The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth - recenze

Aš nazg durbatulůk, aš nazg gimbatul,
Aš nazg thrakatulůk, agh burzum-iši krimpatul.

Slyšíte voláni Prstenu?
Připravte se … Bitva začíná…

obrázek z článku

Do rukou mi byla svěřen úkol, abych napsal recenzi na jednu z nejkvalitnějších her, které jsem kdy hrál a které znám. Jedná se hru podle filmového (nikoliv knižního!!!) zpracování příběhu Jednoho Prstenu. Jelikož jsem fanouškem Tolkienova příběhu a zároveň jsem o hře slyšel pouze chválu, netrpělivě jsem očekával spuštění herního intra.

obrázek z článku

Jeden Prsten vládne všem…
Celkem v pořádku jsem přetrpěl instalaci a provedl double-click na ikonu Sauronova Oka. Nedočkavost na chvíli vystřídalo zklamání. Na obrazovce se objevily „nekonečné“ reklamy tvůrců hry (později už tak nekonečné nebyly). Poté se už spustilo dlouho očekávané intro hry. Pravda, co očekávat od intra ve hře, která popisuje všem známý Tolkienův příběh. Ovšem zpracování bylo opravdu skvělé. V krátkosti se vylíčil příběh Prstenu. Nechyběla samozřejmě ani bitva, ve které Isildur usekl Sauronův prst i s Prstenem. Poté následoval záběr na Hobity, kteří se vydávají na cestu. Vše zakončil záběr na Černou Bránu do Mordou a pohled Sauronova Oka přímo na hráče.

Předválečná příprava
Objevilo se jednoduché menu – na pozadí ozdobené opět Okem. Jako první jsem se vrhl do „Školy boje“, neboť součástí každé hry je, naučit se ji ovládat. Po obligátním sdělní, že jednotky se vybírají levým myšítkem a přesun/útok se dělá pravým, jsem se vrhl do víru Bitvy o Prsten. Na výběr jsem dostal (nečekaně :-)) ze dvou stran - Dobro a Zlo. Samozřejmě jsem se rozhodl místo dobývání Středozemě ji raději chránit před imperialistickými vpády… aha to asi patří jinam :-).

obrázek z článku

Geografie Středozemě
O mapě jsem věděl, viděl jsem i screenshoty, ale vidět to na vlastní oči je něco neuvěřitelného. Jedná se vlastně o mapu, kterou nakreslil sám Tolkien. Mapa je ovšem předělána do 3D a samozřejmě jsou přidány i barvy. To není vše, mapa opravdu „žije“. Vidíte létat Nazghûly okolo Minas Tirith a Orodruiny, ze které se i kouří. Dokonce jsem zahlédl i orly. Sauronovo oko samozřejmě nechybí a rejdí po mapě a hledá svůj prsten. Zobrazeny jsou na mapě samozřejmě i i armády - jednoduše svými prapory. Bylo to jako sledovat Tolkienovu zem z letadla. Další věc, kterou musím u mapy zmínit, je Palantír v rohu. Jedná se v postatě o informační panel, který se objevuje i v misích. U mapy navíc, když najedete na nějaké území, které bylo ve filmu, objeví se v Palantíru přímo záběry z filmu – opravdu dobrá věcička. Někomu se možná bude zdát jako hloupost, ale vtáhne vás ještě více do děje. Ovšem nebudu zdržovat. Vybírám první misi – průchod Společenstva Morií. Další vychytávka. Kamera najíždí přímo na území, které si vyberete jako cíl útoku - EA si opravdu pohráli.

obrázek z článku

Složitosti nehledejte
Dostal jsem se do první mise. Ze začátku jsem měl strach o menu. Nevěděl jsem, jak bude fungovat v praxi, ale osvědčilo se, i když má své mouchy. Opět je zde již jednou zmiňovaný Palantír, nyní je v něm vyobrazena mapa. Pod ním je počítadlo surovin a velitelských bodů. Na vrchu Palantíru je potom jednoduché menu rozdělené do tří částí: Volby (tím se dostaneme k možnostem Uložit atd.), Moc Večernice/Prstenu (neboli kouzelné body, za které se dají kupovat kouzla) a seznam Úkolů. Vedle Palantíru je potom umístěno pole pro vybranou jednotku. V tom se vždy zobrazí schopnosti, popřípadě možnosti vylepšení dané jednotky. Máte-li k dispozici hrdiny, jejich portréty jsou v dolní části obrazovky.

obrázek z článku obrázek z článku

Čáry máry, abraka dabra
Zmínil jsem se o Moci Prstenu / Večernice. Co je to? Jde v podstatě o zkušenosti. Za každou zabitou jednotku získá jednotka, která ji zabila, trochu zkušeností. Zároveň se posílí vaše moc. Jakmile budete mít určitý počet bodů, budete si moci koupit kouzla. Samotné kouzlení už nic nestojí (kromě čekání na znovunabytí kouzla). Kouzla jsou samozřejmě různě drahá - podle síly. Navíc není možné, aby jste ihned od začátku šetřili na nejmocnější kouzlo (u lidí je to povolání nemrtvých, u skřetů Balrog), ke kouzlu se musíte propracovat přes kouzla slabší. V praxi to znamená, že za zakoupení kouzla pro vyvolání nemrtvých nezaplatíte pouze cenu kouzla (16 KB), ale budete si muset koupit i kouzla jiná. Samotných kouzel bude k dispozici pro někoho možná pár, ale pěkné množství. O jaká kouzla půjde, je nejspíš jasné. Za lidi jsou to vždy podpůrná kouzla a za skřety ničitelská. Ovšem pozor - ve hře nenajdete žádné kouzlo, které by přímo zabilo či zničilo! Pro příklad uvedu pár kouzel: Za dobro je to klasické uzdravování, zvýšení počtu zkušeností, posílení obyčejných jednotek, ale i povolání Rohanských jezdců, Elfů, Entů a Orlů. Za zlo je to pohled Sauronova oka, pohled pomocí Palantíru, či devastace lesa, což přidává suroviny. Dost už o kouzlech, na hře je nejdůležitější to, jak se hraje.

obrázek z článku obrázek z článku

Vidím…
První, co hráč hodnotí, je samozřejmě grafika. Je velice povedená. Ani při nižších detailech nevypadá hra špatně. Jednotky jsou přesně takové, jaké si je hráč představuje. Hrdinové vypadají „vznešeně“ a odhodlaně. Z vojáků přímo vyzařuje odhodlání bránit svou zem. Naopak na všelijaké Mordorské „pakáži“ je vidět, jak se třese na zabíjení všeho živého (možná jsem trochu paranoidní, ale věřte nebo ne - opravdu to tak vypadá). Druhou věcí, které si všimnete, je provedení krajiny. Není sice detailní (no k čemu mít na mapě pasoucí se srnky a štěbetající ptáky, že?), ovšem to je spíše klad - velice to ulehčuje grafice. Země je ztvárněna, podle mě, přesně podle představ Tolkiena a podle filmu. Je to opravdu pěkné procházet se s Aragornem po Amon Henu (co tam dělá?? Viz. později), či projíždět s Rohiry mezi rozvalinami starých budov. Ve hře je absence lesů (tedy až na pár výjimek na okrajích mapy :-)), ovšem nijak to neubírá celkovému dojmu. Ono zkuste si sledovat krajinu uprostřed bitvy o Minas Tirith, či uprostřed nájezdu na vaši základnu. Další věcí, která sem určitě patří, jsou pohyby postav. Vojáci už jen tak nestojí a nečekají na rozkaz k pohybu. Vidíte je, jak buší do svých štítů, jak křičí a povzbuzují. Vlajkonoši tlučou do země a snaží své vojáky vyburcovat k ještě větší sebejistotě a k odhodlání. Lukostřelci se při útoku opravdu soustředí na cíl a Rohirové sem tam uklidňují své koně při nájezdu skřetů. Prostě nádhera. Poslední, co chybí zmínit je voda. Jak jinak - dokonalá. Voda opravdu proudí. Zareaguje, když skrz procházejí jednotky, i když do ní vlétne šíp. Jediný kaz na ní je možná to, že je až moc jako zrcadlo - ovšem každému to může připadat jinak.

obrázek z článku obrázek z článku

…slyším…
Již na začátku jsem řekl, že hra je podle filmového zpracování. Co by to bylo New Line Cinema za firmu, kdy hru trochu nepodpořili? Všechna hudba je dělána jako pro film, některé melodie jsou přímo z filmu, jiné jsou podobné. Všechny postavy mají své „vlastní“ hlasy. Tedy ne, že by každý komparsista namluvil svého skřeta či vojáka – o obrovi a Odule nemluvě :-), ovšem všichni hrdinové mají hlas svého herce z filmu. Je tedy zajímavé slyšet křičet Gandalfa úplně stejným hlasem jako ve filmu: „Protect the Hobits!“. Nebo Pipinova hláška: „I think it‘s time for lunch“. Jak vidíte sami, ani humor hře nechybí. Nemluvě o povzbuzování Theodéna či Eoméra. Vojáci navíc jak při jejich výběru, při rozkazu k útoku, ale i jen tak křičí svá povzbuzující hesla typu: „Keep this Land safe“ či „Kill the beast“ . Do toho všeho zní již zmiňovaná filmová hudba.

