... aneb časopis studujících
Gripen …aneb jaká je pravda

obrázek z článku

Již dlouho jsem nepřispěl do mé klasické sbírky názorů, tak bych to tímto článkem chtěl napravit. Dnes jsem si vzal na mušku Švédský bojový stíhací letoun JAS-39 Gripen, který si, jak jistě všichni víte, Česká republika pronajala na 10 let hned ve 14 kusech (12 jednomístných a 2 dvoumístné stroje).

V tomto článku se nechci věnovat tomu, zda „kauf“ Gripenů byl výhodný, nebo ne. Chci se věnovat prestiži Gripenů a také drobnému osvěžení těch plivanců, které jste slyšeli z úst mnoha politiků, tiskových mluvčích či televizních a rádiových hlasatelů.

Program Gripen (viz. www.gripen.cz) to neměl už od začátku lehké, protože jako nejpoužívanější multifunkční bojový letoun v Evropě (i na světě) je Americký F-16 společnosti Lockheed Martin (viz. www.f-16.cz). Jelikož se jedná o nejvíce prodávaný současný bojový letoun (přes 4400 kusů), který se přes 30 let drží na špičce bojových letounů a bylo už vyrobeno přes 60 jeho různých verzí, Gripen musel přijít s něčím daleko dokonalejším, aby měl letoun úspěch. Ale hlavně – Švédský projekt si prostě nemůže dovolit klopýtnutí!

Jak již asi ze zpráv víte, těch klopýtnutí je poslední dobou čím dál tím víc! Když nám Švédové posílali první várku 6 kusů „letounů 4. generace“, asi ani oni netušili, že jim jeden nebude schopen odstartovat kvůli závadě motoru. Ale nevadí! Vždyť máme náhradní letoun! Problém tedy vyřešen. Jenomže ve vzduchu máme problém s dalšími 3 stroji! Jeden má problémy s komunikací a radarem, další se softwarem. Ale nevadí – zbytek elektronické mapy Evropy dohrajeme dodatečně! Vždyť se nejedná o žádný závažný problém.

Co mě ale dostalo nejvíce, je poslední a nejaktuálnější závada – jeden z dodaných letounů má závadu jednoho z displejů, kterou letectvo i Švédové úzkostlivě 2 týdny tajili. Technici ze Švédska se problém snaží celou tu dobu vyřešit a ne a ne se to povést. Pak přišla ale útěcha z úst tiskového mluvčího Českého vojenského letectva, kterou bych shrnul takhle: „Je to nový letoun, chyby se odstraňují v praxi. Nikdo neví, proč displej nefunguje.“. Tomu já říkám dostatečné předprodejní testování…

Nemyslím si, že se Gripen ujme, protože Lockheed Marin bude již brzy sériově vyrábět letoun, který bych do 4. generace opravdu zařadil – jedná se o F-35 Joint Strike Fighter - letoun, který vyvíjí společně USA a Velká Británie s pár dalšími zeměmi. O tom ale někdy jindy…

Zajímavé odkazy:
Nehody Gripenů (ct24.cz)
www.gripen.cz
www.f-16.cz

(Článek vyjadřuje osobní názor šéfredaktora Matěje Gottwalda, v případě nutnosti komentování, napište do diskuse.)



Článek je součástí seriálu Gripeny pro Ä?R.
Ostatní články z tohoto seriálu:

Publikováno: 9.6.2005 v rubrice NĂĄzory - Aneb jakĂĄ je pravda
Diskuze: 3 příspěvky
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk



čara Co bude po Gripenu? (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))
čaračaračara Re: Re: Co bude po Gripenu? (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona