Život, Vesmír a Vůbec

V posledních několika letech se začaly objevovat web-based hry, jejichž ideou bylo dosáhnou vysoké kvality hraní BEZ klienta - tzn. ze si nemusíte vůbec nic stahovat, stačí pouze připojení k internetu, prohlížeč dle vlastního vyberu a nějaký ten čas denně. Takové hry fungují na základě formulářů - v podstatě hráč vyplní určitá vstupní pole a odešle informace, server je zpracuje a vrátí hráčovi výstup. To v praxi znamená, ze tyto hry nejsou realtime, hráč vidi pouze odpověď na svůj dotaz. Web-based hry jsou i svým principem turn-based, protože je zde určitý interval, za který hráčovi přijdou nové suroviny, může znovu útočit apod. Někomu by se mohlo zdát že taková hra postrádá akci, postrádá napětí, neposkytuje žádnou zábavu. Opak je však pravdou, stále víc hráčů hraje tyto hry, stále narůstá jejich popularita. Kouzlo těchto her totiž spočívá v komunikaci mezi lidmi, v politice, ve složitých transakcích, v pečlivě naplánovaných akcích. Každým rokem přibude nejméně jedna onlinovka jen u nás, mnoho v zahraničí, tedy evidentně jsou právě tohle hry, které mají budoucnost - zadarmo, online, multiplayerove, nenáročné na hardware.

Život, Vesmír a Vůbec (dále jen ŽVAV) je jedna z českých onlineovek. Její příběh je situován do příběhu Douglase Noela Adamse a jeho trilogie o pěti dílech týkající se všeho kolem Stopařova Průvodce po Galaxii. Hra vznikla kolem září roku 2003, tedy jde o mladý projekt. Jejím cílem bylo od začátku a stále je naplnit přání všech hráčů těchto her - admini jsou ochotni diskutovat jakékoli změny systému, jakékoli novinky. Nejdříve to byl mix toho nejlepšího z jiných onlinovek, ale postupně přibyly nové nápady a postupným vývojem se hra dost odlišila.

Popsat přesný systém hry by bylo v podstatě opsání interního helpu a zabralo by několikanásobnou velikost recenze, pokusím se tedy alespoň napsat nějaké nutné základní údaje a hlavně jak to vše vypadá z hlediska hráče.

Hráč je hned po registraci vržen do dění hry. Po registraci se objeví ve zvoleném národu a zjišťuje, jak se věci mají - jak je na tom jeho národ, jaké má vztahy s ostatními národy, jaká je vnitronárodní taktika. Dozvídá se od velení (samozřejmě záleží na národu, každý je organizován jinak - vše záleží na hráčích) jak se má ze začátku zachovat, rady a tipy co má dělat, postupně jak ubíhají dny se začleňuje do kolektivu a učí se jak se kdy zachovat. Nejde ani tak o znalost systému, co činí hráče kvalitními - je to spíš cit pro týmovou spolupráci a politická dovednost. Každý hráč má možnost dostat se do funkce v národu, ovlivňovat směr, kterým se národ ubírá, podílet se na vývoji stavu v Galaxii.

Národy mezi sebou soutěží v tom, kdo jako první postaví projekt. Toho dosáhne jedině dobrou organizovaností a hlavně kvalitními mezinárodními vztahy. Samotný hráč neznamená nic, důležitý je národ - to bývalo pravidlo ze začátku - pravda se však ukázala jiná - dobrá aliance je také velice důležitá. Politici si vychutnají intriky, zrady, ale i spoustu legrace u vytváření smluv.

Problém takovýchto her byl v tom, že vyšší velení si hru užívalo, ale řadoví hráči se začali postupně nudit. To vedlo na jiných onlinovkách buď k tomu, že hráči hru opustili, nebo že hráli jen pár minut denně, splnili si svoje povinnosti v národu a nijak se nezajímali o ostatní dění - to vedlo k úpadku hry. Na ŽVAVu se toto řeší tím, že hráč je pro národ ještě více důležitý - každý hráč má totiž své vlastnosti - parametry - které může vylepšovat jen on a nikdo mu je nijak nemůže ovlivnit. Může se soustředit na ekonomiku, kterou pak zásobuje bojově založené hráče, může se soustředit na obranu planet, čímž dosáhne stabilního výdělku, může se specializovat na útok a efektivně ničit nepřátele. Je tedy nutné přesné rozvržení sil v národu, výborné vztahy mezi hráči a spolupráce, a to v daleko větší míře než tomu bylo dříve - každý hráč je potřebný. Národ, který prohraje válku, je stále cenný - má své aktivní hráče, kteří mají parametry - jiný národ mu může poslat dotaci a postavit ho na nohy, čímž ho vrátí do hry - v plné síle.

Při hraní teto hry jsou nádherné zážitky - nezapomenutelné okamžiky při půlnočním číhání na nepřátelské nákupy planet, napětí ke konci věku, kdy se shání každý peníz na projekt, kdy je vše vratké a může se to cele pokazit, emoce vzbuzující zrady hráčů přecházejících do jiných národů, čekání na přepočet "až si konečně budu moct koupit další planetu", spousta vtipu a legrace na chatu a na fórech, spousta nových přátel, pocit dobře vykonané práce, když národ sestřelí jiný ve férové bitvě.

Tato hra má své specifické vlastnosti, kterými se liší od ostatních, ale recenze byla psána pro čtenáře, který ještě o těchto hrách neví, a tedy bez detailu o všech možnostech hry - navíc každý hráč si hru tak trochu utváří sám a buduje si prostředí, ve kterém se bude dále pohybovat.

HW nároky na hru jsou minimální, můžou ji hrát všichni hráči všeho věku. Ke grafice - jsou to v podstatě internetové stránky, navíc je zde možnost zvolení skinu a jejich tvorby - každý, kdo má znalost HTML může utvořit vlastní vzhled hry, nebo si vybrat z již hotových hráčských skinů ten, který mu bude nejvíc vyhovovat.

Ale až budete ve tři ráno sedět u PC, vymýšlet jak toho **** sejmout nebo jak rychleji postavit projekt, čekat až bude možno útočit na **** a až si vezmete zpátky svoji planetu nebo proste kecat s lidmi z národa, uvědomte si že venku je ještě jeden svět - a to v mnoha ohledech lepší :D Na druhou stranu - venku prší, je zima, tak proč si nevyletět na výlet po Galaxii za méně než 3 Altairské dolary za den...

A zde si ji můžete zahrát:
www.eldar.cz/zvav



Publikováno: 1.7.2004 v rubrice PC hry - Online hry
Autor: HemeDroid (Redaktor)

Obrázek k článku


čara ZVAV (Dr.Hadr)
čaračara Re: ZVAV (HemeDroid (Redaktor))

Vložit do fóra:
Pravidla diskuzí a fór
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět