaludek je snášel velmi špatně. Ale základ o vládnutí lunaparkem, jízdách zadarmo celý den a cukrové vaty co hrdlo ráčí zůstal stále stejný. A mé sny splnila (aspoň z části) firma Hasbro Interactive, která přivedla na svět hru RollerCoaster Tycoon.
Cukrovou vatu a jiné pochutiny při hře nesvačíte a zdarma na atrakcích se coby majitel svést taky nemůžete, ale park vlastníte a můžte ho tvořit jak je libo vám a taky návštěvníkům. Vždyť na nich záleží nejvíc! Přinášejí do parku kapitál, těžce vydělané peníze, které tady hodlají roztočit ve víru zábavy. Na vás záleží, jestli je všechny do posledního centu utratí tady, nebo si je odnesou zase domů, když budou znechuceně odcházet.
Jak hra vypadá:
Jak už jsem oznámil, hra byla vytvořena firmou Hasbro Interactive a to v roce 1999. Firma Hasbro Interactive má rozhodně hodně zkušeností z budovatelskými strategiemi podobného ražení. Spousty nejrůznějších Tycoonů mluví samy za sebe. Velký důraz je kladen na stavbu horských drah a na finanční stránku hry. Ve stavbě, propočítanosti, různorodosti a detailech drah nemají na poli podobných her konkurenci.Jediné, co mi docela schází, je možnost se virtuálně projet na atrakcích.
Grafika je docela záhadná. Vypadá jako normální 2D a nevyžaduje akcelerátor, ale některé části vypadají až moc 3D. A s akcelerátorem se nedají típat obrázky rovnou print screenem. Ať už je to cokoliv, povedlo se to a vypadá to dobře.
Ozvučení je taky téměř dokonalé. Některé atrakce mohou hrát, kde jsou návštěvníci slyšíte jásot a při projíždění ostrých částí horských drah piští. Nesmí také chybět pořádná exploze při havárii dráhy a hromy při špatném počasí.
 
Jak ji hrát:
Dost z Vás už jistě má nějakou zkušenost s touhle hrou, ale někteří určitě ne, a tak začnu s tím, jak je hra koncipovaná (jak vypadá). Jako jiné "Tycoony" má spousty ikon, oken a nabídek a někdy se do nich člověk může zamotat. Chce to trochu cviku, zorientovat se. Každý človíček, každá atrakce a každý stánek má své okno, ve ktrerém se na něj dozvíte každou podrobnost. U návštěvníků: kolik má peněz, na kolika atrakcích byl, jaké se mu líbí, jak má odolný žaludek a další. U drah zase jakou mají intenzitu, kolik peněz vydělávají, jakou mají návštěvnost a rychlost. Můžete tam nastavovat spousty podrobností, jako barvu, někdy rychlost a počet vozíčků.
Atrakcí máte na výběr opravdu dost na vybudování skvělého zábavního parku. Stvořitelé čerpali z existujících druhů, jaké najdete ve známých světových parcích. Jsou rozděleny do několika skupin, jejichž anglické názvy se docela špatně překládají, takže si někde vypomůžu vlastnímy názvy. Máme tu:
dopravní dráhy - to je třeba miniaturní vlak, lanovka nebo monorail
atrakce pro děti - dům hrůzy, bludiště, autodrom, kolotoč atd.
horské dráhy - dřevěné, kovové, jednokolejné, s vozejčkama nahoře i dole, prostě spousty všemožných druhů
"trháky" - atrakce s velkou návštěvností - 3D kino, simulátory, závody formulek, topspin...
vodní atrakce - jízda na kládě, v gumovém člunu, půjčovna lodí, jízda peřejemi...
stánky - stánky s pitím, hamburgery, cukrovou vatou, záchody a informacemi
Atrakcí je hodně a rozhodně spoustu jich přidalo další CéDéčko s úpravami, ze kterých se člověku zatočí hlava. V tom datadisku je toho víc než dost a to máme na trhu ještě jeden, který jsem si zatím nekoupil. Nechám se překvapit. Vyjmenovávání všech těch drah a stánků by bylo na dlouho a kvůli tomu to nepíšu. Tady se budu zmiňovat hlavně o původní verzi bez datadisku.
 
Na začátku hry dostanete park - pozemek, na kterém můžete stavět a úkol, který je třeby splnit pro získání dalšího parku. Pozemky si někdy můžete dokupovat nebo pronajímat na stavbu (stavět na nich můžete, ale země se nesmí dotýkat nic kromě sloupů a nesmíte tam kácet stromy). Často dostanete plácek s atrakcemi nebo rozjetým parkem. Vaším úkolem může být dostat určitý počet lidí do parku za nějaký čas, nebo zvednout hodnotu původního parku.
Velice důležitá hodnota vašeho parku je park rating. Je to úroveň parku - jak se líbí návštěvníkům. Je do toho zahrnuta čistota parku, počet a kvalita atrakcí, návštěvnost, bezpečnost a jiné další hodnoty.Ve většině úkolů je zahrnut a tak si ho musíte hlídat. Má žlutý ukazatel vlevo dole.
Dost úkolů se týká hodnoty park value. Je to hodnota parku, která se zvyšuje hlavně cenou a počtem atrakcí a stánků. Čím víc atrakcí, tím líp. Tohle jsou jedny z nejjednodušších úkolů vůbec. Pro úplné začátečníky je nejlepší park Forest Frontiers, kde dostanete rovný pozemek, se spoustou místa (i na nakupování), za rok musíte mít v parku 250 lidí. Veliký rozdíl oproti tomu je třeba jeden lehčí park z 1. datadisku Three Monkeys Park, který požaduje za 3 roky 1400 lidí.
 
Jak vyhrát:
Když se pustíte do nějaké mise, určitě máte v plánu ji splnit a vymoci si tak další park. Poradím vám tedy, jak na to.
Nejprve jak by měl vypadat každý park, aby prosperoval. U každé atrakce musí být chodník u východu a speciální chodník pro frontu ke vchodu. Chodníky v parku by měly být přehledné a pokud možno bez slepých odboček (nic nenaštve lidičky víc, než když se ztratí ve spleti chodníků) a žádné dlouhé pasáže bez ničeho kolem parku. Na chodnících by také měly být lavičky (u drah a stánků co nejvíc) a odpadkové koše. Unavení návštěvníci načerpají nové síly a odpadky neházejí na chodník.
Vůbec není od věci sem tam fouknout nějakou tu kytku, keř nebo strom. Zvýší se park rating, lidem se tam bude líbit (někdy si to tam vyfotí) a možná dostanete cenu za nejhezčí park.
Ovšem to nejdůležitějši jsou atrakce a k těm se váže několik pravidel:
U atrakcí pro děti si dejte pozor na čas, který na nich návštěvníci tráví. Když jsou tam moc dlouho (nad 3,5 minuty), přestává se jim to líbit a chtějí pryč. Potom místo toho, aby se jim nálada zvedla, dost jim klesne. Horské dráhy, to je taky sranda. Postavit opravdu dobrou a vydělávající dráhu je umění (když nejste profíci, jako já). Musíte si dávat velký pozor na několik parametrů:
Intenzita - záleží na rychlosti, převýšení, přetížení v zatáčkách, "padácích" a mnoho dalších (dodnes jsem nepochopil, jak to ta hra spočítá).
"Vzrušivost" - jak rychle se jim zvýší nálada.
Úroveň nevolnosti - závisí hlavně na drncání, počtu a výšce "padáků" a dalších blbostech, ze kterých se dělá špatně i mně.
Tahle data jsou taky u ostatních atrakcí, ale hlavně na horských drahách jste jejich pány. Když máte moc velkou intenzitu (nad extreme), nebudou na dráhu chodit, protože je to na ně moc intenzivní, když bude moc velká úroveň nevonosti, bude se jim zvedat žaludek jen při phledu na ni a taky tam moc chodit nebudou. U vžrušivosti je to naopak, čím víc, tím líp.
S intenzitou se budete potýkat hodně často. Nejlepší je stavět dráhy tak, aby bylo co nejmenší přetížení v zatáčkách - pomáhají klopené zatáčky, ale nemusí být v místech s malou rychlostí. Taky byste to neměli přehánět s rychlostí - přes 90 kilometrů za hodinu je to až moc. U velkých padáků je důležité větší zaoblování trati (ostré narovnání tratě neuvěřitelně zvýší přetížení). Při velkých rychlostech nepoužívejte vývrtky (zatáčky do kopce a z kopce) - velice to zvyšuje boční přetížení a tím i intenzitu. Aby nebyla dráha chudá, měla by jezdit neustále nahoru a dolů. To hodně zvyšuje vzrušivost.
 
