Hudba může zastavit čas
rozhovor se skladatelským
sdružením Konvergence
Ondřej Štochl, Honza Rybář, Tomáš Pálka a Roman Pallas jsou
skladatelé. Skládají hudbu, kterou byste možná označili za vážnou, dneska se
jí říká soudobá. Ze začátku se zdálo, že jim budu jen stěží rozumět. Baví se
téměř jenom o skládání, o hráčích, o dirigentech, mluví v podivných
metaforách. Rozebírají styly, postupy, děje a struktury, ale vlastně tak,
jak by je rozebírali malíři, spisovatelé nebo básníci - jenom mluví ve mě
neznámých pojmech. Tito pánové navíc - přes veškerý svůj individualismus -
založili skladatelské sdružení, jehož cílem je co největší souběžnost,
sbíhavost, doplňování - cizím slovem Konvergence.
Konvergence: Jan Rybář, Ondřej Štochl, Tomáš Pálka a Roman
Pallas |
Sami navštěvujeme koncerty vážné hudby a vadí nám fakt, že jsou doslova
přebité kontrastem, který škodí vyznění skladeb - jedna překáží druhé. Proto
chceme dělat koncerty, které mají co nejvíce společných jmenovatelů,
objasňuje vznik Konvergence Ondřej. S rozvahou jemu vlastní naznačuje, že i
sdružení je postaveno tak trochu na principu skladby
- že jeho čtyři členové zastupují protikladné temperamenty, které se ale
můžou doplňovat, a vytvářejí tak souznění. Najít styčné plochy, spojitosti
a tak tvořit koncerty. Ne na základě rozdílných vizí, vysvětluje Tomáš.
Ondřej Štochl je hlavou sdružení a taky nejvíc mluví. Proplétá ruce,
myšlenky vyslovuje pomalu a promyšleně (ale umí říkat drsné věci s
odzbrojující otevřeností). Když řeknu, že je na něm něco aristokratického,
trochu se zlobí, ale prý to slýchá často. |
Jak taková skladba vzniká? U popu je základem jednoduchá chytlavá
melodie, tady složitá struktura. Na začátku je samozřejmě nápad, ale to není
všechno, varuje Ondřej. Pak nastává několikaměsíční - někdy i několikaletá -
skladatelská dřina: Ta práce nevypadá tak, že by člověka políbila můza, ale
tak, jako to kdysi dělal Hayden - ten tím byl pověstný - měl pracovní dobu
od osmi do dvanáci a během těch čtyřech hodin komponoval a pak měl padla.
Mě se nejlíp komponuje v noci: mezi dvanáctou a třetí ráno je to úplně
ideální. Přes den mě napadají nápady, tak nad nima přemýšlim a přes noc je
klid je zpracovávat, říká Tomáš. Nápad ale nemusí být jenom kousek melodie
- může to být inspirace třeba geometrickým tvarem nebo zajímavou strukturou.
Těžké si představit? Když přejedete rukou po vlnitém plechu, hrajete vlastně
taky jeho strukturu. Asi si dokážete představit i zvuk kruhu, čtverce nebo
vlnovky. A teď si představte katedrálu!
Právě ke katedrále - mohutné, důstojné, složité, a pro někoho možná
nepochopitelné - totiž Tomáš soudobou hudbu přirovnává. Popmusic naproti tomu
vytváří jednoduché prefabrikované domečky, jeden jako druhý.
Studoval jsem klavír na konzervatoři, skládání jsem měl jako koníček vedle toho
a začalo mě tak bavit, že jsem pak přešel na skladatelství. Teď jsem v
posledním ročníku akademie, říká Roman Pallas. |
Skládání si podle popisu Konvergence představuju tak, že jednotlivé
hlasy nástrojů různě vystupují napovrch, doplňují se, někdy spolu vedou
boje, jindy dialogy. Každý takový skladebný princip lze ale docela dobře
popsat i rozumem, dokonce matematicky, dá se vyučovat a cvičit. Tak taky
začínal Ondřej - studoval skladby "stylových konců" (konec renesance, konec
baroka, konec romantismu, pozdní Beethowenovy opusy) a na ně psal skladby
vlastní - ve skutečnosti historické studie. V diplomové práci se věnoval
"výpočtu intenzity souzvuku". Skladby složené bezvýhrady racionálně (jako když
rýsujete na rýsovacím prkně obraz madony) jsou ale prý spíš pro odborníky.
Všichni čtyři se snaží do skládání dát vlastní emoce, zachytit svoje
rozpoložení nebo přístup ke světu.
U mě cesta ke komponování začala v prvním ročníku na konzervatoři,
v dětství i v pubertě jsem byl spíš uzavřenější typ, který neuměl moc
komunikovat. To komponování mi přinášelo možnost ventilovat svý pocity, ať
už kladný nebo záporný, vysvětluje Ondřej. Na ostatní soudobá hudba působí
spíš negativním dojmem, často se až divím... Ve mě to třeba vyvolá úžasnou
náladu, mám z toho chuť tancovat, na někoho jinýho zase naopak drsně. To je
zvláštní srovnávat. Já se taky snažim nějaký svý pocity do tý hudby dát, pak
to na posluchače působí úplně jinak... přemýšlí Honza Rybář. Jeho tatínek
byl taky skladatel, takže když se učil jako malý na klavír, začal už v osmi
letech komponovat první skladbičky. Když ještě neuměl noty, zapisoval mu je
táta.
Tohle je Honza Rybář, prý nejimpulzivnější z celého sdružení.
|
Dostáváme se ale už do oblasti úplně duchovní. Ze všeho nejvíc mě
na hudbě fascinuje možnost deformovat vztah fyzikálního a psychologického
času. V krajním případě ta hudba může bejt i taková, že člověk sice fyzicky
v čase existuje, ale vůbec ho nevnímá. Hudba se může stát něčím, co není
příběh. Obraz takovou moc nemá. Můžeš k němu přijít, všímat si jednotlivých
detailů... Hudba může tohle zrušit. Člověk je závislej na tom, co právě
slyší, nemůže slyšet to, co se ozve za pět sekund... Když je taková, není v
posluchačově moci to vnímat jinak. Maximálně jí může nerozumět. Ondřej to
ukazuje na příkladu jedné ze svých posledních skladeb
- "Jang a Jin - perspektiva
Tao": Jin a Jang, to jsou dva principy, který
si odporujou, ale dokážou se doplňovat. Nejdřív zazní jeden, po pěti
minutách druhej, po dalších třech minutách se vrátí ten první a takhle to je
jako kyvadlo, až na konci splynou v jeden celek.
Je ale něco takového vůbec pro "obyčejného posluchače"? Může to
vnímat člověk, nepoučený hudební naukou a nepoznamenaný klasickými
skladateli?
Tomáš Pálka chtěl ukázat, že i skladatelé jsou normální lidé, kteří chodí do
hospody. O čem se po třetím pivu baví? Třeba o provedení skladby Michala
Trnky "Ozubená kastrující vagina", při němž měli houslisté na smyčcích
natažené ústřižky kondomů, což vydávalo podivné zvuky.
|
Zralý autor musí podle mě několikrát vykonat cestu: jednak k
vlastní představě, z níž se časem usadí určité jádro, které působí - i s
časovým odstupem - tak jak chtěl. A od toho jádra zase vykonává cestu k
posluchačům: snaží se jim to zpřístupnit. Když potom zjistí, že se od jádra
odklonil, musí se vrátit. Když najde zdravý kompromis mezi rovinou, která je
přístupná i lidem, kteří o hudbě nic nevědí, a svým tvůrčím záměrem, pak je
teprve taková skladba schopná života. Pochopitelně to síto, ve kterém
zůstanou neživotaschopné skladby, je strašlivě husté, snaží se slovy popsat
svou práci Ondřej.
Zralý autor podle něj neřekne, že jeho pět let staré skladby jsou
překonané, že je už úplně jinde - to by v nich nebyla obsažená skutečná
esence. Počkej, sám jsi to ale o svých starších skladbách řekl, směje se
Tomáš. Dokonalost je dovolena pouze bohům, ale není důvod, proč se k ní
nesnažit přiblížit. Ale když my jsme ještě mladý a hledáme... povídá
nakonec Tomáš.
slyšeli jste v Jitru
kouzelníků na Rádiu Akropolis, 28. 2. 2004 (připravili Želvička a Klokánek; text a foto Klokánek - Nový prostor, 5.
dubna 2004)
Záznam pořadu (59:08 / OGG Vorbis /
44MB)
Máte chuť reagovat? Debata.
recenze
koncertu na serveru Freemusic.cz
Album Konvergence ke stažení!
pořad Jitro Kouzelníků
|