jedno z mých nejmilejších aut..

Vážené dámy, vážení pánove...

   Je to čtyř-dveřový povoz, na čtyřech kolech. Když onoho roku 1984 sjel z mladoboleslavské montážní linky, málokdo věděl, že tento vůz (hrdina v motorovém vydání) přežije rok 2000! Ale nejen to! "Legrace" si užila na cestách nejen několikero zadrhnutí motoru, nejen mnohdy uvařené chladící kapaliny, došlého benzínu, prasknutí pneumatiky, dokonce nedávno praskla hlava válců, ale dožila se i trojnásobného (!) protočení počítadla ujetých kilometrů! ANO. Tento vůz na obrázku má najeto již přes 300 000 km



   Což oto, vůz je to nadměrně užitečný, několikrát dokázal překvapit i v těch nejstresovějších situacích, a že jich za mou dosavadní řidičskou karieru bylo! Oprávnění řídit jsem nabyl v lednu 2000, a zatim sem s "legrací" najezdil asi něco kolem 8 000 km, neboť si pamatuji, že když jsem poprvé usedal do vozu a vjížděl na české silnice bylo na počitadle asi 14 000 km a teď má najeto:

330 033 km
16.11.2001

Kolik času zbývá mé škodovce do roku 3000??
   Většinu úprav co jsem provedl jsem čerpal ze prakticko-znalostních zkušeností, kterými disponuje jistý mladý muž, jenž se o tuto problematiku zajímá, a jako správný nadšenec, který má přístup k internetu, také provozuje velmi kvalitní stránky, které měsíc co měsíc nabírají na návštěvnících, a spokojených motoristů neustále přibývá (možná zporovzním i web-koutek pro ekology).



   Původní model tohoto auta jest typ 105 standart, který měl původně kulatá světla, ale časy se mění a toto auto prošlo již řadou změn. Jak to tak chodí, hlava rodiny si koupí lepčí káru, a synátorovi zbyde to "vysloužilé". Ale to slovo "vysloužilé" bych zde opravdu neuváděl, neboť se na svých 17 drží dost dobře. Ještě aby ne, v roce 1993 proběhla rozsáhlá revize motoru s následným zvýšením objemu motoru na něco kolem 1200cm3. Dojezd této sedumnáctileté slečny se narozdíl od současných moderních aut pohybuje ve velikém nadprůměru.. považte: 600 km na plyn, a dalších necelých 500 na benzín nám dává dohromady něco přes 1 000 km (!?). Tedy autíčko jak stvořené na dlouhé tripy.
Rok výroby: 1984
Typy výbavy: nic (standart)
Motor objem: 1174 cm3
Komprese: 8,5
Výkon: otáček: 36,7 kW při 5000 (48 koní)
Točivý moment: otáček: 82 Nm při 3000
Největší rychlost:  127 km/h (sem se po 2. narodil)
Palivo: olovnatý benzín BA 90 - special
LPG - propan-butan směs
Spotřeba paliva: 6,4l při 90 kmh, 9,2 při 120 kmh, 9,0 ve městském provozu
 Spotřeba plynu: docela málo 1 plná nádrž (cca 600-800Kč) = 500-600km
Hmotnost celková / užitečná: 1255 kg / 400 kg
Převodovka: 4+1
Stálý převod: 4,22
Zadní náprava: kyvadlová
Vyrobeno kusů: 1 068 189 (i s vozy LS a GLS)


                                                                                Víc hlav víc ví...

Původní hlava (105) - mikro-trhlinky, názorně viditelné...   No a když nějaké takové auto vydrží nápor několika set tisíc kilometrů, tak to chce někdy pořádnou revizi a výměnu důležitých součástí. Tuhle jsem musel vyměnit výfuk s tlumičem (zrezlo to a to stim nic jinýho neuděláte, než vyměnit ! ).

   Ale hlavně jsem nedávno vyměňoval hlavu. Ta stará už mi moc nemyslela, a hlavně netěsnila. Takže když se stroj dostal do vysokých teplot, tlaků a stresů, občas pronikla chladící kapalina naznačenými mikro-prasklinkami až do válce, a celý kolos (legrace) začal jednoduše: "vařit".


   Hlava válců, abyste rozuměli, je těžká kostka z litiny provrtaná různými ďourkami a otvory, jakožto přívody a odvody paliva respektive spalin. Umisťuje se na vrch motoru (proto "hlava" - asi), kdež jsou umístěny válce (tam je ten píst, na kterej vlastněopravená hlava (120) - trhlinky - neEXistují tlačí výbuch benzínu).

