... aneb časopis studujících

Datum vydání: Únor 2004, Vydavatel: Eidos

Svítíčko sluní, ptáčci kvičí, travička roste (a člověk ji musí sekat), kytičky voní, třešničky se červenají... Prostě a jednoduše je léto, to snad není nutné tak rozvádět, ne? Sešli jsme se tu kvůli (či snad díky) jedné nové počítačové hře, a sice kvůli poslednímu a vrcholnému dílu veleúspěšné upíří série "Legacy of Kain". Na tuto hru jsem se opravdu dlouho těšil a (oproti jiným skeptikům) se mi i líbila...

Příběh...
Jako správné pokračování začíná hra pochopitelně v bodě, kde skončily její předchůdkyně. Démon Raziel se stále žene za pomstou na svém otci (upíru) Kainovi, který se naopak snaží zase najít Raziela a zlákat jej na stranu zla (najít asi není správné slovo, protože Moebius, správce času, Raziela poslal asi o 500 let zpět do minulosti). Vše se odehrává na pozadí silného úpadku říše Nosgoth, kde pokračuje hon na upíry (kým jiným, než) Sarafanskými kněžími. Proto má Kain i Raziel drobné potíže. Defiance nám přineslo možnost skloubit sérii Blood Omen se sérií Soul Reaver, tedy možnost hrát střídavě za Raziela i Kaina. Zkusíte si tedy tvrdě naturální a krví teplý boj á la Kain a také spiritualistické bojové praktiky Raziela ...stručně řečeno "Žůůůůůůůžo"!

obrázek z článku
Kain ve věznici
obrázek z článku
Detail Kaina

Copak tu máme nového?
Musím konstatovat, že se hra opravdu oproti minulým dílům série značně zjednodušila a novinky hlavně spočívají ve zjednodušování dřive zaběhlých věcí. Pro příklad bych mohl uvést "měnění" elementálního náboje meče Soul Reaver (Soul Reaver je bájný kouzelný upíří meč.--poznámka autora). V minulých dílech to byla relativně složitá akce, protože jste museli nalézt správně zbarvenou "fontánku" a do ní váš meč ponořit - s tím je ale konec! Nyní stačí stisknout tlačítko změny a kdykoliv se meč změní třeba na světelný, ohnivý či na jakoukoliv jinou dostupnou elementální sílu. Raziel má na výběr mečů celkem 9, Kain "pouze" 5.
Pravdou ale je, že jako dobrou novinku jsem zaznamenal "telekinezi", kterou lze výborně použít v boji (odhazování protivníků na bodáky či schazování z hradeb), ale také (a dosti často) při řešení úkolů - dálkové zapínání tlačítek a podobně. Telekineze slouží Kainovi i při vysávání krve, ale jde to samozřejmě i po staru, tedy vycenit svoje dva bílé mírně vyvinutější špičáčky, zakousnout je do krku oběti a už si jen užívat červeného (a teplého) moku. Obět se sice bude ještě chvilku škubat, ale vězte, že s poslední kapkou ji to přejde ;).
Jak nám předem autoři naznačovali, je v Defiance nový systém kamer - končí doby kamery pověšené za zadkem! Ne, že by hra už nebyla z pohledu třetí osoby, ale nyní jsou kamery řešeny jinak - v každé místnosti, do které příjdete, je staticky umístěná kamera, která (třeba z rohu místnosti) sleduje celý prostor. Připadáte si tak trochu jako lupič v bance ;). Při soubojích je tato "filmová kamera" (jak ji nazývají tvůrci hry) podle mě velmi dobrá, protože máte přehled o všech nepřátelích kolem vlastní postavy. Není úplně nejlepší při pohybu, ale to zase vyváží konzolový způsob ovládání hry. V předcházejících situacích byla kamera buďto dobrá či dostačující, ale propadák kamer nastává, když se chystáte na skákací části hry! Ach, jak budete klít, když se kamera uprostřed primitivního skoku stočí o 45°a postava s ní... V předcházejících dílech série by takové skákání nebyl problém a byla by to otázka vteřin. Tady ne, občas je to otázka i minut! Ale zase se tím prodlouží životnost hry ;).
Ve hře se také objevil jakýsi "info screen", které zobrazíte standardně stisknutím klávesy "F". Zobrazí se dostupné Soul Reavery, inventář (resp. artefakty), trojúhelníky zvyšování života, telekinetické zvyšovače a bonusové svitky, díky kterým se vám v hlavním menu zpřístupňují v záložce bonusů různé zajímavé obrázky (např. mapa Nosgothu, původní vzhled Raziela apod.) a po dohrání celé hry se vám zpřístupní bonus o tvorbě Legacy of Kain : Defiance.
Další nelibou novinkou je, že Raziel už při vyčerpání energie neunikne do spirituálního světa, ale normálně (prakticky) umře. Takže už není možné spoléhat na to, že vedete dvojí život (teda alespoň ne ve hře :).
Ještě taková drobnost - Razielovy oči už konečně nejsou pouhá bílá textura, ale svítí, takže v temných lokacích vypadá jako hrdina z filmu Spawn.

obrázek z článku
Razielovy oči
obrázek z článku
Razielův spektrální svět

Hratelnost, souboje, puzzly...
Další ne tak úplně dobrou zprávou (teda, jak pro koho ;) je, že hra je opravdu šíleně jednoduchá - puzzly jako by skoro ani nebyly puzzly. Většinou se totiž jedná pouze o mačkání tlačítek či o posunování kamenných kvádrů. Ve hře prostě není žádný "zákysný" bod, u kterého byste zůstali nějakou tu půlhodinu - prostě vše procházíte bez jakýchkoliv problémů. Jediné, co vám snad může prodloužit hraní je nepřátelská kamera a protivníci, kteří postupem hry docela houstnou.
Tím se plynule dostávám k otázce soubojů. Předem říkám, že pokud nebojujete s nějakým bossem, nikdy nebojujete s jedním protivníkem, obvykle tak s pěti + jedním velkým obříkem a také (aby toho nebylo málo) s protivníky podporující kouzelnicí, která své svěřence čas od času oživí a pošle na vás nějaký ten fireball. Prostě si s nimi užijete. Ohledně soubojů je nejzajímavější Kain, který má svůj nezaměnitelný naturalistický styl, při kterém létá krev vzduchem a po uzemění nepřítele si užijete Kainův typický sací reflex, kdy zabodne svoje dva vyvinuté tesáky do kořisti a vysaje z ní 36,5 stupňů teplou červenou tekutinu a posléze s ní mrští o zem ... prostě dokonalé. Raziel, oproti Kainovi, používá svůj typický spiritualismus - skolí obět a vytáhne z ní duši, kterou posléze vdechne do své bezedné (a bez spodní čelisti...) tlamy. Po vdechnutí duše se mu krásně na moment silně rozzáří oči, což je cool ;).

Grafika, neboli pastva pro oči
Jak je u her série LoK zvykem, jejich grafika je na špici dobových možností, takže v tomto směru nesmí Defiance vybočovat - jedním slovem je grafika skvostná! Snad nejpovedenější na tom všem jsou efekty (výbuchy, firebally a různé projektily) a vzhled určitých materiálů, jako je zbroj Sarafanských rytířů (má krásné a realistické odlesky), Kainovy kožené kalhoty (odlesky působí naprosto reálně) a v neposlední řadě i vodopády! Ke grafické stránce není co dodat, zvláště když hra chodí na plné detaily 800x600 32bitů na Duronu 800MHz, 256MB RAM absolutně bezchybně a plynule.
Soul Reaver 2 ukázal krásnou goticky temnou architekturu a Defiance ji dotáhl do úplného a nádherného konce! Nemá chybu (mrkněte na screenshoty dole pod článkem). Katedrály vypadají (a to se nechci rouhat) božsky! Klenby a vitrážovaná okna jsou jako z fotek vystřižená... no, prostě se tady už nebudu rozplývat, opravdu se vám budou vyjímat lépe na screenshotech nebo (což bych vám radil) při spuštěném a nainstalovaném Defiance. ;)

obrázek z článku
Architektura

Hudba, zvuk a dabing zase na jedničku...
Zajímavé je, že hudba se v sérii téměř nemění a i když jsem dohrál SR1, SR2 i Defiance, stále mě neomrzela a poslouchá se dobře a v neposlední řadě také krásně dokresluje temnou upíří atmosféru. Pochopitelně, že jako u minulých dílů se hudba při bojích plynuje mění na rychlejší a trochu tvrdší a (de facto) vás hecuje, abyste ty mrchy pokosili Soul Reaverem.
Zvuky snad nemá cenu komentovat, nářky v podsvětí, umírání a pokřiky rytířů i zvuky zbraní jsou dokonalé a je radost je poslouchat. Jeden z nejhezčích zvuků je když Soul Reaver proráží rychlostí blesku vzduch - to se musí slyšet!
A dabing? Jelikož se taky od minula nezměnil, je super. Při ingame animacích postavy perfektně mluví, texty jsou skvělé a všechny bytosti ve hře hýbou rty při mluvení (a dokonce i správně špulí rtíky), takže finální efekt je lepší, než rozhovory ve hře Mafia ... holt čas jde dál!

Finále ...aneb jak Defiance dopadne?
Legacy of Kain : Defiance je úctyhodným pokračováním série LoK a rozhodně neudělá zbylým hrám ostudu. Kdyby ale neměl problémy s hloupou "filmovou" kamerou, byla by hra na jedničku. Bohužel ale musím taky do záporů započítat jednoduchost puzzlů, ale na druhou stranu vypilovanost soubojů. Defiance se ve výsledku povedl, ale bohužel se jedná o nejslabší hru série... Snad se jen na konec zmíním, že finální "outro" je dost o ničem...

obrázek z článku
Raziel v bojovém postoji
obrázek z článku
Plížící se Kain

H O D N O C E N Í[/U]
Grafika - 93%
Zvuk - 89%
Hratelnost - 55%
CELKEM - 79%


Minimální systémové požadavky
PIII 700MHz, 128MB RAM, 32MB 3D akcelerátor, 2GB volného místa na HDD

Gimpl testoval na...
AMD Duron 800MHz, 256MB RAM, 64MB nVIDIA GeForce2 MX400 TV-out, 9GB volného místa na HDD
Poznámka: Běžela bez jakýchkoliv problémů na 800x600 32bitů.


Zajímavé internetové stránky...
České stránky o světě Legacy of Kain a všech hrách série
Anglické a velmi obsáhlé fanovské stránky série
Oficiální stránky Legacy of Kain : Defiance



Publikováno: 28.6.2004 v rubrice PC hry - Recenze
Diskuze: 4 příspěvky
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk



čara kamera (Moridin)
čaračara Re: kamera (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))
čaračaračara Re: Re: kamera (D.A.Tiger)
čaračaračaračara Re: Re: Re: kamera (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2019 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona