Již dříve jsem popsal paralely mezi moderním způsobem života a stavem smyslové deprivace. Umělé prostředí samo o sobě snižuje a zužuje smyslové zkušenosti tak, aby odpovídaly naší nové, ohraničené realitě. Cílem a záměrem tohoto zužování je zaměřit zvýšenou pozornost člověka na práci, zboží, zábavu, velkolepou podívanou a další drogy, které společnost používá, aby nás udržela v mezích, v nichž nás potřebuje mít.
Televizi lze považovat za další pokrok směrem k tomuto již všeobecně zavedenému způsobu života. Sedíme-li v potemnělých místnostech s utlumeným vědomím o přirozeném životním prostředí i o existenci dalších lidí, s pouhými dvěma smysly v činnosti -- a to ještě ve velmi omezeném rozsahu -- naše oči i další tělesné orgány jsou umrtvené, hodiny a hodiny zíráme na světlo, potom se naše prožívání blíží stavu smyslové deprivace víc, než čemukoli jinému.
Televize izoluje lidi od vnějšího prostředí, odděluje je jednoho od druhého i od jejich vlastních prožitků. V takovémto stavu nemohou ani ty dva zbývající, jen částečně činné smysly zpracovávat obvyklou směsici podnětů, jež lidé obyčejně ze svého okolí čerpají a na jejichž základě pak odvozují smysl a význam viděného a slyšeného. Vše pochází z tohoto velice zúženého informačního pole.
Všeobecně se má za to, že ve stavu senzorické deprivace nezbývá člověku nic jiného než zaměřit svou pozornost na představy a obrazy ve vlastním mozku. Dále také víme, že člověk, jenž v podmínkách smyslové deprivace nemá jiné zdroje než své vlastní duševní představy, je nadmíru náchylný k sugesci.
Když sledujete televizi, prožíváte duševní obrazy. Na rozdíl od většiny experimentů se smyslovou deprivací však tyto duševní představy nejsou vaše. Patří někomu jinému. V okamžiku, kdy jsou všechny vaše ostatní schopnosti potlačeny a povědomí o zbytku světa utlumeno, budou na vás tyto představy nejspíš působit neuvěřitelně silně. Že by snad šlo o vymývání či vysávání mozku nebo o hypnózu či něco podobného? V každém případě nemůže být pochyb, že vám do mozku někdo promlouvá a něco po vás chce.
Za prvé: Neustávejte ve sledování.
Za druhé: Noste tyto představy v hlavě.
Za třetí: Kupte si něco.
Za čtvrté: Zítra si opět pusťte naše vysílání.
(s. 164 - 165)
***
Ve společnosti, jako je ta naše, kde se lidé stahují do stále větší izolace svých kanceláří, osobních automobilů, rodinných domků a sledování televize, můžeme sdílení osobních zkušeností považovat za vzácnost. Rozšířená rodina je věcí minulosti a vzájemné stýkání se v rámci sousedských vztahů se stává vyjímkou potvrzující pravidlo. Pocit sdílení mezilidských intimních problémů prožijeme už jen zřícka, máme čím dál méně "oken" do života druhých. V současnosti je zastupují profesionální terapeuti, psychiatři a samozřejmě to nejlevnější a nejdostupnější okno -- televize. Většina lidí se s ním spokojí. Že se jím nahlíží do smyšlených životů, není vůbec důležité.
Podobných zpráv, jako je ta právě zmíněná, vyšlo už mnoho. Dr. George Gerbner, děkan Annenbergské fakulty sdělovacích prostředků při pensylvánské univerzitě, a dr. Larry Gross ze stejného pracoviště dokončili nedávno studii pro Národní institut duševního zdraví, o níž se můžeme dočíst v dubnovém čísle Psychology Today (1975). gerbner a Gross zjistili, že "přestože si kritici stěžují na stereotypnost postav a zápletek telvizních dramat, mnozí diváci je berou jako typické ukázky skutečného života. Kdokoli by snad chtěl toto tvrzení zpochybňovat, měl by si přečíst 250 000 dopisů, jež diváci zaslali -- převážně s žádostí o radu při zdravotních problémech -- fiktivní postavě jménem 'MUDr. Marcus Welby' během prvních pěti let jeho televizního ordinování."
(str. 247)
***
Gerbner a Gross zjistili konkrétní deformace reality ve třech oblastech, na něž se zaměřili: Náruživí televizní diváci měli naprosto přehnanou představu o tom, kolik procent světové populace tvoří obyvatelé USA; silně podceňovali odhad, kolik procent lidí má ve Spojených státech kvalifikované povolání; drasticky nadsazovali počet amerických policistů a míru kriminality. Ve všech těchto případech odpovídal jejich přehnaný odhad zkresleným představám, které navozuje televizní vysílání. Čím víc lidé sledují televizi, tím víc se jejich názory na svět blíží televizní realitě.
