... aneb časopis studujících

Zdravím všechny čtenáře tohoto časopisu a počítačové nadšence obzvlášť. Nedávno se na našich pultech objevila hra se jménem UFO:AFTERSHOCK a navazuje na alternativní konec předchozího dílu s názvem UFO:AFTERMATH.

Blízká setkání třetího druhu
Rok 2004. U Země se objevuje plavidlo, které do atmosféry vypouští spóry. Ty zahubí vše, co jim přijde do cesty a zmutují to v podivné živočichy. Hrstka lidí ovšem přežije a pustí se do boje s mutanty a vetřelci. Lidé brzy zjišťují, že Země byla vybrána jako jakási „laboratoř“, kde měla vzniknout „nadbytost“. Po dohodě s vetřelci zbylí pozemšťané ustoupili od boje a planetu cizákům nechali. Ti pro ně na oplátku postavili létající město, Laputu…
Po 46 letech přístroje začínají selhávat, lidé utíkají a obsazují jiné létající město, na kterém cizáci prováděli experimenty. Začíná boj o znovuzískání ztraceného ráje…


A přece se točí.
Hru začínáte pohledem na geosféru (pokud tedy nezačínáte tutoriálem, ve kterém se seznámíte trochu s příběhem a i s ovládáním - doporučuji). Z této obrazovky budete korigovat vše, co se týká administrativy a výběru misí, takže si na ni zvykněte. Kromě samotné Země, zde najdete vše podstatné pro přežití lidstva.

Jednotko náááástup!
Nejdůležitější v této hře je samozřejmě boj. Proto jím začneme.
Na geosféře se vám zobrazují území a mise. Červený „špendlík“ je žádost o pomoc od někoho na místě. Bíle jsou označeny ostatní mise, které nemají vliv na diplomacii. O té později. Po odsouhlasení mise se vám objeví možnosti míst k přistání a poté se načte samotný boj. Misí je několik druhů. Klasická eliminace odporu v oblasti. Záchrana místního. Převedení civilistů přes bojiště, či zajmutí nepřítele. Vždy se ovšem bude střílet (popřípadě sekat, bodat – jednoduše se to bude řezat). Taktická část je vymáknuta kvalitně. Vojáky máte plně pod kontrolou. I když. Možná až moc plně. Oni totiž nemají žádnou vlastní iniciativu. Což znamená, že začnou klidně hovořit s larvovcem, který do nich šije brokovnicí, o včerejším zápase Baníku. Ovšem to se dá prominout, alespoň víte, že vám neuteče se seržantkou do křoví. Každý váš voják má tři druhy postojů a pohybů. Hádáte správně: leh+plazení, klek+chození a stoj+běhání. Dále můžete přidat možnost hlídkovat (což zkracuje dobu za kterou voják začne mířit na nepřítele), nebo jen čekat. O rozkazech typu „použít“ atd. nemluvě. Každého vojáka můžete samozřejmě natočit do všech osmi směrů pro lepší kontrolu oblasti. K mapám mám ještě malou připomínku. V minulém díle se mapy generovaly náhodně. Nyní jsou už automaticky vytvořené, což vede k jejich neustálému opakování. Navíc jsou to jen mapy typu: krajina, továrna, UFO. Což znamená, že je budete po chvíli moci hrát poslepu. Jinak ovšem graficky jsou vyřešeny skvěle. Každá mapa má navíc několik úrovní a lze vcházet i do budov. škoda jen, že budov není více druhů, a že chybí nějaké ty obytné domy.

M16. Jak ji můžeš nemilovat?!
Boj se samozřejmě neobejde bez zbraní. Ovšem nečekejte baseballové pálky nebo trubky ala Max Payne. Ze začátku máte k dispozici pouze tři retikulanské energetické pušky, pár pistolí a nějaké ty zásobníky. Těch ovšem není moc, proto ze začátku střílejte jen s vysokou jistotou zásahu a nepřátele, není-li to nutné nechávejte v bezvědomí, pro případ jim zbraně seberte. Později se dostanete ke zbraním, které nám jsou dobře známé (M4, 9mm, HK33, AK47, UZI, odstřelovací pušky, raketomety a granáty a tak dále). Je úplně samozřejmé, že i tyto zbraně potřebují munici. Tu budete moci vyrábět v továrnách, jakmile se k tomu díky výzkumům dostanete. O tom ale později. Je nad slunce jasné, že nebudete používat jen lidské zbraně, ale taky ty, které mají vaši nepřátelé (např. retikulanské vrhač atd.) a ty, které později vyvinete (neřeknu). Mezi výbavou nechybí základní věci, jako lékárnička (i její pokročilá verze), a jsou k dispozici posilovače vůle a psionická zařízení. Každý voják taky může dostat brnění. Jaké? To záleží na druhu vojáka.

Vojáku, vy se lepšíte!
UFO je tahová RPG strategie. Za každou misi vaši vojáci dostanou zkušenosti a za zkušenosti nějaké ty levely. Voják má několik atributů (jako třeba schopnost boje na blízko/dálku, psionickou sílu, nosnost atd.), které jsou závislé na šesti základních, z nichž jednu můžete zlepšit po získání levelu. Po nějaké době dostane voják možnost výcviku. Těch je na výběr celkem 12 (například: odstřelovač, vůdce, průzkumník, medik atd.), ale každý váš voják může mít maximálně tři! Volte proto dobře! Každý výcvik dá vašemu vojákovi nějaké ty bonusy a některé z nich se můžou přenášet i na ostatní členy týmu. Jak se později z vašich „bažantů“ budou stávat ostřílení (ne postřílení) válečníci budou se zlepšovat i jejich schopnosti zacházet s výbavou. Díky tomu se v pozdějších fázích hry budete shánět po návodu „Jak zajmout cizáka a nezabít ho?“ Věřte mi je docela těžké s nabušenými vojáky POstřelit cizáka tak, aby
přežil a vědci se na něm mohli vyřádit. Doporučuji proto brát základní laserové zbraně, nebo ještě lépe nože. Na své vojáky si dávejte pozor. Jednak vás něco stálo si je najmout a jednak zrovna nepotěší, když vám někdo zabije nabušeného rambiče.

Přicházíme v míru!
Další důležitou složkou hry je diplomacie. Během 46 let se na Zemi vyvinuly tři základní frakce (no spíše řekněme druhy) obyvatel. Frakce jsou to tři: Lidé (muži i ženy). Nám dobře známá frakce. Lidé jsou, jako vždy, něčím mezi. Kyborgové (jen muži). Frakce, která se naučila využívat implantáty a tím zvýšit svou celkovou dovednost boje. Díky tomu vydrží o nějaký ten zásah víc a vyplatí se je podle toho vycvičit. A nakonec tu jsou Psionici (jen ženy). Nejsou to sice takoví válečníci jako borgové. Ale zase ovládají psionickou sílu a psionická zařízení, která dokáže myslícím nepřátelům pěkně pocuchat neurony. S těmito třemi frakcemi můžete být kamarád nebo ne-je to jen na vás. Pokud se s nimi spřátelíte, dostanete možnost najmout si od nich vojáky. A čím lepší vztahy, tím lepší vojáci.

Jednoho vidím
Čas představit nepřátele. Pokud si neznepřátelíte jednu z frakcí, které jsem představil výše, pak máte proti sobě nepřátele, známé z minulého dílu, ale i nové druhy. Klasicky zde jsou mutanti (z Aftermathu známí jako transgenanti). Stvoření to jsou zajímavá a už jich není tolik, jako dříve. Zpočátku jsou nebezpeční, ale později už spíše jen dotěrní jako moucha v nose. Bojují, jak na dálku (pouze dva-z toho jeden umí používat i zbraně), tak i na blízko (kousáním, škrábáním). Jako další se setkáte s retikulany. Ti od minule trochu zblbli (no dobrá – zdegenerovali), což znamená, že nejsou tak nebezpeční. Jedině snad se svým vrhačem. Jsou velice chatrní, proto buďte opatrní, budete-li muset jednoho zajmout. Novinkou jsou sektáři. Je to banda fanatiků, kteří uctívají retikulany a vůdce. Mají lidské zbraně a je jich celkem dost. Navíc mají dobré hlody-občas. Zpočátku nebezpeční, ale později se jejich vyhlazení stává rutinou. Jejich území jsou barevně odlišena. Šíří se díky propagandě-proto dbejte na vzdělanost. Na závěr zde máme vůdce. Ti přiletí až po nějaké době. Chtějí dokončit experiment, což vám bude asi trochu na obtíž. Navíc se do toho trochu posílí vliv sektářů. No- alespoň bude sranda.

