... aneb časopis studujících
CIAF 2005 – reportáž

Předem bychom chtěli velice poděkovat panu Dr. Milanu Budínovi, reprezentantovi společnosti Lockheed Martin pro ČR a SR a Bell Helicopter TEXTRON pro ČR, za nezištné poskytnutí VIP vstupenek a velkou ochotu – děkujeme!

Cesta, šéfredaktorova skleróza… prostě úvod :-)
Možná nezvolím pro čtenáře zcela správný úvod, ale myslím si, že do reportáže patří i cesta a (jakási) předehra před akcí. Pokud vás nezajímá, přeskočte na další „sekci“ článku, ale je to docela úsměvné… :-)) Inu, 10.9.2005 v 6:00 jsme vyrazili autem do Brna - Tuřan na airshow CIAF 2005, párkrát jsme se ještě po pár metrech vrátili pro zapomenuté věci a kolem 6:18 jsme konečně finálně vyrazili z Očelic (u Opočna). Zdenda (Zdeněk Hruška) byl „naložen“ cestou v Ledcích (cca 2km od Očelic). Pak už jsme jenom jeli a jeli a jeli, cestou jsme se občerstvili doma připravenými houskami a poctivě zakoupenou limonádou (jenom Zdenda trhal partu – on měl řízek ;)). Pár kilometrů před Brnem (kolem 9 hodin) ale došlo k zásadnímu a fatálnímu zjištění – zapomněl jsem doma na stole VIP vstupenky! Pro kteréhokoliv jiného smrtelníka by to byl obrovský problém a konec celé akce, ale pro pana Dr. Budína nikoliv – po zjištění hrůzné skutečnosti jsem se s ním spojil, nenastal žádný problém, dostali jsme nové vstupenky a pokračovalo se dál. Chtěl bych se ale tímto panu Budínovi omluvit – tohle se nemělo stát.

Problém byl vyřešen, zaparkovali jsme auto u letiště, došli ke kontrolnímu bodu a zapsali se v recepci VIP sekce. Z tohoto pohledu se již dál nic nedělo, takže se můžeme směle pustit do popisu akce!

Premiér Paroubek…
Na letošní CIAF byl pozván, zřejmě kvůli šedesátému výročí vítězství nad fašismem, i premiér ČR a předseda vlády Jiří Paroubek a také celý 13. ročník velkolepé letecké show kolem 10 hodin uvedl. Musím uznat, že jeho řeč, ve které se pochopitelně zaměřil hlavně na letectvo potažmo na letecké veterány, byla opravdu dobrá a velmi vhodná. Premiér byl posléze odvezen na prohlídku static displaye.

Static display
Ukázka letounů stojících na zemi, tedy odborně a moderně řečeno „static display“, byl letos poměrně bohatý. Kromě „běžných“ vystavených letounů, jako byly např. americký A-10 Thunderbolt (dokonce s raketami AGM-65 Maverick), francouzská Mirage, rumunský C-130H Hercules, ruský Il-76 či zánovní český JAS-39C Gripen (který měl mj. velice arogantní obsluhu), tu byly i velmi speciální a atraktivní ukázky. Přední část static displaye patřila pozemním jednotkám AČR, tedy např. protiletadlový komplet SA-8 Gecko či tank T-72. Velká lákadla pro návštěvníky čekala o kus dál. Prvním byl vládní dopravní speciál Tu-154B-2, který byl pro návštěvníky volně průchozí. Troufnu si ale říct, že Tu-154 byla oproti volně průchozímu létajícímu středisku E-3A Sentry AWACS pouhým trpaslíkem mezi velikány. Nesmím ale samozřejmě zapomenout na mnou nejvíce obdivovanou řeckou F-16D Block 52 Plus, která byla jednoduše úchvatná (jenom trošku špinavá), nebo ukázku různých vrtulníků (Mi-24, Mi-17, Cobra aj.).

Po své letové ukázce se italský C-27J Spartan „zaparkoval“ naproti svému stánku společnosti Alenia, do jehož nákladového prostoru a kokpitu jsem se měl možnost podívat. Můj závěr je ten, že C-27J je jednoduše opravdu ve všech ohledech poloviční C-130J Super Hercules. Lituji mj. toho, že v Brně chyběl C-130J, protože fotka těchto dvou typů vedle sebe by byla velmi vypovídající. Nehledě na fotku C-27J vedle C-130J-30 (prodloužená verze C-130J) – to by byl David a Goliáš.

Zajímavé letové ukázky
Podle průběhu a scénáře minulého CIAFu pokračovala podobnou cestou i letošní show, jenom bych řekl, že byla o chlup lepší. Nechoďme kolem horké kaše – i letos budeme mlsně vzpomínat na vydařený ročník 2003, kdy musel být každý návštěvník potěšen, že peníze, které vydal za vstupenku, nejsou penězi proplýtvanými, nýbrž velmi dobře investovanými. Nedá se říct, že by tomu tak letos nebylo, ale počet divácky atraktivních letových ukázek byl menší. Inu, probereme si ty (z mého pohledu) atraktivnější…

Je již tradicí, že nejlepší vystoupení mívají akrobatické skupiny a ani letos tomu není jinak. Začnu tou jednoznačně nejlepší a nejúspěšnější – začnu leteckou akrobatickou skupinou z Ruska, která létá na pěti strojích MiG-29. Mluvíme tu samozřejmě o skupině „Striži“. Jejich naprosto přesné formace o 5 a 4 strojích byly úchvatné, nehledě na ten úžasný zvuk. Prostě letošními jedničkami jsou ruské stroje MiG-29.

Dalšími zajímavými výstupy se pochlubily i skupiny Alpha Jetů Asas de Portugal, skupina větroňů či Flying Bulls s Z-50.

Zajímavá byla i zahajovací ukázka, tedy letouny AČR JAS-39C Gripen a L-159 ALCA, ze které se posléze odpojily Gripeny a předvedly relativně zajímavou ukázku svých schopností. Z českých řad byly zajímavé i klasické ukázky vrtulníků W-3A Sokol nebo Mi-24 Hind, L-159 či ukázky záchranných a policejních helikoptér (Bell 412 a 427) – tyto složky nám ukázaly, jak vypadá hašení požáru vrtulníkem či výsadek policejního komanda.

Ani „Spartan“ nezaspal a předvedl (na přepravní letadlo) velmi zajímavou a pohlednou ukázku. Manévrovatelnost tohoto stroje je velmi dobrá.

Když jsem psal, že letošními jedničkami byly MiG-29, opravdu jsem nelhal. Dalším důkazem byl i sólo let slovenského MiGu-29, jedno ze závěrečných čísel CIAFu 2005.

Poslední dvě čísla byla spíše odpočinková. Předposledním číslem byl totiž seskok parašutistů z vojenského vrtulníku Mi-17 a finále patřilo starému krasavci – Avii B.H.1.

V průběhu programu byla zajištěna neustálá zábava diváků tak, že mezi „velkými čísly“ do vzduchu vzlétl lehký akrobatický stroj a předvedl zajímavou podívanou. V jiném případě zase startovala nějaká dopravní linka – tak jsme měli možnost vidět jak spoustu variant Boeingu 737, tak i Boeing 757.

Chybějící F-16 MLU a CF-18
Jistě si vzpomínáte, že se měla do vzduchu podle Lockheed Martinu dostat i F-16AM, ale nestalo se tak. Upřímně řečeno se nám nepovedlo zjistit proč. Budeme na tom ale pracovat a snad to pro vás, čtenáře, brzy vyzjistíme. Podobná situace se přihodila i slibované CF-18 na statice – také tam nebyla.

Celou reportáž bych ukončil asi tak, že jsme dojeli živi a zdrávi domů, přivezli jsme hromadu fotek (celkem 229), tak se na jejich část podívejte ve fotogalerii. Letectví zdar, doufejme, že bude příští ročník srovnatelný nebo lepší než ten letošní.



Publikováno: 11.9.2005 v rubrice ReportĂĄĹže - ReportĂĄĹže
Diskuze: žádný příspěvek
Autor: wizaard (Šéfredaktor)
Náhled pro tisk




Vložit do fóra:
Vaše Jméno:
Vaše E-mailová adresa:
Předmět
Optimalizováno pro MS IE 6.0, Mozillu, FireFox a Operu
© Copyright 2004-2020 funous
Závazné právní podmínky
Gimpl
Portál Gymnázia Dobruška
Portál Odborného Učiliště 17. listopadu 1212
ŽVAV - ikona
XHTML - ikona
CSS - ikona
RSS - ikona
MySQL - ikona
PHP - ikona