(str. 248)
***
Z těchto technických důvodů (...) nacházíme v televizních programech tolik sportovních přenosů a násilí, a proto je také tento druh programů tak oblíbený u diváků. tato obliba není ani tak známkou pokleslého vkusu veřejnosti, jak by tomu mohlo nasvědčovat tvrzení ozývající se z televizních kruhů ("Vysíláme tento druh programů, protože diváci je vyžadují."), ale je to dáno spíše tím, že tyto programy mohou prostřednictvím televize sdělit aspoň něco. (...) V médiu, v němž se všechno rafinovanější a subtilnější ztrácí při převodu tolik, že se to stává nesdělným, není divu, že veřejnost si moudře vybírá programy, u nichž k tomu nedochází.
(...)
Je sice možné ukázat přátelství v dramatickém kontextu, ale celkově nelze ono. tzv. prospolečenské chování na obrazovce dostatečně vizuálně předvést, protože vyjádření těchto pocitů je spíše záležitostí vnitřního než vnějšího prožitku. Lásku není snadné přenášet hrubozrnnými obrazovými prostředky, zatímco zlobu, vztek nebo soutěživost ano. K vrcholným intimním zážitkům -- mezi milenci nebo mezi rodiči a dětmi či mezi dětmi -- dochází totiž v životě právě ve chvílích nejtišších. Obvykle je neprovází žádné vizuálně dramatické pohyby, jedině snad velice jemně odstíněný výraz tváře -- vyjadřující klid, mír, spokojenost -- jenž není snadno zachytitelný ani fotografií, natožpak tak obtížně rozlišujícím sdělovacím prostředkem, jakým je televize.
(str. 264 - 265)
***
Pro ilustraci tohoto problému Benjamin [Walter Benjamin: The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction] cituje Filippa Marinettiho, ednoho ze zakladatelů italského futurismu: "Už dvacet sedm let se my, futuristé, bouříme proti označování války za neestetickou záležitost... A z tohoto důvodu tvrdíme... Válka je nádrherná, protože nastoluje vládu člověka nad podrobenou technikou za pomoci plynových masek, hrůzu nahánějících megafonů, plamenometů a tanků. Válka je nádherná, protože otevírá vysněné metalizace lidského těla. Válka je nádherná, protože obohacuje kvetoucí louky ohnivě rudými orchidejemi kulometů. Válka je nádherná, protože v obrovském souzvuku harmonizuje dělostřeleckou palbu, bombardování, příměří, lahodné vůne i hnilobné pachy. Válka je nádherná, protože vytváří novou architekturu, jako jsou obří tanky, geometrické formace letek, kouřové signály stoupající z hořících vesnic a mnohé další... Básníci a umělci futurismu... na tyto zásady válečné estetiky neikdy nezapomenou a nechají se jimi vést v zápase o novou literaturu a nové výtvarné umění."
Benjamin tvrdí, že ztráta vnitřního smyslu umění, lidských bytostí i přírody dále umocňuje představu, že všechny zkušenosti a prožitky lze klást na stejnou úroveň, a zákonitě vede pomalými kroky k fašismu. "Fašismus má za to, že válka dodá umělecký prožitek smyslovému vnímání, k jehož změně došlo pod vlivem techniky. Jde jednoznačně o vyvrcholení 'l'art pour l'artismu'. Lidstvo, jež bylo za Homérových časů předmětem úvah a rozjímání olympijských bohů, zůstalo dnes osamocené. Jeho odcizení dosáhlo takové úrovně, že je schopno prožívat své vlastní zničení jako estetický zážitek nejvyššího řádu.
(s. 280-281)
***
Todd Gitlin ve svém článku, který je pravděpodobně tím nejlepším, co bylo kdy o televizi napsáno (Sixteen Notes on Television přetištěný ve sborníku Literature in Revolution), říká: "Reklama je účelem, podstatou; programy jsou jen vyplněním mezer." Programy extistují jen proto, aby inzerenti našli způsob, jak vás přimět ke sledování svých reklam.
(s. 299)
***
Nyní bych vám chtěl nabídnout seznam, jakousi směsici omezení a tendencí televizní techniky, abychom je mohli lépe posoudit v celeé ejich šíři. (...) Znovu je zde uvádím proto, abychom v kostce získali obrázek o tomto médiu a mohli s jasněji uvědomit, jaký svět nám zákonitě musí zprostředkovávat.
(s. 314 - 318)
(Doplněk, Brno, 2000. Z anglického originálu Four Arguments for the Elimination of Television (New York, 1978) přeložila Tamara Váňová)debata | čítanka | klokánkova homepage
osobnosti: Carl Gustav Jung | Albert Einstein | texty Karla Havlíčka Borovského naučno: Keltové | germánská mytologie | klokánkův Nymburk web&svět: Kožárna | http://bookmarX autor těchto stránek Š Kangaroo 1998 - 2003 |
Co vy na to? Debata |