…hraju!
Hratelnost hry byla další očekávanou věcí. Jak jistě všichni víme, ve filmu se objevilo až gigantické množství jednotek. Bylo proto otázkou, jak si s tím v EA poradí. Za prvé - jednotky se nevyrábějí po jednom vojákovi, ale vždy celý oddíl. Za druhé - takové množství jako ve filmu nikdy mít nebudete. Proč? Jsou zde zavedeny velitelské body. Jde v podstatě o „cílené kontrolování populace“. Každý oddíl má určitý požadavek na velitelský bonus, přičemž ten celkový nelze přesáhnout (nepočítáme-li příjezdy posil). Přesto je i tak velice těžké ovládat, respektive je těžké zorientovat se na bitevním poli. (Pozn. Šéfredaktora: K zredukování počtu jednotek tu máme, jako v každé strategii, energii pro jednotku, která je samozřejmě při porovnání s reálem přemrštěná. Jeden herní voják vydrží prostě stejně, jako opravdových pět.) Máte-li po mapě více základen či vojáků, počítejte s tím, že bude těžké je uhlídat. Ovšem to je problémem i jiných her. Velké množství jednotek má také vliv na grafiku, proto se nestyďte dát si detaily na méně, i když máte silnou „mašinu“. Názorně to poznáte při obraně Helmova žlebu (Pozn. Šéfredaktora: Jo jo… to je docela záhul.). Jednotek je mnoho a na velké rozloze. Opravdu není jednoduché odstřelovat s lučištníky minu či Berserkera a zároveň s jezdci útočit na Kušíjníky Železného pasu. Ve hře je ještě jedna nevýhoda - rozmanitost misí je téměř nulová. Většinou jde o systém najdi a znič všechny nepřátelské síly. Samozřejmě jsou i výjimky, ale je jich málo. Ovšem jde pouze o malinkou rýhu na Isildurově meči. Jak sami poznáte, hra vás velice brzy vtáhne do děje a vy se budete moci přetrhnout, aby jste tu jednu Středozem ochránili. Úkoly jsou rozděleny na dvě části. Jedna je povinná, druhá je bonusová a jedná se především o úkoly typu: kup třem oddílům kalené čepele, dosáhni s několika oddíly/hrdiny určité úrovně a podobně. Každá úroveň přináší hrdinovi větší poškození a obranu. Na určité úrovni dostává i nová kouzla a schopnosti. A věřte, že takové světlo Istari u Gandalfa dokáže pěkně pocuchat i Olifanta.

V kampani budete mít téměř úplnou volnost výběru misí. Téměř? Ano. Některé bitvy jsou předem dané: Morie, Helmův žleb, Isengard (Železný pas) atd.. Ostatní bude jen a pouze na vás. Hra je natolik realistická, že k výhře nebude stačit pouze poslat mega-giga-extra armádu. Budete moci lákat do pastí, využívat terénu, ale hlavně přemýšlet. Obrovskou dobývací věž asi stěží pokoří nějaký oddíl lučištníků. Ovšem budou-li střílet zápalné šípy? Nebo zemře-li obr a spadne na jezdce - už se s ním asi neuvidíte. Toho se dá i využít. Rozstřelte minu (zápalnými šípy) uprostřed oddílu skřetů a uvidíte ten ohňostroj. Nebo zapalte Olifantovi hřbetní koš a uvidíte to rodeo :-). Další věcí je převádění jednotek. Každá jednotka, která vám přežije, automaticky přechází do další mise se všemi vylepšeními. Važte si proto svých killerů, budou se vám hodit. Samozřejmě je myšlen celý oddíl, zemře-li pouze jeden voják v oddílu, nic se neděje. Kouzlem „uzdravit“ se obnoví jeden voják chybějící v jednotce. Vojáci se navíc po nějaké době sami v jednotce opět objeví. Ještě se musím zmínit o linii příběhu. Základ známe všichni. Ovšem uvědomte si, že hra není PŘESNĚ podle filmu, má pouze licenci na filmové zpracování. Může se tak lehce stát, že se Gandalf objeví i u Amon Henu, Boromir dojde až do Gondoru atd… ovšem jinak je hra podle filmu, proto Železný pas budou ničit Enti s Pipinem a Smíškem a Sam bude hledat Froda u Cirith Ungol. Využijte toho proto i v kampani.

Hra na druhou
Hře samozřejmě nechybí multiplayer ani další sigleplayerové mise. Map je na výběr velké množství. Navíc je zde možnost vytvořit si mapu vlastní. Hrát může až 8 hráčů, a to jak po lokální síti, tak i po Internetu.

Tím bychom měli celou recenzi za sebou. Nyní už jen závěrečné hodnocení a poté? Poté už to bude jenom na VÁS: HOW WILL YOU FIGHT THE BATTLE FOR MIDDLE-EARTH?

VERDIKT
Plusy: Grafika, Hudba, jednotky, hlášky hrdinů, reálnost jednotek - opravdu se chystají k boji, Mordorští skřeti jsou ZADARMO, mapa, strategické možnosti, filmové sekvence