   A když někomu takováhle hlava praskne, tak to má spočítaný. Nová stojí kolem 15 tisíc (u západních aut i 30). Ale shodou okolností se ve sklepě (pod mým piánem) nachází dílna firmy, která takovouto hlavu dokáže zavařit, zbrousit.. aniž by utrpěla ztrátu technicko-kvalitativních schopností. Taksme ji vyndali. A dali tam místo 105-tkové hlavy 120-cítkovou, aby sem měl lepčí kompresi a teda větší žihadlo! Trochu sme to ještě zbrousili, a Trajhan to dal na motor a zamontoval. No a jezdim. Takže mohu s čistým svědomím říci, že legrace už zažila i TUNING. Oléééééé.



Je to zkratka žihadlo se všim všudy...

   Pravděpodobně se vám ještě nikdy nepoštěstilo nahlédnout do útrob mého 4-kolého miláčka.. Byl by vám poskytnut úchvatný pohled na organizovaný chaos... Za zadnímy sedadly se nachází to, jenž jest vždy utajeno, a já si dovolím poodkrýt závoj tajemna a přiblížit to, před čím mí spolujezdící obyčejně sedávají...

   Pokud byste sklopili opěrátka na zadních sedadlech, vykoukne na vás nádrž na propan-butan. Není to klasická 40ti litrová upocená termoska na ledový čaj, toto je nadstandardní 60 litru pojmuvši bigózní macek, který svou rozlohou zabere kompletní zadní zavazadlový prostor. Ale pozor! Musí se ještě vejít lékárnička, trojúhelník, klíče a spousta dalších nutností k provozu legrace...

   Ve veškeré dokumentaci k LPG palivovému systému je uvedeno že macek má 60 litrů.. ale onehdá, když jsem doplňoval pohoné hmoty, tak pan prodavač, který ochotně obsluhoval doplňování zkapalněné směsi uhlovodíků, byl při překročení obvyklé 40ti litrové hranice rozrušen z poklidného rozjímání nad naskakujícími korunkami na počítadle a začal běsnit. Kdo by taky chtěl aby soukromá skromná čerpací stanice lehla popelem jen proto, že nějakej kretén se škůdkou na 40 litru LPG má posranej pojistnej ventil, a tlakuje to přes limit stále dál a dál...

   Zbrunátnělého obsluhujícího jsem uklidnil slovy, že je to na 60 litrů.. a tak se mu vrátila barva někde na 48 litrech, kdy zjistil na počítadle, že mu dnes zanechám přes 600 Kč. Čas kvapil, plyn tekl, a na starém bělidle začalo smrákat.. Na 61 litrech jsme začali brunátnět oba..

   Obsluha ještě neměla od prvního šoku tak vybledý obličej, tak brunátněl v předstihu, a měl poněkud hezčí barvu než já.. Ale já jsem stál taky za to.. Před očima mi podrobně prosvištěla přednáška ze čvutu o vysokotlakých pojistných ventilech.. o parních strojích.. jak prej když se něco při jejich vývoji posralo - nastala okamžitá expanze páry a následná smrt obsluhy nebyla vyjímkou.

   63,4 litrů. Konec. Pán s velice odlehčeným srdcem deaktivoval násilný přisun paliva do nádrže a já aktivoval odsun tuzemských valut z peněženky. A bylo to!

   Myslím, že kdyby... tak by to stejně byla jenom včelička...




   Od ledna 2000, co přešla legrace pod můj patronát, se velice změnila a ještě změní. Neboť moje láska k tomuto autu je nezměrná, tak se snažím aby se jí vedlo co nejlépe. Pravidelné prohlídky technického stavu, doplňování tlaku pneumatik, oleje, brzdové kapaliny se staly již rutinou... Ale snažím se o to, aby bylo v legraci pohodlno, teplo (v létě je to hračka) a aby se s ní jezdilo pohodlně. To znamená, že již proběhlo, ale i proběhne několik důležitých změn tohoto autíčka.


duben 2000 asi 8x sem to uvařil, tak byl vyjmut termostat a na chladič sem dal karton.. (aby se to alespoň trochu vohřálo)
červen 2000 nové obutí radiálními pneumatikami - 165/80 R13 70 Q
9. srpen 2000 rozsáhlá oprava (nová guma řazení, gumy do tlumičů, těsnění karburátoru, výměna hlavy, nový zástěrky)
25. srpen 2000 údržba - podložky do zadních tlumičů (zadek neni tak propadlej), komplet nový brzdový trubky a hadičky, jojo člověk nikdy neví kdy mu to prdne...
8.září 2000 zamontování antény pro rádio a výměna naprasklého předního skla
25. září 2000 zapojení autorádia SONY xr-1300R + 2 přední reproduktory
29. září 2000 montáž 2 zadních reproduktorů + odhlučnění interiéru
6. únor 2001 oprava zadní pneumatiky
20. duben 2001 rezvize, čištění a seřízení systému LPG
 
na hlavní... comentáře poslat počtu

(c)2001 kuba