Pro úspěšné splnění mise je důležité dobře začít. Nejlépe je postavit několik menších, levnějších drah a taky pár trháků a taky nějakou tu atrakci pro děti. Až začnete vydělávat, stavte větší a lepší, které budou vydělávat víc peněz.
Důležitá je taky cena. Mně se vyplatilo nechávat vstupné na nule a škubat na drahách. Když budete mít vstupné zdarma, budou míň nadávat na ceny atrakcí. Odhadnout dobrou cenu atrakce vám pomohou návštěvníci. Když si cenu pochvalují, mírně ji zvedejte (ale ne moc), když začnou reptat, snižte ji. Nejlepší je nechat cenu u dobrých drah do 4 $, u slabších kolem 2,50 $ a u trháků a atrakcí pro děti kolem 1,50 $.
 
Několik rad na konec:
- Stavte dráhy co nejbezpečněji (pomáhají brzdy před stanicí a žádné skoky u drah, které nemají propojení mezi vozíkem a dráhou), když se dráha vybourá, dlouho na ni nikdo nejde. Není divu, já bych nešel na dráhu, na který se před hodinou zabilo 20 lidí, ani za zlatý prase.
- Udržujte návštěvníky šťastné. Peněženka vysmátého človíčka je otevřená dokořán a připravená na vysypání do vaší kapsy.
Když si nebudete s něčím vědět rady, rozhodně napište maila na rusttaf@yahoo.com, rád vám pomohu s jakýmkoliv problémem.
  Stránka pro nadšence:
www.rollercoastertycoon.com

Dráhy mé výroby:
Vetešnictví
 
 
"Putenna nolja" - takhle vítá Watto zákazníky do svého vetešnictví, kde se najde díl na každou loď v galaxii, a takhle vás vítám já k podrobné procházce po trochu starší, ale pořád ještě perfektní hře Star Wars Racer.

Představte si, jak se řítíte hrbolatou a skalnatou krajinou téměř polovinou rychlosti zvuku. Krajina se kolem vás míhá tak rychle, že sotva postřehnete skálu, okolo které jste zrovna profrnkli. Skály končí a vy prolétáte sekvojovým lesem. Řídíte něco jako vůz tažený koňma na provazech. Jenomže to nejsou koně, ale dva proudové motory, které se i s vaším vozíkem vznášejí ani ne metr nad zemí. Jenom tak pustíte motor na plný plyn a spustíte forsáž. Tlak vzduchu vás přimáčkne na sedadlo a rychlost stoupá.
Už letíte skoro tisícovkou a jenom se vyhýbáte pařezům na téměř rovné cestě. Nebohá veverka, která při řevu motorů spadla ze stromu na vaše vozítko se rozmázla o ochraný kryt na přístrojové desce a asi si ani neuvědomila, co se stalo. Strom vlevo, vpravo, vlevo, skoro už je nevnímáte a prolétáte dál a dál po rovné cestě.
A najednou zrada, zatáčka a dost ostrá. Ani nevíte jak rychle vrážíte do sekvoje a v tom se vzpříčíte na posteli s šíleným výkřikem. Asi už neusnete a tak zapnete počítač. Pustíte Star Wars Racer a sen se opakuje. Bez veverky, bez větru a po bouračce se ocitnete zase na trati.

Hra, která se tolik podobá tomu snu se jmenuje Star Wars - Episode 1 - Racer. Výrobcům se zjevně zalíbila scéna z první epizody legendárních Hvězdných válek, kde jeden z hlavních hrdinů závodí na Podraceru (kluzáku). nevím, jak někdo přišel na tak šílenej dopravní prostředek, ale na cesty by byl ideální. Jestli se vám tahle hra líbí, nebo se teprve začíná líbit, čtěte dál.
Něco o hře:
Nejdříve si položíme několik otázek, aby se dostali do obrazu i ti, kteří nemaj páru, vo co GO? Takže:
Co je to za hru? - samosebou, že závody, co jinýho -
S čím se závodí? - s kluzákama -
A to je co? - nejdivočejší a nejrychlejší dopravní prostředky, jaký si moh George Lucas vymyslet. Co se týče pravidel pro tyhle přibližovadla, daly by se shrnout asi takhle: Musí se to vznášet, musí to být dost rychlý a musí mít místo pro jednu zrůdičku (živočicha, který to bude řídit). Pohon zajišťují motory (dva a více), které jsou nejčastěji přichyceny jakýmsi kabelem. Jak ráčíte vidět, moc pravidel pro stavbu není.
 
Koukneme se ale podrobněji na hru. Vyšla v roce 1999 a je z dílny Lucas Arts. Jedná se tedy o závodění těhle Podracerů neboli kluzáků atd. Hra je perfektně ovladatelná (zvlášť s joystickem) a hodně rychlá. Graficky je to na vážkách. Samotné závody jsou dost vydařené, ale třeba nákupy u Watta na tom tak dobře nejsou. Je vidět, že se výrobci soustředili na filmečky a na kluzáky. Krajina je docela dobrá a samotné závody jsou situovány na spousty planet a asteroidů. Jediné, co bych grafice vytknul jsou nepříliš efektivní demolice kluzáků a další různé výbuchy a exploze. Hra je ozvučena velmi dobře a kromě nadávek a skřeků se můžete zaposlouchat i do velmi dobré hudby.
Ve hře můžete závodit hned s několika kluzáky různých oblud včetně Anakina (to je člověk). Každý kluzák má své plusy a mínusy - to vám podrobněji popíšu u triků. Kromě ohromné rychlosti všech kluzáků, kterou můžete zlepšovat nákupem dalších součástek u Watta má každý kluzák v záloze forsáž - nahození na ohromný výkon, který vás vystřelí dopředu a tím zbaví otravných oponentů. Nevýhoda je, že se při tom docela rychle rozpalujou motory a tak je musíte každou chvíli vypínat, aby nezačaly hořet. Kluzáky jsou hodně odolný, protože by se jinak zdemolovaly při každym škrtnutí. Vlevo dole máte ukazatele, jak na tom jste s poškozením, protože přece jenom se trochu odřou. Barvy kolem zelený jsou dobrý, ale jakmile začnou některý místa žloutnout, oranžovět nebo červenat, je zle. Potom musíte začít opravovat (na štěstí za letu) , a to vás dost zbrzdí.
 
Jak už jsem říkal, závodí se na různých planetách. Začínáme na Tatooinu (sídlu Anakina, Sebulby, Watta a spol.), pokračujeme na Mon Gazza (důlní planeta), Ando Prime (ledová planeta), Aquilaris (vodní planeta), Malastare (těžko popsatelný svět - vypadá, jako domov vetřelce), Oovo 4 (asteroid), Baroonda (podobá se až nápadně planetě Naboo) a taky moje oblíbená planeta Ord Ibanna (vzdušný svět - velive obtížný). Na každé z planet se závodí několikrát. Závody jsou rozděleny do několika sezón, kde poslední závod rozhoduje o konečném vítězi. Každá planeta je uvozena opravdu úchvatným filmečkem.
Po každém závodě se něco poškodí nebo úplně zničí (to patří k věci), ale není potřeba si dělat starosti. Šmelinář Watto sežene, co je potřeba. A když ne v krámě, tak na skládce se jistě něco najde. Za poškozené díly taky dostanete nějakej ten trugnus (to je místní platidlo) a tak neplatíte plnou cenu. Na opravu kluzáku si můžete pořídit robota opraváře - Pit droida. Stojí 1000 trugnusů, ale docela se vyplatí. Nevadilo by mi ho mít doopravdy, je docela skladný a opraví snad cokoliv.
 
Podracery:
Obludek, za které můžete závodit, je spousta, většinou důvěrně známé z filmu. Tvarová rozmanitost kluzáků i jejich pilotů je rozhodně bohatá a tak tam najdete něco, jako přerostlou ropuchu i jeden velkej ksicht s nohama a rukama. Každý kluzák je jiný a to se odráží i na vlastnostech. Nejobratnější bývají vzásadě menší se štíhlými motory a menší kabinou, takové mají Anakin a Teemto. Potom jsou kluzáky větší, ale rychlé a docela obratné (Gaskano, Ben Quadinaros a spol.). A jsou tam taky obří, které mají motory zvící stodoly. Jsou relativně rychlé, ale nemotorné a nemají moc velkou akceleraci (Aldar Beedo, Mars Guo,...). Pro přehlednost jsem je dal do tabulky.
 