Vybudujte perimetr!
Základny známe už z minulého dílu. Oproti tomu, ovšem nyní už se na nich bude stavět. Navíc jsou zavedeny tři druhy zdrojů (kolik že je těch frakcí?), které budete potřebovat pro stavbu, výzkum a výrobu. Zeměkoule je rozdělena do provincií a ty do oblastí. V každé provincii je hlavní oblast se základnou a zbylé se surovinami. Základny se liší jen počtem míst ke stavbě. Chcete-li nějakou zprovoznit, musí k ní vést trasa, čímž také začnou proudit suroviny z její provincie. Na základnách se dá stavět několik druhů budov. Továrny, laboratoře, vzdělávací budovy a obrané budovy. Vzdělávací budou asi v každé vaší provinci, protože na pokročilé budovy potřebujete samozřejmě školené lidi. Suroviny jsou také důležitou součástí hry. Jsou sice v každé provincii, ale některý typ vám bude chybět. Jejich výnos se dá zvýšit vzdělaností provinci.

Heurékáááá!
Výzkumy byly už v předchozích dílech, ale zde jsou konečně rozděleny. Můžete tedy během výzkumu střelných zbraní klidně zaměstnávat další vědce pitvou nějakého toho sajrajtu z vesmíru. Ovšem, protože se výzkumy tímto zrychlují, silně jich přibylo. Například se musíte dokonce znovu naučit vyrábět pozemské zbraně, protože tu bambulové neznají M4 - hanba. Výzkumy mají samozřejmě dopad na vaši vyspělost a doporučuji si určit, co by mělo mít přednost. Přeci jenom je lepší vynalézt zbraně, než se babrat s jazykem retikulanů. Každý výzkum má svůj čas, ten lze zkrátit postavením další laboratoře daného typu. Ovšem každá laborka se musí udržovat. A to stojí drahocenné suroviny. K výzkumu se váže výroba. Ve vašich továrnách budete později vyrábět opravdové destrukční kousky, jako jsou například droidi (ty mám opravdu rád). Továren je stejně jako laboratoří několik druhů a levelů. A čím vyšší level, tím vetší je potřeba vzdělanosti.

Jednoho slyším!
Přichází řada na zvuk. Hudba je skvělá. Nemám k ní co dodat. Skvěle podkresluje obrazovku, kterou sledujete. Zvuky v misích jsou také dobré. Ovšem právě u zvuků je jedna věc, která mi vadí. Jsou to hlášky vojáků. Ti, kteří hráli Aftermath si jistě pamatují hlášky typu
„Hele emžák“, „Ha šedivák“ , „Odpočívej v pokoji“ , „Tenužse nezvedné“ . To zde bohužel chybí. Voják sice řekne „Jeden z nich je asi támhle“, ale to je tak asi jediné, co řekne v pravou chvíli. Horší je, že když někoho zabije, ozve se tupé „Tenhle útok nevyšel. Nechám toho“ . Trochu divné, že? Je to sice maličkost, bohužel významná.

To by bylo k UFU asi vše. Další věci v diskusích. Ještě dodám, že se v současné době pracuje na dalším díle s názvem UFO:AFTERLIGHT , které se odehrává ve stejném čase, ale na Marsu.


„Remember, there is still much to lean about your enemies“

Výrobce: ALTAR www.altargames.com
Distributor: CENEGA www.cenega.com
Oficiální web: www.ufo-aftershock.com

PLUSY:
Tématika UFO, grafika, diplomacie, suroviny, základny, nové technologie, množství zbraní, zvuky prostředí a hudba.

MÍNUSY:
Událostem neodpovídající hlášky vojáků, pozdější, sice nevyhnutelná, monotónnost misí a map, sem tam chybky.

VERDIKT:
AFTERSHOCK je povedená hra s kvalitní grafiku a nápadem. Škoda těch hlášek vojáků, které neodpovídají dění. Zavedení surovin a základen oproti minulému dílu jistě hře prospělo.

HODNOCENÍ: 92%



Publikováno: 9.4.2006 v rubrice PC hry - Recenze
Diskuze: 2 příspěvky
Autor: Martin Svoboda (Redaktor)
Náhled pro tisk

Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled Obrázek k článku - náhled


čara Ochrana (Fazca)
čaračara Re: Ochrana (wizaard (Ĺ ĂŠfredaktor))

Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2019 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona