Vysoká věrnost z roku 1984
( Petr Slabý, 2001)



Díky vydavatelství Indies spatřily konečně po mnoha letech znovu skutečné světlo světa (nebo možná spíš zářící tmu jeho odvrácené strany) nahrávky souboru, který si tehdy v orwellovském roku říkal Džafiri a tvořily ho tři výrazné osobnosti naší alternativní scény - baskytarista a experimentátor se smyčkami Luboš Fidler, „písničkář" Oldřich Janota a mág elektrické kytary Pavel Richter. O tmě mluvím proto, že úplně nejlepší je pustit si tohle dvojCD v noci, zavřít oči a nechat se unášet horizontálním a zároveň vertikálním směrem, zavrtávat se pod zem i do hloubi své duše a vylétat do oblak či podvědomí. Může to ve vás vyvolat depresi, nostalgii, blaženost, smíření a všechny možné další rozporuplné pocity v nejrůznějších kombinacích a propletencích.

První část s názvem Pleteš nahraná v Brně na Purkyňových kolejích začíná jakousi overturou v podobě skladby Čekání, kterou otvírá příznačný text: „V noci nás budí skřípání schodů - místnost se rozpadá - do černých bodů - Ten podivný nájemník - podniká tůru - šoupá se o stěny - a míří vzhůru". A už můžete být uvnitř a zároveň naslouchat z vesmírných výšin, které jsou tak daleko i tak blízko. Následující triptych Neviditelné věci - Stavy vody - Výkladní skříně využívá upravené básně Jana Štolby. Tady se ocitáme ve světe dávných obrazů, vynořujících se v zapomenutých záhybech mysli a zároveň jsme v nehybné nebo jenom pomalu ubíhající přítomnosti. Tenhle pomalý pohyb končí někde v nenávratnu - „Vlna na břehu se láme - zmizí v tichu slepých ramen - A nikdo už nic nevymyslí". Setkáváme se tu s paralelními světy, průnikem světla a tmy, věčnosti i pomíjivosti. Banální konstatování reality se setkává s transcendentnem a trhající se mraky jsou konfrontovány s odrazem na hladině řeky. Největšími „hitovkami" jsou poněkud paradoxně ty nejdelší skladby Měsíc nad Radlicemi a Žlutý kopec. První z nich je symbiózou vizí a všedních postřehů, kde „plochou Zemi unášejí čtyři sloni až někam k ohňům středověkých hranic", ale i přesto nesmíte zapomenout „zas židli venku přes noc na zahradě a zítra v devět být u zubaře". Celek je mozaikou protichůdných detailů, které spojuje naléhavá osudovost. Žlutý kopec evokuje abstraktní film, v němž hraje důležitou úlohu vnitřní barevnost. Opět se tu objevuje imaginativní motiv lodí a měsíce, ale především stínů, které jsou zase vazbou na zdvojení obrazu a celkové kontemplativnosti.

Druhé CD s názvem Něco za sebou nahrané v Praze na Petynce má lehce odlišnou atmosféru. Hravá Sněhová koule je vystřídána časoprostorovou smyčkou Meteory, kde „Z Prahy do Brna po dálnici - je tak daleko - jako zajít si pro chleba přes ulici - a projít přes San Salvador". Astrální všeobjímajícnost má i titulní repetitivní skladba, kde je „Loď v láhvi - připavena k vyplutí" a vše je „Hlavou nahoru vzhůru - a dolů hlavou dolů". Když jsem poslouchal jedné noci tuhle kompozici, došlo ke zvláštnímu jevu, kdy se zvenčí ozval echovaný štěkot psů, odrážející se v prostoru sídlištních bloků a volně vplynul do mystérie paraabsurdního mikro-makrosvěta Janotovy hudby i textů, aby se nakonec rozplynul v industriálním outro. To mě jednoznačně přesvědčilo o tom, že existují magické frekvence, které musí v určitém momentu přijít.

Za zmínku jistě stojí i Fidlerova smyčková hríčka Červená Karkulka či Tanečnice II., kde se objevuje téměř genesisovský motiv v minimalistickém hávu. Celý opus končí jinou verzí Výkladních skříní, která představuje jakousi codu a končí slovy „A listí za sklem nikdy neopadá". A tak to prostě je.

Petr Slabý

 

    

[

[zpět na úvod ][novinky][diskografie][obrázky][články][texty][linky]

mezivlnami@centrum.cz