Malé, obratné
Vyhrajete velice snadno
Středně velké, docela obratné
V závodě jsou dobré
Ohromné, nemotorné
Vyhrajete jen se štěstím
Anakin Skywalker
Teemto Pagalies
Abe Endocott
Neva Kee
Slide Paramita
Sebulba
Ratts Tyerell
Mawhonic
Dud Bolt
Gasgano
Elan Mak
Boles Roor
Ody Mandrell
Ben Quadinaros
"Bullseye" Navior
Aldar Beedo
Akr "Bumpy" Roose
Wan Sandage
Mars Guo
Clegg Holdfast
Fug Sang
Toy Dampner
 
Nemá cenu popisovat každý jednotlivý kluzák, a tak se zmíním jenom o těch nej. Z malých jsou nejlepší první čtyři. Nejobratnější z nich je Neva Kee. Jeho kluzák vypadá jako malá stíhačka, protože nemá motory na "špagátu", ale jsou připevněny ke kokpitu.
Ze středních jsou nejlepší Sebulba, Gasgano a Ben Quadinaros. Ben je asi nejrychlejší a na plný chod to stojí za to. Sebulba má tajnou zbraň, na pravém motoru ná něco jako plamenomet a dobře zasazený zásah může dotírajícímu oponentovi dost zkazit den.
Největší obludy mají jenom vysokou rychlost, která se může hodit do nenáročných tratí bez ostřejších zatáček.
 
Fígle:
Závod se dá vyhrát dobrým startem. A ten se povede, když si načasujete zmáčknutí tlačítka přesně se zelenou barvou na startovadle (pozor, nepomůže držení tlačítka úplně od začátku!). Potom se ozve něco jako Jíííháá a pořádná foršáž vás vystřelí dopředu.
Dobře vám radím, sledujte pozorně mapku, protože může ukázat tu nejlepší cestu (ne vždy je nejkratší). Na trati je taky spousta zkratek, kde si můžete opravdu urychlit cestu. Někdy není žádná sranda se tam dostat, ale když se to povede, stojí to za to. Na planetě Ando Prim je taková hned u startu, ale otevírá se až ve druhém kole. Je vlevo vedle sochy v nějakých domcích.
Další zkratky jsou na planetě Oovo 4. Tam jsou asi nejlepší, rovné a hodně dlouhé, jenomže v každém kole jsou jinde. Na této planetě je taky spousta antigravitačních tunelů se skalami uvnitř. Je nejlepší se držet dole (držet pořád joystick nasměrovaný na let dolů). Potom můžete spustit forsáž a prolétnout je jako nic.
Pozdrav z Aquilarisu
Baroonda je taky někdy dost složitý svět, ale má spoustu cest na výběr a taky několik zkratek. Několik je jich hodně nápadných (prolétnete křovím), a jedna je na poušti. Ta se otevírá ve druhém kole po zemětřesení.
I na ostatních planetách je vždy spousta cest a je hlavně na vás a na kluzáku, kterou si vyberete. Každá se letí trochu jinak s jiným podracerem.
Moc vám toho neřeknu o Ord Ibanna, protože to je jeden z nejtěžších světů a je na něj důležitý mít citlivou ruku a rychlej a obratnej kluzák.
Teď jsem vám prozradil snad všechno důležitý pro pořádnou jízdu a vítězství. Přeju hodně štěstí při letech neznámou krajinou.
P.S.: Nedělejte si hlavu z toho, že se rozšviháte na maděru. Skoro v každým závodě se to aspoň jednou povede a když ne, počítač se naštve a nabourá vás na úplně rovný cestě. To je život...
 
Cheaty   Stránky pro fanatiky:
Podvod je tady od výrobců jenom jeden a sice, když nemáte dost peněz, zmáčkněte ve Wattově vetešnictví: Shift + 4 + F4 a dostanete 1000 trugnusů.
(lze použít jen 5x)
 
www.starwars.com

www.lucasarts.com